היישום אינו מחובר לאינטרנט

מיקומו של הערבי בקולנוע הישראלי

עבודה מס' 066866

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח על פי שלוש תקופות עיקריות: מלפני קום המדינה ועד לשנות ה-60, משנות ה-60 ועד ל שנות ה-80 ומשנות ה-80 ועד היום.

8,250 מילים ,9 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

ההיסטוריוגרפיה של הקולנוע הישראלי אינה יכולה להתחמק מהתמודדות עם השאלה הפוליטית. מדינת ישראל נוסדה כהגשמה של אידיאולוגיה פוליטית מפורשת - הציונות.
ישראל כמדינה ניצבת בנקודת המפגש של תרבויות, לשונות, מסורות ומגמות פוליטיות. הקולנוע הישראלי כביטוי מתווך של רבגוניות זו, מושפע בהכרח מן המאבק בין אופני שיח מעמדיים ואתניים מתחרים, כמו גם מדחפים אידיאולוגיים וחזונות פוליטיים מנוגדים- בראש ובראשונה מן הסכסוך עם הערבים ככלל ועם הפלסטינים בפרט, וכמו כן מן המתחים בין מזרחים ואשכנזים, בין דתיים וחילוניים ובין "שמאל" ו"ימין".(אלה שוחט, 91).
בעבודה זו אבקש לבחון את דימוי המקום הערבי בקולנוע הישראלי.
ההתייחסות לקולנוע הישראלי תהיה מתקופת קום הישוב, דרך שנת 1948 , 1967 , שנות ה- 80 ועד היום.
באופן כללי ניתן להתייחס לביטוי והצגת המקום הערבי בקולנוע הישראלי בשלוש תקופות עיקריות.
"הז'אנר ההרואי - לאומי" הוא המאפיין את התקופה הראשונה, מלפני קום המדינה ועד לשנות השישים המאוחרות. הקולנוע הישראלי מעוצב ברוח האידיאולוגיה הציונית החילונית. (מיתוס הצבר, הפרחת השממה, הגשמת החזון הציוני- החילוני).
התקופה השניה של הקולנוע הישראלי, בה ניתן לבחון את דימוי המקום הערבי היא בעקבות מלחמת 1967 ועד לשנות השמונים המוקדמות. הקולנוע הישראלי המשיך בקו ההרואי- לאומי, בסנטימנטליות לפאתוס המלחמתי ובדמויות "צבריות" ציוניות חדשות ,כמו כן בז'אנר חדש "סרטי הבוראקס" בהם גם נבחן המקום הערבי בהקשר של מזרחיות.
התקופה השלישית שתבחן במסגרת העבודה היא מאז שנות השמונים המוקדמות ועד היום, תקופה בה הקולנוע הישראלי מתאפיין בסרטים פוליטיים מסוג חדש הבוחנים באור אחר את הסכסוך הערבי- ישראלי ואינו מקבלים את מעמדו המובן מאליו במיינסטרים, אלא מנסים לפתח צד ביקורתי של דעות פוליטיות מאילו שהיו נהוגות עד כה. רק בתקופה זו החלה הקצנה של ממש בגישתו של הקולנוע הישראלי והוא הפך להיות האוונגארד הרדיקאלי הקורא תגר על המיתוס הציוני. (אילן פפה, 1995).

תוכן עניינים:
הקדמה
דיון תיאורטי
דיון מעשי- שלוש תקופות התייחסות
הז'אנר ההרואי- לאומי
- עודד הנודד - 1933
- גבעה 24 אינה עונה- 1955
- מורדי האור- 1964
יוני 1967 - הז'אנר ההרואי, האויב הערבי, הצבר והבורקס
- סאלח שבתי- 1964
- כץ וקרסו- 1971
שנות ה- 80 ואילך, הגל הפלסטיני החדש, תמורות ושינויים
- גמר גביע- 1991
- אחד משלנו- 1989
- החיים על פי אגפא- 1992
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

במהלך כעשרים שנה, מסיום מלחמת העולם הראשונה ועד לפרוץ מלחמת העולם השנייה, בשנות העשרים והשלושים, הופקו בארץ מאות יומני קולנוע. לצידם הופקו גם עשרות סרטים קצרים וכן מספר סרטים עלילתיים. על אף הבדלי הז'אנר, השמיעו כולם פזמון חוזר אחד- סיפור הגשמת החזון הציוני בארץ ישראל. המוטיבים המיתיים של מחזה המוסר הציוני היו מצוקת יהודי אירופה, ההגירה לפלשתינה, הפרחת השממה בארץ והמאבק נגד הערבים, "בני המקום הזרים". הגופים המיישבים של התנועה הציונית - "הקרן הקיימת לישראל" ו"קרן היסוד"- השקיעו כספים ותרמו, במישרין או בעקיפין, למימון ההפקות הללו, ששרו שיר הלל למפעל הציוני והבליטו את צדקתו המוסרית. מכלול הדימויים הקולנועים הקשורים בכך שימש כלי הסברה יעיל במטרה לגייס כספים בקרב יהדות אירופה ואמריקה, לעודד הגירת יהודים לארץ ולעצב בארצות אלה דעת קהל אוהדת ושדולה פוליטית. הסרט העברי, כמו כן הקולנוע שהמשיך בדרך זו בשנות החמישים, אכן ראויים, בשל אופיים ותפקודם, להיקרא בשם "ריאליזם ציוני" (נאמן, 1992).

מקורות:

ארליך, אבישי,. 1987. "חברה במלחמה: הסכסוך הלאומי והמבנה החברתי", בתוך: אורי רם (עורך) החברה הישראלית: היבטים ביקורתיים, תל אביב: ברירות, 1993.
בן שאול, ניצן,. "הקשר הסמוי בין סרטי הבורקס לסרטים האישיים", בתוך: גרץ,לובין, נאמן, (עורכים) מבטים פיקטיביים על קולנוע ישראלי, תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1998.
גרץ, נורית,. "המלחמה שלא הייתה: "עונת הדובדבנים" בהשוואה ל"שתי אצבעות מצידון" ו"גמר גביע", בתוך: גרץ,לובין, נאמן, (עורכים) מבטים פיקטיביים על קולנוע ישראלי, תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1998.
טלמון, מירי,.בלוז לצבר האבוד- חברות ונוסטלגיה בקולנוע הישראלי, תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2001.
נאמן, ג'אד,.1992. "המודרנים: מגילת היוחסין של הרגישות החדשה", בתוך: גרץ,לובין, נאמן, (עורכים) מבטים פיקטיביים על קולנוע ישראלי, תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1998.
ניב, קובי,. על מה הסרט הזה?, תל אביב: דביר,1999.
סמוחה, סמי,. "שסעים מעמדיים, עדתיים ולאומיים ודמוקרטיה בישראל", בתוך: אורי רם (עורך) החברה הישראלית: היבטים ביקורתיים, תל אביב: ברירות, 1993.
פפה, אילן,."מדע ועלילות בשירות הלאומיות: היסטוגרפיה וקולנוע בסכסוך הערבי-ישראלי, בתוך: גרץ,לובין, נאמן, (עורכים) מבטים פיקטיביים על קולנוע ישראלי, תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1998.
שוחט, אלה,. הקולנוע הישראלי- היסטוריה ואידיאולוגיה, תל אביב: ברירות, 1991.

תגים:

הרואי · קום המדינה · ציוני · גמר גביע · עודד הנודד

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מיקומו של הערבי בקולנוע הישראלי", סמינריון אודות "מיקומו של הערבי בקולנוע הישראלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.