היישום אינו מחובר לאינטרנט

המטרות והסיבות של מלחמת יום הכיפורים

עבודה מס' 062861

מחיר: 229.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: המהלכים, הסיבות והמטרות שהביאו לפרוץ מלחמת יום הכיפורים.

5,348 מילים ,10 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
מבוא
הקדמה (המניעים למלחמה)
רקע (1971-1973)
ההכנות המצריות למלחמה
הזרמים העיקריים בתפיסות שרווחו בקרב העם המצרי
סיכום
ביבליוגרפיה


מבוא
מעל 25 שנים עברו מאז פרצה מלחמת יום הכפורים. עד היום ממשיכים להתפרסם פרטים על המלחמה ובמיוחד על ההכנות שנעשו לקראתה במחנה המצרי והסורי. פרסומים אלה שמו את הדגש על מטרות המלחמה של סאדאת, תכנית המתקפה שנועדה להגשים מטרות אלה.
מלחמת יום הכפורים נתפסה בעולם הערבי כאירוע מרכזי בתולדות הסכסוך הישראלי-ערבי ובתור שכזה אף כנקודת מפנה בתולדות הערבים בכלל. נסיבות המלחמה ונתוניה, שהיו שונים מאלה של מלחמות קודמות, הולידו התייחסויות שונות כלפיה.
ספרות מלחמת יום הכפורים - גם אם היא שונה במידת האופטימיות שבה, מהספרות הערבית המודרנית שקדמה לה - עדיין היא שייכת לסוג המכונה "ספרות לקח" ערבית. עד 1967 הספרות שדנה בישראל ובסכסוך, כמט לא חרגה מהמישור התעמולתי המובהק ומעטים הספרים שעסקו ברמה מחקרית נאותה, בניתוח הסכסוך, או בניתוח עוצמתה של ישראל. האידיאולוגיה היתה בסיסית של ישראל היא בעלת ישות מגונה, מאוסה ושמשה מחסום פסיכולוגי להתעניינות בה.
דיון במטרות ומהלכים של מצרים למלחמה בכלל, ולמלחמת יום הכפורים בפרט, מחייב סקירה על מצב הפנימי של מצרים כמו גם מערכת יחסי החוץ שהיא ניהלה. בשנה שקדמה למלחמה עברה מצרים כמה תהליכים פנימיים משמעותיים: מות המנהיג נאצר, משבר כלכלי, משברים דתיים (ה"אחים המוסלמים" שהחלו להרים ראש) וכן יחסי חוץ עכורים עם בריה"מ מצד אחד ויחסים עם מדינות ערב, בראשן סוריה.
סאדאת ניסה אופציות מדיניות בכדי להניע את כוחות ישראל לסגת מן השטחים הכבושים המצריים, אך כאשר לא הצליח בחר באופציה הצבאית. העליונות הצבאית הישראלית באוויר, בתמרון ובהפעלת כוחות משוריינים בשילוב של בעיות שהציבו מכשולים קרקעיים חייבו את המערכת הצבאית המצרית לחפש תשובות הולמות. מצרים היתה צריכה למצוא פתרון שיאפשר פתיחה במלחמה שתביא להשיג את היעדים שהציבה לעצמה ובעקבות הישגים אלה יתאפשר למנהיגים להשיג מטרות לאומיות ומדיניות בהמשך.1
ההחלטה לתקוף את ישראל נתקבלה בקהיר באביב 1973. זו לא היתה החלטה פתאומית או החלטה ראשונה במינה. אחרי ההלם המיידי של התבוסה ב1967- הניח נאצר שצריך לפעול להחזרת השטחים שנכבשו ע"י ישראל. מלחמת ההתשה היתה רק שלב מעבר ומצרים קיוותה ואף פעלה בכיוון של החזרת השטחים. היו רבים שהציעו לצלוח את התעלה במהירות בדיביזיה אחת או שתיים. המבצע אומנם יסתיים בתבוסה אך ללא ספק יגרום אבדות לישראלים והד גדול בעולם.
לקראת ה-5 בפברואר התרבו הסימנים שקרבות עלולים לפרוץ מחדש. נאומו של סאדאת ב- 4 בפברואר היתה הזדמנות לחשוף לראשונה את הסכמתו להסדר ביניים, בהציגו אותה כ"יוזמה מצרית חדשה". הוא לא הביע נכונות לכרות חוזה שלום עם ישראל, הוא לא פירט את טווח הנסיגה שדרש מישראל ולא נקב במועדים מוגדרים כאשר דיבר על לוח זמנים. עם זאת היה ברור שסאדאת, בדבריו הביע נכונות באורח מעשי על הסדר ביניים, אם הוא יהיה חלק מהסכמה לתהליך שלום שיתרחש בעתיד.
בהמשך שר החוץ המצרי, ריאד הצהיר שפעולות האיבה ייבלמו רק אם יארינג יוכיח התקדמות ממשית. עבודה זו סוקרת את המהלכים, הסיבות והמטרות שהביאו לפרוץ מלחמת יום הכפורים. בד בבד עם המטרה העיקרית - שינוי מצב הקיפאון של "לא מלחמה ולא שלום" היו מטרות נלוות, לא פחות חשובות. העבודה מנסה לעקוב אחר אותם מהלכים, לנתחם ולהבין את מקורם ומהותם. כמו כן קיים ניסיון לראות בעין מצרית את המצב שנוצר במזה"ת ומה יכלה מצרים להרוויח בפותחה במלחמה.
--------------------------------------------------------------------------------
1. ע"פ: דני אשר, "התכנית המצרית למלחמת יום הכיפורים", מערכות, נובמבר 1998, גיליון 361.

מקורות:

אל פריק מוחמד פאוזי, מלחמת שלוש השנים 1968-1970 זיכרונות של אל פריק מוחמד פאוזי.
אשר,דני, "התכנית המצרית למלחמת יום הכיפורים", מערכות, נובמבר 1998, גיליון 361.
אל"מ דני אשר. "מ'הוראה 41' ל'תחריר 41': מתורת לחימה מצרית למלחמה", בתוך: מערכות 332, ספטמבר-אוקטובר 1993.
הייכל, חסנאן. (1977) הדרך לרמאדן.
חצב, מלחמת רמאדן הסיבוב הערבי-ישראלי הרביעי - אוקטבר 1973.
בר, שמואל. (1986). מלחמת יום הכפורים בעיני הערבים, מערכות, משרד הביטחון.
סאדאת, אנואר (1978). סיפור חיי, (תרגם א. אמיר), עדנים, ירושלים.
מלחמת יום הכיפורים, מצרים - מטרות המלחמה ותכנית המתקפה. אג"מ מה"ד - היסטוריה, אפריל 1981.
שי, אבי . "מצרים לקראת מלחמת יום הכפורים: מטרות המלחמה ותכנית המתקפה", מערכות, 250, 1976.
שמיר, שמעון. (1984). "גורמים ושלבים בסכסוך הערבי-ישראלי", בתוך: דיפלומטיה בצל העימות, עורך: בנימין נויברגר.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המטרות והסיבות של מלחמת יום הכיפורים", סמינריון אודות "המטרות והסיבות של מלחמת יום הכיפורים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.