היישום אינו מחובר לאינטרנט

קבלת החלטות במלחמת יום הכיפורים

עבודה מס' 066581

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת ההחלטה על גיוס מילואים עפ"י תיאורית עיוותי תפיסה של ג'רביס.

5,767 מילים ,13 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

בסיום מלחמת ששת הימים היה אפשר לנבא שיהיה עוד "סיבוב" מלחמתי בין ישראל למדינות ערב אחרי שנים אחדות, ושבסיבוב זה תנחל ישראל תבוסה (מילשטיין, 1992).
מלחמת יום כיפור פרצה כאשר ישראל לא הייתה מוכנה. המלחמה פרצה ב-6 באוקטובר, 1973 והייתה המלחמה הרביעית בין ישראל ושכנותיה. המלחמה החלה ביום הכיפורים באופן מפתיע, בשתי התקפות רבות עוצמה: של הסורים ברמת הגולן ושל המצרים בחצי האי סיני ונמשכה 18 יממות (פעיל, 1998).
במהלך יום-הכיפורים החלה ישראל לגייס את כוחות המילואים שלה. על מלאכת הגיוס הקלה העובדה שהישראלים היו מצויים בבתיהם או בתי הכנסת, אך הקשתה העובדה ש"קול ישראל" דומם באותו יום. בחזית הסורית-הישראלית נפתחה המלחמה בהתקפות אוויר ובהרעשות תותחים כבדות של הסורים לאורך קו החזית ברמת-הגולן, שהוחזק באמצעות שורת ביצורים ישראליים שהיוו מוצבים קדמיים ועמדות תצפית. המלחמה נמשכה עד ה- 24 באוקטובר 1973 (www.knesset.gov.il).
בימים, בשבועות ובחודשים שקדמו למלחמה, עמדו מקבלי ההחלטות בישראל, הממשלה, משרד הביטחון והרמטכ"ל בפני מספר החלטות: האם מלחמה בפתח? האם לגייס אנשי מילואים? ועוד.. שאלות אלו נבעו מתהליך קבלת החלטות מורכב בתוך הדרג הצבאי, ובינו לבין הדרג המדיני. מלחמת יום הכיפורים היא מקרה מבחן מרתק בכל הקשור לקבלת החלטות בדרג המדיני והצבאי בנושאי בטחון לאומי. טעות זו והחלטות שגויות נוספות נתנו למלחמת יום כיפורים את השם "המחדל". (ברטוב, 2002).

עיוות תפיסה פירושו, מששחקן או לכאורה, מקבל ההחלטות, מחליט כיצד להתנהג, עליו לנסות ולחזות כיצד יפעלו האחרים וכיצד ישפיעו מעשיהם על ערכיו. לפיכך, חייב מקבל ההחלטות לפתח לעצמו דימוי של האחרים ושל כוונותיהם (ג'רביס, 1978).
הצעותיו של ג'רביס (1978) לתיקון העיוותים הן אמצעי זהירות שבאמצעותם ניתן יהיה להפחית את מספר הטעויות ככל האפשר בתהליך קבלת החלטות.

בחרתי להתמקד בתהליך אשר התבצע ביום המלחמה עצמה, שלהי חג יום כיפור, ובו הוחלט על גיוס מילואים חלקי למרות שברור שהמלחמה בפתח. בצומת החלטה זו, כאשר עניין גיוס המילואים על הפרק, ישנם מספר כשלים שאותם אנסה לבחון באמצעות תיאורית עיוותי תפיסה של ג'רביס (1978).
בחלקה הראשון של העבודה אציג את הרקע למלחמה. בהמשך, אביא סקירה היסטורית של השתלשלות האירועים הנוגעים לתהליך קבלת החלטות ביום המלחמה. לאחר מכן, אבחן את מלחמת יום כיפור ואת תהליך קבלת ההחלטות בה באמצעות תיאורית עיוותי תפיסה של ג'רביס (1978).

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. רקע היסטורי למלחמת יום הכיפורים
2.1 תהליך קבלת החלטות ערב מלחמת יום כיפור בשאלת גיוס המילואים
3. שאלת מחקר
3.1 הגדרת שאלת המחקר
4. תהליך קבלת החלטות- הצגת התיאוריה
4.1 מקבל ההחלטה.
4.2 תיאורית עיוותי תפיסה
4.2.1 אמצעי זהירות
5. ניתוח קבלת ההחלטה בנושא גיוס המילואים במלחמת יום-הכיפורים עפ"י תיאורית 'עיוותי תפיסה'
6. סיכות ומסקנות
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

באוגוסט 1970 הוכרזה הפסקת אש בקו תעלת סואץ בין ישראל למצרים והסתיימה מלחמת ההתשה שנמשכה מסיום מלחמת ששת הימים.
באותו זמן נרגעה גם גזרת הגבול עם ירדן - "ארץ המרדפים" (בקעת הירדן) בשל פעילות אינטנסיבית של צה"ל כנגד המחבלים ובעקבות אירועי "ספטמבר השחור" שבו סילק המלך חוסיין את מנהיגי ארגוני המחבלים מירדן ללבנון.
בצפון, בגזרה הסורית ברמת הגולן, הושגה רגיעה לאחר מספר מהלומות שהונחתו על הסורים, בגזרת לבנון נותרה פעילות מחבלים (בר יוסף, 1998).

תגים:

מלחמה · מלחמת יום כיפור · גיוס מילואים · ג'רביס · עיוותי תפיסה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קבלת החלטות במלחמת יום הכיפורים ", סמינריון אודות "קבלת החלטות במלחמת יום הכיפורים " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.