היישום אינו מחובר לאינטרנט

קיצור שבוע העבודה בישראל

עבודה מס' 067357

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת ההשלכות של קיצור שבוע העבודה בישראל

22,454 מילים ,40 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

הפחתת מספר שעות העבודה של המועסקים ברוב המדינות המפותחות היא אחת התופעות הבולטות במאה ה-20, כפועל יוצא של התפתחויות אידיאולוגיות וטכנולוגיות שקבעו נורמות חדשות ביחסי העבודה. במהלך הדרגתי הופחת במדינות המערב מספר שעות העבודה השבועיות, עד ל-38 שעות בממוצע במדינות האיחוד האירופי. (1)
לפי מחקר השוואתי של ארגון העבודה הבין-לאומי, ILO (International Labor Organization), המקיף 151 מדינות, ברוב המדינות מעוגן מספר שעות העבודה בשבוע בחקיקה, ובחלק גדול מהמדינות גם מספר שעות העבודה היומיות מעוגן בחקיקה. ב-42 מהמדינות הנורמה היא 40 שעות עבודה שבועיות (ב-16 מאלה החוק קובע כי מספר שעות העבודה היומיות הוא כשמונה), וב-53 מדינות מספר שעות העבודה השבועיות הקבוע בחוק הוא 48. זהו מספר גדול בהרבה מהממוצע במדינות האיחוד האירופי.
אשר למנוחה השבועית, ב-115 מכלל 145 המדינות שנבדקו בהקשר זה, קבוע בחוק כי המנוחה השבועית תהיה בת 24 שעות. בשאר המדינות קבועות בחוק יותר שעות מנוחה שבועיות: ב-12 מהמדינות המנוחה השבועית היא בת 36 שעות, וב-12 אחרות המנוחה השבועית היא בת 42 שעות(2).
חוק שעות עבודה ומנוחה קובע כי בישראל כיום "יום עבודה לא יעלה על שמונה שעות" (סעיף 2א), "שבוע עבודה לא יעלה על 45 שעות" (סעיף 3), "לפחות 36 שעות רצופות... הן המנוחה השבועית של העובד" (סעיף 7א), ו"המנוחה השבועית תכלול - לגבי יהודי - את יום השבת", ו"לגבי מי שאינו יהודי - את יום השבת או את היום הראשון או את היום השישי בשבוע, הכול לפי המקובל עליו כיום המנוחה השבועית שלו" (סעיף 7ב). החוק קובע עוד, כי "העבדת עובד במנוחה השבועית אסורה" (סעיף 9). (3)
במהלך השנים נחתמו כמה הסכמים קיבוציים שצמצמו את שעות העבודה השבועיות; האחרון שבהם, הסכם קיבוצי כללי משנת 1995, קבע שבוע עבודה של 43 שעות. במסגרת צו הרחבה להסכם זה נקבע כי הוראותיו יחולו מחודש יולי 2000 על כל העובדים והמעבידים בישראל, למעט עובדים שבעבורם נקבעו הוראות עם תנאים עדיפים בהסכמים קיבוציים, ולמעט חריגים מסוימים. על-פי ההסכמים הקיבוציים הללו הימים שבהם יעבוד כל עובד במהלך השבוע נקבעים על-פי המקובל במפעל, וכך לעובד אין זכות ליום פנוי מסוים בשבוע(4).
קיצור שבוע העבודה אינו מהלך חריג למשק הישראלי - במהלך שנות ה-80 עבר רוב המשק משבוע עבודה בן שישה ימים לשבוע עבודה מקוצר, בן חמישה ימים. עם זאת, בהשוואה למדינות המערב עדיין עובדים בישראל יותר שעות בשבוע בממוצע.
נוסף על כך, בשני העשורים האחרונים אנו עדים למעבר מדורג של המשק הישראלי לשבוע עבודה מקוצר של חמישה ימים, שבו יום שישי משמש כיום מנוחה נוסף בשל היותו יום עבודה קצר הצמוד ליום השבת. שיעור העובדים כיום ביום ו' הוא 35%-40%, לעומת שיעור עובדים של מעל ל-95% בשאר ימות השבוע.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1: סקירה היסטורית
- מניעים להליך קצור שבוע העבודה בעולם
- מניעים ורקע להליך קצור שבוע העבודה בארץ
פרק 2: המצב המשפטי בארץ
- חוק שעות עבודה ומנוחה
- מנוחה שבועית
- חוק עבודת נוער
- חוק חופשה שנתית
פרק 3: הסכמים קיבוציים המסדירים סוגיית קיצור שבוע במשק
- הסכמים קיבוציים כללים
- הסכמים קיבוציים מיוחדים
פרק 4: השלכות כלכליות
- השפעת קיצור שבוע העבודה על האבטלה ורמת התעסוקה במשק
- השפעת קיצור שבוע העבודה על התפוקה הפריון והרווחיות בעבודה
פרק 5: השלכות חברתיות
- השפעת קיצור שבוע העבודה על תרבות הפנאי של העובד
- השפעת קיצור שבוע העבודה על ההיבט אנושי
פרק 6: היבטים דתיים בשאלת קיצור שבוע העבודה בישראל
פרק 7: המצב בבריטניה
- חוק שעות עבודה
- תקנות שעות עבודה 98' (WRTS, 98')
- חופשה שנתית
- שעות עבודה
- ביקורת על הנחיית שעות עבודה
- דין וחשבון על תקנות שעות עבודה
- הגישה הכלכלית
- הגישה של הזכויות

קטע מהעבודה:

מניעים להליך קצור שבוע העבודה בעולם:
בשלהי שנות ה-20 של מאה שעברה החל שבוע העבודה להתקצר במדינות שונות בעולם, התופעה מצאה ביטויה בעיקר במספר שעות העבודה, אך קיצור מספר ימי העבודה בשבוע היה תוצאה נלווית.
שלושה תנאים עודדו את המעבר לשבוע עבודה מקוצר:
1. עלייה בשיעור האבטלה ורצון לחלק את העבודה בין מספר עובדים רב יותר.
2. שיפורים טכנולוגיים ועלייה בפריון העבודה והייצור שאיפשרו לשמור על אותה רמת תפוקה בשעות עבודה מועטות יותר, הגידול בפריון איפשר לכן להפחית את מספר שעות העבודה השבועיות מ-68 ב-1860 ל-40 כיום.
3. אידיאולוגיה של שיפור איכות החיים באמצעות הגדלת הזמן הפנוי, בעקבות קצור שבוע העבודה לעובד נותר יום פנוי נוסף אשר באפשרותו לנצלו לשם בילוי עם משפחתו, הכשרה מקצועית, סידורים אישיים וכד'.

תגים:

שוק העבודה · תעסוקה · אבטלה · פנאי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קיצור שבוע העבודה בישראל", סמינריון אודות "קיצור שבוע העבודה בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.