היישום אינו מחובר לאינטרנט

המסוכנות והבעייתיות שבעבירות הצווארון הלבן בכלל ובישראל בפרט

עבודה מס' 010127

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סוגי העברות, הבטי הענישה, ונסיון להתחקות אחר עבירות הצווארון הלבן כולל דוג'.

5,239 מילים ,20 מקורות ,1992

תקציר העבודה:

עבריינות הצווארון הלבן היא בדרך כלל העבריינות אשר אינה מלווה באלימות פיסית ואינה מבוצעת לאור היום ובריש גלי. היא מוגדרת ע"י אחד החוקרים כ"פשעים הנעשים ע"י עבריינים אשר אינם פשעים המלווים באלימות ואשר לרוב דורשים כושר מנטאלי מעבר למקובל..." .
בכל חברה בעולם הנמצאת בתהליכי שינוי (ומי לא?) ישנם גם שינויים בתהליכי ההתנהגות החברתית: אנשים מרשים לעצמם לעיתים ללכת יותר רחוק ממה שהחברה התירה, ומרשים לעצמם לראות בשינויי החברה קו שונה לגמרי ממה שהיא באמת.
הקרימינולוגים מגלים עניין במעקב שיטתי אחר מגמות העבריינות, אין הם מסתפקים במעקב אחר ההווה כי אם גם צופים שינויים בתהליכים או במגמות שיאפשרו להם לצפות את הדור הבא או הצעד הבא.
התחושה הקיימת אצל כל אחד מאתנו היא כי הפשע הולך ומחמיר. הדבר מוצא את ביטויו הן באמצעי התקשורת והן בתגובות הציבור לתופעת הפשיעה. ניתן לשער כי תחושה זו ניזונה משני גורמים עיקריים הקשורים זה בזה: עובדתית, קיימת עליה תלולה ברמה האבסולוטית של העבירות המבוצעות. עליה זו הינה תפוקה של תקופה קצרה יחסית, שבה עלתה רמת הפשיעה למצבה הנוכחי מרמה של עבריינות מועטה ולעיתים כמעט אפסית. הגורם השני הוא מידת ההתבלטות של הפשע לציבור הרחב. לאחר המלחמות הגדולות (בעיקר מלחמת יום כיפור) התחיל משבר חברתי אשר הביא לידי חיטוט פנימי בחוליי החברה ולהדגשתן של בעיות משטר וסדר.
עלות לחברה מפשעים כאלו לא ניתנת לרוב למדידה היות והיא מתבטאת בעלות כלכלית מחד ועלות מוסרית מאידך . אם אנו מדברים על עבירות כלכליות הרי לאחר תפיסת הפושע קשה מאוד לאמוד את הנזק הכלכלי העומד מאחורי פעולות כאלו. עבירות כלכליות מבוצעות חדשות לבקרים והתחכום מאחריהם הינו רב, היות ולעיתים עבריינים כאלו משתמשים בשירותיהם הטובים של בעלי מקצוע (רואי חשבון או עו"ד). אם אנו מודדים את עלות המוסרית לחברה הרי עלות זו הינה גדולה יותר מאשר העלות של עבירות רגילות היות והן מבוצעות ע"י אנשים המוחזקים כאנשים בעלי רמת משכל גבוהה מהרגיל, אנשים אשר לעתים הינם אנשים המובילים בתחומם (פוליטיקאים, כלכלנים בכירים או סתם אנשי עסקים מבוססים) וכאשר האזרח הפשוט רואה כי אנשים כאלו מבצעים עבירות בקנה מידה גדול הם מרגישים היתר לעצמם לבצע פעולות דומות, אם כי בקנה מידה קטן. גם "ההילה" המתלווה לעיתים לעבירות כאלו והסלחנות מצד החברה אינם תורמים להרתעה מפני עבירות כאלו או לתוספת לרמה המוסרית של החברה.
הפיקוח על העבירות הינו קשה היות ומתלווה לכך היבט חברתי כאשר החברה פועלת נגד אנשי שם בתוכה. במחקרים רבים (סתרלנד, 1949) הוכח כי החברה מתייחסת בסלחנות לעברות כאלו ועבריינים אלו זוכים לטיפול רך יותר מאשר עבריינים רגילים.

