היישום אינו מחובר לאינטרנט

חדירת והשפעה של השפה הספרותית על השפה המשפטית

עבודה מס' 066454

מחיר: 435.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת ספרות בארבע קטגוריות והצעה למחקר.

9,826 מילים ,44 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

מטרת מחקרי הינה בחינת החדירה של השפה הספרותית למשפט. על תורת המשפט ניתן לומר את אשר נאמר על תורת משה - "לא בשמים היא". שפת המשפט אינה מנותקת מהשפה היום יומית, כאשר המהות שבה עוסקים השופט, הסופר והאדם ברחוב עשויה להיות אחידה, אם כי המבנה והמושגים שונים ולא אחת נזקקת שפה של קבוצת אוכלוסיה פלונית לשימוש בשפתה של קבוצה אלמונית. מכיוון שכך תהיה שאלת מחקרי: האם קיימת חדירה של השפה הספרותית לשפה המשפטית ואם כן,כיצד בא הדבר לידי ביטוי ומהם שלבי החדירה.
חדירת השפה הספרותית לשפה המשפטית והשפה המשפטית לשפה הספרותית מאפשרת לכל אחת מהשפות לעשות שימוש בכלים של השפה האחרת, כאשר כלים אלה הופכים להיות מייצגים של השפה המרכזית. משמעות הדבר, ששימוש באלגוריה הספרותית מייצג ואף מחדד רעיון בשפת המשפט, בעוד ששימוש בשפה המשפטית עשוי לתרום לייצוג הממשות בספרות. ברינקר מזכיר את בירדסלי, המבחין בין שלוש פעילויות שונות בהבנת הטקסט: ביאור (explication), הארה (elucidation) ואינטרפרטציה. הביאור עוסק בהבהרת מובני המילים והמשפטים של הטקסט; ההארה מבהירה את מרכיבי העולם הבדוי, המהווים את מושאי ההתרחשות ואילו האינטרפרטציה, במובנה הצר של המילה, מבהירה את הנושאים הממשיים שהיצירה מעלה ואת הקישורים הסמויים בין הבדיון ובין הממשות. בהכללה מכנה בירדסלי את כל השלוש פעילויות אלו בשם אינטרפרטציה, כאשר רמיזה דמיונית עשויה להיות ברת משמעות לגבי ממשות.

ארבע הקטגוריות (1) ז'אנרים לשוניים וספרותיים שחדרו לשפה המשפטית; (2) שימושים (פרשנויות, דימויים וכו') הנעשים בשפה הספרותית לצרכים משפטיים; (3) חדירתם של מונחים ספרותיים (ללא ציון מקור) לשפה המשפטית; (4) היבטים רפלקסיביים, תהוונה את התשתית המחקרית-השוואתית לצורך בחינת החדירה וההשפעה ההדדית של השפה הספרותית והשפה המשפטית. לשם כך אציג בפרק הראשון את סקירת הספרות הנוגעת לקטגוריות אלו. הפרק השני יציג את שיטת המחקר האיכותנית-פרשנית, את הקטגוריות הנדונות ואת דרך עיבודן.

תוכן העניינים:
הקדמה
פרק א: השפה המשפטית והשפה הספרותית - סקירה תיאורטית
1.1. השפה המשפטית בספרות
1.2. השפעות השפה הספרותית במשפט
1.3. פרשנות, אלגוריות ומטאפורות
1.3.1. פרשנות מילונית ואנציקלופדית
1.3.2. פתגמים
1.3.3. משלים
1.3.4. ספרות ושירה
1.3.5. מקורות חז"ל ומדרשים
1.3.6. מקרא
1.4. התפתחות כרונולוגית של השפה
1.5. היבטים רפלקסיביים
1.6. סיכום הקטגוריות והנחת התשתית המחקרית
פרק ב: מתודולוגיה
2.1. השיטה
2.2. הקטגוריות וניתוחן
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

למרות שלכאורה נראה שמדובר בשתי שפות שונות, כשהאחת טכנית ואחידה, בעוד האחרת מעוצבת ומשתנה חליפות, הרי שמלכתחילה כבר ברור קשר הקיים בין שתי שפות אלו. אמנם המשפט נערך על ידי אנשים בעלי לשון מהוקצעת ושפתם מקצועית, אלא שהנושאים שבהם עוסקים נוגעים ליום יום ואינם שונים ממגוון הסיפורים העוסקים במערכות חברתיות, במשפחה ובכלל הנושאים האנושיים. על פי סיידמן(3), העדויות המשפטיות הן מסכה והן מהוות מסכה על המסכה הראשונה, שהיא המסכה בדמות הלשון המשפטית.

תגים:

לשון · עברית · חוק · משפט · דוברים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חדירת והשפעה של השפה הספרותית על השפה המשפטית", סמינריון אודות "חדירת והשפעה של השפה הספרותית על השפה המשפטית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.