היישום אינו מחובר לאינטרנט

קבוצת תמיכה להורדה במשקל

עבודה מס' 067638

מחיר: 156.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאור קבוצת תמיכה ודיון בשימוש הנעשה בקבוצה באלמנטים של עזרה עצמית כחלק מהטיפול בהורדה במשקל.

3,290 מילים ,13 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

עבודה זו מתבססת על שתי תצפיות שנערכו על קבוצה להרזיה באזור הצפון. המדובר בקבוצה מקומית (לא עסק ארצי כגון "שומרי משקל") אשר דומה למגוון קבוצות דיאטה פופולאריות המתבססת על ידע בלתי מקצועי. קבוצות אלה נפוצות מאוד בעולם ובישראל, אולי משום שפעמים רבות אנשים הסובלים מהפרעות אכילה אינם מרוצים מאפשרויות הטיפול הפורמאלי המוצעות להם (Yager, Landsverk & Edelstein, 1989).

נוכח מימדי תופעת דיאטות בכלל וקבוצות להרזיה בפרט, מפתיע לגלות כי סקירת ספרות עדכנית מראה שמומחים מתחום העבודה הקבוצתית לא התמקדו בנושא זה עד כה, ודווקא אנשי מקצוע מתחום הרפואה הם הבוחנים את התחום הקבוצתי בהקשר זה. בארה"ב, מספרים של נשים וגברים המתאמצים להפחית ממשקלם הולך וגדל (Heshka, Anderson, Atkinson, Greenway, Hill, Phinney, Kolotkin, Miller-Kovach & Pi-Sunyer, 2003). אולם ממחקרים שנערכו לאחרונה עולה כי רק לעיתים רחוקות אנשים המוגדרים כסובלים ממשקל עודף אשר משתתפים בתוכניות דיאטה או פעילות גופנית שונות, אכן מצליחים לרזות (Heshkae et al. 2003). חוסר ההצלחה בירידה במשקל והעובדה כי גם אלה אשר מצליחים לרזות, בדרך כלל מעלים את רוב המשקל חזרה גורר תפיסה כי ההשתתפות בתוכניות להרזיה ופעילות גופנית אינה יעילה ( Heshkae et al. 2003).

למרות התפיסות המקובלות, הפעלת קבוצות הרזיה באמצעות מתנדבים בלתי מקצועיים כבר הוכחה כיעילה (Peterson, Abrams, Elder, & Beaudin, 1985). מחקר שנערך לאחרונה בארה"ב השווה בין בעלי עודף משקל אשר קבלו תוכנית אישית לתזונה נכונה וניסו לעשות דיאטה ללא תמיכה קבוצתית, לבין כאלה אשר השתתפו במפגשים קבוצתיים שבועיים שסיפקו להם מידע ותמיכה בתהליך ההרזיה. נמצא כי בסוף השנה הראשונה לניסוי, הנחקרים שהצטרפו לקבוצה ירדו במשקלם בממוצע פי 4 מאלו שעשו דיאטה ללא תמיכה. יתרה מזו, נחקרים אלו הצליחו לשמור טוב יותר על הישגיהם, לעומת בעלי עודף המשקל שעשו דיאטה ללא תמיכה ואשר נטו לחזור למשקלם הקודם. כמו כן, נמצא כי מבין המשתתפים בקבוצות התמיכה להורה במשקל, אלה שהתמידו הצליחו לרזות יותר ולשמור על התוצאות (Heshkae et al. 2003).

ווגונפלד ווולווויץ (Wagonfeld & Wolowitz, 1968) היו מהראשונים שבחנו קבוצת עזרה עצמית להרזיה. הקבוצה לא הונחתה ע"י איש מקצוע, לא היתה בפיקוח רפואי או פסיכולוגי והישגיה לא תועדו לפני כן. החוקרים מצאו דמיון בין מאפייני הקבוצה לקבוצות לעזרה עצמית כגון AA (לרבות, טקסים קבועים, שבועה של חברי הקבוצה בתחילת כל מפגש וכו') וסברו כי המאפיין המשותף לחבריה הוא הייאוש שכן עבור מרביתם הקבוצה היתה המפלט האחרון לאחר שניסו מגוון דיאטות כושלות. הם מצאו כי מעל 80% מהמשתתפים בקבוצה מצליחים להוריד ממשקלם, לעיתים אף בצורה ניכרת, והם שומרים על הישגיהם כל זמן שהם בקבוצה.

בעבודה זו, ינותחו שתי התצפיות בקבוצת ההזיה לפי מדדים של הרכב הקבוצה וגודלה, סדר היום, סוג וטיב ההנחיה, תפקיד החברים והעבודה הטיפולית. בכל סעיף יובאו דוגמאות מתוך המפגשים בשילוב חומר תיאורטי לשם השוואה בין קבוצת ההרזיה לקבוצות טיפוליות ולמקובל בקבוצות לעזרה עצמית.

תוכן העניינים:
מבוא
הרכב הקבוצה
סדר היום בקבוצה
סוג וטיב ההנחיה
גודל הקבוצה
תפקיד החברים
העבודה הטיפולית
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הרכב הקבוצה חשוב משום שהוא משפיע על הדינאמיקה בתוכה ועל השגת מטרותיה. בקבוצה טיפולית המנחה קובע את הרכב הקבוצה על-פי מאפיין משותף של חבריה (בר וסדן, 1989). מנחים מקצועיים של קבוצות טיפוליות שואפים להרכיב קבוצות הומוגניות מספיק להבטחת יציבותן והטרוגניות מספיק על-מנת להבטיח את חיוניותן (קסן, 1994).
בקבוצות לעזרה עצמית הרכב הקבוצה נקבע ע"י חבריה ולא באמצעות המנחה. המאפיין המשותף לכל חברי הקבוצה הוא הבעיה בה עוסקת הקבוצה ותנאי הקבלה הקריטי הוא קיומה של בעיה זו (בר וסדן, 1989).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קבוצת תמיכה להורדה במשקל", סמינריון אודות "קבוצת תמיכה להורדה במשקל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.