מטרת עבודתנו זו היא להראות את בעיית עבירות הצווארון לבן ולעמוד על המסוכנות הרבה שבהם לחברה, מעבר לעלות הכלכלית הרגילה. העבודה תתייחס הן למניעים הכלכלים של העבריינים והן למניעים החברתיים והפסיכולוגים.

ראשי פרקים:
1. מבוא והצגת הנושא.
2. הקדמה-עבירות הצווארון הלבן בישראל.
3. דיון-דוגמאות למסוכנות עבירות כאלו.
א. עבריינות ע"י גופי ציבוריים גדולים
ב. עבריינות עסקית ע"י מנהלים
ג. אי לגליזם פוליטי כעבריינות
ד. פשעי צווארון לבן כפשעים מאורגנים
ה. עבריינות מסוכנת לבריאות
ו. בעיות איכות הסביבה
ז. היבטי בעיות הענישה
4. סיכום ומסקנות.
5. ביבליוגרפיה.

מקורות:

ארגוב מרדכי וגדעון פישמן הפשע בישראל-נטיות הפשע בישראל בשנים 1951-1976 מחקר, מחלקה לסוציולוגיה אונ' חיפה 1980.
גולן ד. ניתוח מושגי עבריינות צווארון לבן בישראל , תדפיס בהוצאת הקיבוץ המאוחד, 1968.
ויליס רוד פשעי הצווארון הלבן ,האיום מבפנים, מקראות במינהל 79, 1986, עמודים 7-22.
כהן אלברט משמעות תיאורטית של פשעים המבוצעים ע"י גופים ציבוריים, הרצאה בכינוס השלישי של האגודה הישראלית לקרימינולוגיה וסטיה חברתית.
מרסלו דסקל הצודק והבלתי צודק הוצאת לילך, ת"א 1977.
פישמן גדעון ופרופ' סמון דיניץ עבריינות צווארון לבן, ניתוח מושגי והערכת מצב, רבעון למחקר חברתי, גליון 12 עמוד 273 ואילך.
קלמן מ. אפיונים מיוחדים של עבריינות צווארון לבן, עיוני משפט, טוא,1990, עמודים 415-434.
שלהבת י. הגורמים לעבריינות נוער בישראל הוצאת התנועה הקיבוצית (מכון לבון) 1971.
שוהם גיורא (עורך), קרימינולוגיה ,ירושלים, 1987.
שפרינצק אהוד, איש הישר בעיניו תל-אביב,1986.
האוניברסיטה הפתוחה :הפילוסופיה של המוסר , יחידות 10-11.
BAIN J. PUNISHMENT, N.Y. 1972
BEQUAI AUGUST WHITE COLLAR CRIME-A 20TH CENTURY CRISIS,
GILBERT GEIS WHITE COLLAR CRIME- THEORY AND RESEARCH, LONDON,1980.
GILBERT GEIS WHITE COLLAR CRIME, N.Y. 1977.
KREIZMAN B. WHITE COLLAR CRIME- THEORY ,N.Y. 1985.
SUTHERLAND E. WHITE COLLAR CRIME,PHILADELPHIS , 1949.
SUTHERLAND E., CRESSEY H. CRIMINOLOGY, PHILADELFHIA, 1970.
PRODUCT LIABILITY INTERNATIONAL, MARS, 1990.
CHAMBLISS W. J. CRIMINAL LAW IN ACTION, CANADA, 1975.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המסוכנות והבעייתיות שבעבירות הצווארון הלבן בכלל ובישראל בפרט", סמינריון אודות "המסוכנות והבעייתיות שבעבירות הצווארון הלבן בכלל ובישראל בפרט" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.