היישום אינו מחובר לאינטרנט

"בין שריעה לשריעתי": חילוניות או דתיות? אסלאם או איראן?

עבודה מס' 067245

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח שיח היברידי תוך עיון בהגותו של עלי שריעתי.

5,268 מילים ,13 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

הכל משתנה/ברטולד ברכט (הערת שוליים 1. מתוך: ברכט ברטולד, גלות המשוררים: מבחר שירים 1956-1914, (תרגום: ה. בנימין), תל-אביב, הקיבוץ המאוחד, 1978, עמ' 207.)

הכל משתנה. להתחיל מחדש
יכול אדם בנשימתו האחרונה.
אבל מה שארע, ארע. והמים
שמזגת לתוך היין, לא תוכל
לשפך אותם בחזרה.

מה שארע, ארע. המים
שמזגת אל-תוך היין, לא תוכל
לשפך אותם בחזרה, אבל
הכל משתנה. להתחיל מחדש
יכול אדם בנשימתו האחרונה.

בשנת 1979 נערכה מהפכה באיראן, כאשר ה"אתמול הנצחי" של המשטר הישן, הפהלווי, הוחלף על-ידי משטר המהפכה של ח'ומיני. הנטייה הראשונית ביחס למצב ה"חדש", הייתה שהשלטון המערבי, חילוני, מתקדם והנאור של השאה, הוחלף למשטר המייצג ניגודיות גמורה ויותר מכך כשלטון שחזר לאחור - לדת האסלאם. ובכן רבות כבר נכתב על המהפכה וכן אט-אט נחשפו הגורמים הרבים שאפשרו את קיומה. לא רק אנשי דת היו במרכז, אלא התפתחה קואליציה רחבה בקרב כל השכבות של החברה האיראנית, שמאסה בשלטון הישן והביאה לידי שינוי אקטיבי. רבים הם האנשים אשר יצרו את הגל שדחף לכך, כאשר אחד מהם הוא עלי שריעתי, שלימים נקרא האידיאולוג של המהפכה. דמותו מרתקת ביותר שכן הוא סחף ברעיונותיו רבים מהצעירים האיראנים, דרך השיח ההיברידי שהוא יצר, כלומר הוא מיזג (יצר הכלאה) בין יסודות רבים למשל בין דתיות לחילוניות, מזרח למערב, אסלאם ואיראן ועוד.
היכולת המופלאה והמעניינת הזו הביאה אותי לחקור מעט מן השיח ששריעתי יצר בעיקר בקונטקסט של דתיות מול חילוניות. כמו כן, דרך זאת אני אנסה להבין האם בכלל החלוקות והקטגוריות שלעיל הן לגיטימיות או שמא מקורן מלאכותי לגמרי. ברור שלא ביום אחד נוצר סדר חדש, וכן ברור שאי אפשר להסיק מאדם אחד על מהפכה שלמה, אך דרך שריעתי אנסה לראות פן אחר במהפכה. בכדי להבין מעט מן השיח של שריעתי, נדרש אני ראשית, לתת רקע ביוגראפי על דמותו, חייו ופועלו. לאחר מכן בפרק השני אתן מסגרת תיאורטית והגדרות למושגים: חילון, חילוניות, דת וכן אתן רקע היסטורי בקונטקסט המודרני, בכדי למקם את הדיון. ולבסוף, בפרק השלישי אקח שני כתבים של עלי שריעתי ואנתח אותם על-פי הכלים שבפרקים הראשונים. חשוב להבהיר שאת הגותו אקרא דרך תרגומים באנגלית מן השפה הפרסית ולכן אני בטוח שישנה מידה של בעייתיות בכך משום שההבחנות יהיו פחות מדויקות ממחקר בשפת המקור.

ראשי פרקים:
מבוא
פרק א - עלי שריעתי
פרק ב - חילון, חילוניות ודת-באיראן ומחוצה לה
פרק ג - "האדם והאסלאם"
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

עלי שריעתי נולד בשנת 1953 בכפר ליד משהאד שבאיראן. אביו היה איש דת רפורמי שהתפרנס מהרצאות ולימוד כתבי הקודש. שריעתי שהושפע מאביו המשיך בעקבותיו ולמד בקולג' למורים ערבית וקוראן, ואחר כך עבד כמורה בבית-ספר יסודי. הוא המשיך ללמוד עד לתואר דוקטורט בסוציולוגיה והיסטוריה אסלאמית שאותו השיג בסורבון שבצרפת בעזרת מלגה שזכה מהמדינה. בצרפת הוא עבר תקופה מעצבת, הוא הושפע רבות מהאירועים שבאלג'יריה ולא נשאר אדיש. הוא עסק בפעילות פוליטית ענפה וארגן הפגנות מחאה. במקביל לפעילות זו ערך שני כתבי-עת ואף תרגם מספר כתבים של אינטלקטואלים שהעריץ כמו צ'ה גווארה ופרנץ פאנון. נוסף על אישים אלה, השפיעו על מחשבתו המזרחן המפורסם לואי מסיניון והפילוסוף ז'אן פול סארטר. לאחר שספג השכלה והשקפות עולם מערביות חזר שריעתי לאיראן בשנת 1965 שם הוא נעצר משום פעילותו הפוליטית לתקופה של שישה חודשים ולאחר שלא התקבל לאוניברסיטת טהראן כמרצה הוא חזר למחוזות ילדותו ללמד באוניברסיטת משהאד.(2)

תגים:

עלי שריעתי · איראן · אסלאם · שיעה · חילון · חילוניות · מודרניות · משורר · איסלאם · חילוניות · מזרחנות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא ""בין שריעה לשריעתי": חילוניות או דתיות? אסלאם או איראן? ", סמינריון אודות ""בין שריעה לשריעתי": חילוניות או דתיות? אסלאם או איראן? " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.