היישום אינו מחובר לאינטרנט

המשאבים לקליטת עליה

עבודה מס' 010428

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: המשאבים שהופנו לעולים, התקציב והקריטריונים לקליטה, ממצאי מבקרת המדינה, הפוליטיקה בנושא וסוגי התקצוב ומטרותיהם.

6,797 מילים ,8 מקורות ,1994

תקציר העבודה:

ראשי פרקים:
1. הצגת הנושא.
2. הקדמה
א-העליה לישראל
ב- התקצוב במערכת הציבורית
3. התקציב והמאצץ לקליטה.
4. דברי מבקר המדינה על הקליטה.
5. תקצוב הסוכנות היהודית.
6. סיכום.
7. רשמית מקורות.

הצגת הנושא
העליה לישראל החלה עוד לפני קום מדינה, אז עלו עולים רבים מארצות ערב ומארצות המזרח. בראשית שנות השבעים התחדשה העליה הגדולה עת עלו לישראל עולים מבריה"מ.
העליה האחרונה הגדולה היתה מארצות חבר העמים לאחר נפילת הגוש הקומוניסטי. למעשה החל מ1989- עלו מארצות חבר העמים מאות אלפי אנשים, כשפניהם לישראל.
עם ישראל מאז ומעולם הקביל את פניהם של העולים בצורה היפה ביותר, הן בעזרה חומרית והן בעזרה רוחנית. הממשלה תיקצבה לכל אורך הדרך את העולים, אולם לא תמיד בצורה הנכונה. המאבקים על התקציב נשאו תמיד אופי פוליטי מובהק כאשר כל מפלגה רוצה להראות כי היא זו אשר מיטיבה עם העולים.
בסוף ינואר של כל שנה מגישה הממשלה לכנסת את הצעת התקציב שלה לשנת הכספים החדשה, המתחילה ב1- באפריל. בשנות העליה הגדולה, 1990-1992 היתה בעיה גדולה היות ולא תמיד ידעו כמה עולים יגיעו לארץ, ולכן תמיד היו מחלוקות לגבי התקציב המוגש. מתכנני התקציב, בהתחשב בשינויים הפוליטיים הדרמטיים המתחוללים במזרח אירופה ובברית המועצות, לא ידעו איזו השלכה תהיה לעליה הזאת על ביצועיו של המשק הישראלי ועל הוצאות הממשלה בפרט?.
מנסחי התקציב אימצו להם גישה שמרנית. הם הניחו שבשנת 1990 יגיעו ארצה 40,000 יהודים ואילו בשנת 1991 יגיעו 50,000 יהודים ולצורך זה הוקצבו בתקציב 1.2 מליארד ש"ח לקליטה ראשונית, להלוואות לשיכון ולמקומות עבודה שמתוכם יבואו 400 מליון ש"ח מן הסוכנות היהודית ומתקציב חירום מיוחד.

מטרת עבודה זו היא לסקור את המשאבים שהופנו לעולים, מהם תקציבים שהופנו לכל אלמנט ציבורי ומה האפקטיביות שלו, מעבר לעניין הכספי. כמו כן ננסה לענות על השאלה האם תקציבים אלו היו מספיקים, והאם עמדו בקריטריונים שהציבו לעצמם (על פי ממצאי ביקורת המדינה) ומה מידת הפוליטיזציה בנושא.
העבודה תסקור את תהליך התקצוב, סוג התקציב שהפך מעקיף לישיר (ע"י סל קליטה שנותן משנה תוקך לכוחות השוק), מטרות מול הישגים (קליטה של עשרות אלפים לעומת הגעת מאות אלפין) וביקורת על התהליך והמטרות. פרק נפרד יוקדש לבחינת השאלה מדוע הקליטות הקודמות (שנות השבעים המוקדמות) הצליחו יותר מאשר קליטה זו.

מקורות:

אהרוני יאיר, הכלכלה הפוליטית בישראל, האוניברסיטה העיברית, 1991.
אסטמן,ר. עמדות הציבור בנושאי קליטה ועליה. ירושלים, 1980.
גבאי יורם, "מדיניות העלאת מיסים וקליטת העליה, רבעון לכלכלה, 49, 1991.
דוחו"ת מבקרת המדינה, 40-43.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולי בריה"מ 1970-1983,סדרת פירסומים מיוחדים מס' 846, ירושלים תשמ"ט.
קרנית פלוג,קליטה בתעסוקה של עולי בריה"מ בשנת 1990 והלאה: הבטים של שמירה והחלפת משלחי יד, בנק ישראל, מחלקת המחקר, אפריל 1991.
שבייד א,. מדינת ישראל והעליה מבריה"מ, סקירה חודשית,יולי 1987.
תעודת ציונים למשק הישראלי, 1990-2, המכון ללימודים אסטרטגיים, ירושלים, 1993.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המשאבים לקליטת עליה", סמינריון אודות "המשאבים לקליטת עליה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.