היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת התנועה הרפורמית על ההיסטוגרפיה היהודית במאה ה 19

עבודה מס' 067450

מחיר: 120.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: היהדות הרפורמית והסתירה בין היהדות הרפורמית והקונסרבטיבית על רקע צמיחתה והתבססותה של היהדות הרפורמית במאה התשע עשרה.

3,046 מילים ,17 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

היהדות הרפורמית אשר מעדיפה להיקרא גם היהדות הליברלית או היהדות המתקדמת הנה זרם יהודי דתי אשר רואה את עצמו כזרם מתקדם ומודרני יותר מן היהדות האורתודוקסית.
יש להבחין בין המושגים, כי היהדות הרפורמית או המודרנית נוטה לכלול בחלק מן המקרים זרמים נוספים כגון יהדות קונסרבטיבית ויהדות רקונסטרוקטיבית. ליהדות הרפורמית מספר עקרונות. אפשר בהחלט לומר שהעיקרון הראשי הנו אנטי פונדמנטליזם, כי כך הם תופסים את היהדות הקונסרבטיבית כלומר כיהדות פונדמנטליסטית.
התנועה הרפורמית החלה לצמוח בגרמניה בסוף המאה השמונה עשרה, ומשם התפתחה לשאר אירופה. מטרתם המקורית של המייסדים הייתה לפי טענתם, לערוך את השינויים בדת כדי לבלום התנצרות והתבוללות של יהודים, בעיקר יהודים משכילים. בין מבשרי היהדות הרפורמית ניתן למצוא את משה מנדלסון, שחרף היותו שומר מצוות ומאמין באי התפתחות הדת, עודד את לימודי השפה הגרמנית ודגל אופן בוטה בהשתלבות היהודים בסביבתם. במכתבו של מנדלסון אל לותר (Johann Kaspar Lavater) אף הודה "מצאתי תוספות אנושיות ושימושים לרעה בדתי, אשר, לדאבוני, מכהים את זהרה" .
התנועה הרפורמית נתקלה בהתנגדות עזה בקרב יהודי מזרח אירופה, מחקרו של שלמה שילה שידון בהמשך עבודה זו יעיד על כך. באופן כללי וטבעי, היהדות יכולה הייתה להתמודד עם ההתפתחות הרפורמית בשני אופנים האחד הנו הסתגרות ככל האפשר והשני הנו פתיחות והתמודדות עם האתגרים.
מרכז היהדות הרפורמית נמצא כיום בארצות הברית והרפורמים מונים כארבעים אחוז מכלל יהודי ארצות הברית.
הרב יהודה שרלו מסביר במאמרו על ההבחנה בין רפורמה להתחדשות דתית, שלכל תנועה ביהדות קיימים שורשים או עניינים שניתן להשוותם לתקופות קדומות. שרלו מסביר שעם ישראל צלח תרבויות מגוונות בהיקף שאין כדוגמתו, ואמנם, ריבוי מפגשים זה הביא ברכה אך גם הותיר צלקות. גם תנועת החסידות חוותה על בשרה התנגדות עזה וגם כידוע השבתאות ואחרות.
במאה התשע עשרה, ניתן להבחין במספר נושאים המחייבים דיון סביב היהדות הרפורמית. אנו ננסה לדון בחלקם, ובין היתר בקשר והסתירה בין היהדות הרפורמית והקונסרבטיבית על רקע צמיחתה והתבססותה של היהדות הרפורמית במאה התשע עשרה.

תוכן העניינים :
1. הקדמה
2. התפתחות היהדות הרפורמית במאה ה 19 ועימותים ראשונים מול האורתודוכסים
3. המניע הרפורמי ועיקרי הוויכוח בראיה הסטוגרפית
4. ההשלכות של ההתפתחות של Wissenschaft des Judentums על היהדות הרפורמית והאורתודוכסית במאה ה 19
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ביהדות מתאפיינות מגמות לשינוי בשאיפתן לתיקונים בהלכה. כלומר כל עוד המגמה הנוצרת איננה באה ומשנה את ההלכה אזיי סביר להניח שמגמה זו לא תקים לעצמה התנגדות מהותית. אמנם ניתן לראות שלא כך תמיד, למשל תנועת הקראים לא שינתה מאום בתלמוד, אך כפרה ביסודות ההלכתיים של הרבנות ולכן הופרשה מן היהדות. גם תנועת החסידות שנאלצה להלחם על עצם הלגיטימציה בהענקת חיות חדשה לקיום המצוות. הרב יובל שרלו [7] טוען "שהפחד מפני החסידות התעצם בשל הנסיון המר שנבע מקיומן של תנועות התחדשות כגון השבתאות והפרנקיסטים". עוד מוסיף הרב שרלו שבסופו של דבר, הפגישה בין החסידות והאורתודוכסים הביאה לעידנן של השתיים ולהשפעה הדדית.

תגים:

יהדות · היסטוריה יהודית · רפורמים · תנועה רפורמית · יהדות ליברלית · אורתודוכסית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת התנועה הרפורמית על ההיסטוגרפיה היהודית במאה ה 19", סמינריון אודות "השפעת התנועה הרפורמית על ההיסטוגרפיה היהודית במאה ה 19" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.