היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקיבוצים- עוד סוסיתא כחול לבן?

עבודה מס' 066683

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התמורות שחלו בקיבוצים, הסיבות להן מההיבט הכלכלי והאידיאולוגי ושאלת עתיד הקיבוצים.

4,070 מילים ,11 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

קיבוץ הינו צורת התיישבות ייחודית למדינת ישראל, שערכיה הם חיים שיתופיים בקהילה, חינוך משותף ובעלות משותפת על אמצעי הייצור והצריכה. בעבר סיסמת הקיבוץ הייתה "לכל אחד לפי צרכיו ומכל אחד לפי יכולתו" אך בעידן של הפרטה ושוק חופשי, ערכי הקפיטליזם הצליחו לחדור גם לגוף שסימל את ההפך המוחלט מהם- הקיבוץ.

הקיבוץ הוא נושא המעסיק רבים באקדמיה מסיבות רבות ואפרט כמה מהן:
המודל הייחודי של הקיבוץ, המבוסס על אידיאולוגיה שיתופית, יוצר עניין באקדמיה מהיבטים מעשיים, היסטוריים, אידיאולוגיים וכלכליים. הקיבוץ הוא "בועה לבנה" בעלת גבולות ברורים. זוהי חברה הומוגנית וסגורה שקל לחקור בה שינויים. הקיבוץ מסמל עבור רבים את תמצית הציונות והישראליות. במהלך השנים עבר הקיבוץ תהליך המעלה שאלות לגבי התפתחות אידיאולוגיות בכלל ובקיבוץ בפרט. בחינת תוצאות התהליכים והשינויים שעברו על הקיבוצים .
הסיבה שבחרתי לכתוב על הנושא הוא הרצון לשלב בין הגורמים הללו לבין התפיסות הלא מבוססות אקדמית שהיו לי לגבי הקיבוץ.

פורמט העבודה הוא מחקר משני דרכו יידונו הנושאים ושבמהלכו יוצגו הסיבות לשינויים הכלכלים והאידיאלוגים בקיבוצים, אופן ביטויים, והתוצאות מפרספקטיבה של שינוי מהותי ולא מהותי.
שאלת המחקר היא: מהן התמורות שחלו בקיבוצים? הסיבות להן מההיבט הכלכלי, האידיאולוגי ומה צופן העתיד לקיבוצים.
הפרק התיאורטי סוקר את המושג "המשבר" ומציג אותו בקיבוץ עפ"י שלושה פרמטרים- מושגי, דמוגרפי וכלכלי. מתוך הגדרת המשבר עולים השינויים והשפעתם בפועל בקיבוץ.
הפרק השני עוסק בהסבר לשינוי בקיבוץ מזווית כלכלית תוך מתן מספר פרספקטיבות כלכליות שונות: תחילה בהתמודדות הקיבוץ מול תהליכי הגלובליזציה- בהשפעה על חיי החברים, על ערכיהם והבעיות שנוצרו. דרך ההשפעה שהייתה לכך על תרבות הצריכה והתוצאות של מתן הדגש ליעילות הכלכלית. גורם נוסף המוצג הוא תהליכי העיור ותהליכי התיעוש והגורם האחרון הוא המדיניות של הקיבוץ שהעדיף התמקדות בפוליטיקה על פני התמודדות עם המצב הכלכלי הריאלי והשינויים שעברו על הקיבוץ.
הפרק השלישי משלים את הדיון על הגורמים לשינויים ומאתגר את הגורמים הכלכליים, בהצגת 5 הסברים שונים מהזוית האידיאולוגית: כשל השותפות אל מול הבירוקרטיה, הקושי של הקיבוץ בהתמודדות עם שינויים, הפיחות בתפקיד הלאומי, התפוררות הזהות המסורתית והפער בין תפיסות החבר והקיבוץ שבא לידי ביטוי בבעיית דור ההמשך וצורכו בפרטיות. בסוף הפרק מוצג גם גורם משמר- העמימות כמקור של כוח.
הפרק הרביעי והאחרון עוסק בעתיד הקיבוץ ,דרך הגדרה של מהות הקיבוץ וניסיון לבחון את השינוי מתוך שתי פרספקטיבות מהותית ולא מהותית .

העבודה מוגבלת לחומרים המתמקדים בשנים שלפני שנת 2000. למרות שהעבודה לא מבוססת על מחקרי שטח, היא מספקת תמונה מלאה בתחום בו היא עוסקת מתוך התבססות על מחקרים אקדמאים שנערכו אשר אין להמעיט בחשיבותם.

תוכן עניינים:
- מבוא
- סקירה של המשבר
הגדרת המושג "משבר":
הצגת שלושת הפרמטרים למשבר בקיבוצים:
הפרמטר הדמוגרפי:
הפרמטר הכלכלי:
הפרמטר המושגי:
- דיון על הגורמים לשינויים מהפן הכלכלי:
- דיון על הגורמים לשינויים מהפן האידיאולוגי:
- עתיד הקיבוץ
מהות הקיבוץ:
גישות של שינוי לא מהותי:
גישות של שינוי מהותי:
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הגדרת המושג "משבר": אפיון של מערכת נתונה, בה רפרטואר התגובות איננו מספק תשובות למצבים המאיימים על שרידותה. ישנם סוגים שונים של משברים המתלכדים בתהליכי התפתחותם למשבר כולל המביא לשינויים חריפים. לפי לניר (לניר 1900 ברוזוליו 1995) ,אצל רוזוליו, אובחנו שלושה פרמטרים למשבר:

תגים:

משבר · קיבוצים · גורמים · סוסיתא

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקיבוצים- עוד סוסיתא כחול לבן?", סמינריון אודות "הקיבוצים- עוד סוסיתא כחול לבן?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.