היישום אינו מחובר לאינטרנט

היחסים בין הרשות השופטת וביהמ"ש העליון לבין הכנסת

עבודה מס' 066116

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מערכת היחסים הרגישה בין הרשות השופטת לרשויות האחרות בישראל, והגבולות הלא ברורים ביניהם.

9,412 מילים ,50 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

למרבה הצער, במדינת ישראל רבים הם המקרים בהם המחוקק לא אומר את דברו כראוי, ולכן בחרתי את שאלת המחקר בהתאם. שאלת המחקר שלי הנה, אם כן, עד כמה בולטת בישראל השקפת עולמם של השופטים על הכרעותיהם בשאלות משפטיות בעלות רגישות פוליטית ואידיאולוגית?

מסקנתי תהא כי להכרעות בית המשפט העליון מתווסף, בדרך כלל (וכשהמחוקק אינו אומר דברו כראוי), מימד אידיאולוגי חזק, המשפיע באופן בולט על החלטות בית המשפט. אין במימד זה על מנת לשלול את האמון לו זוכה ביהמ"ש מהציבור הישראלי. זאת, עקב התפקיד המיוחד של בג"ץ בחברתנו.

בפרק הראשון אדון בנושא הפרדת הרשויות ואי התלות המהותית הנגזרת ממנו.
בפרק השני אדון במקרים שונים בהם עמדו השופטים בפני הכרעה אידיאולוגית מובהקת, בעיקר בנושאי דת ומדינה. בפרק השלישי אדון במשפט המשווה. בפרק הרביעי אסכם את הדיון, אציג את מסקנותיי ואדון במגמות הנוכחיות בבית המשפט העליון.

תוכן עניינים
מבוא
פרק א' - הפרדת רשויות ואי תלות מהותית
פרק ב' - הכרעות בית המשפט בסכסוכים בעלי רגישות אידיאולוגית ופוליטית
א. כללי
ב. נושא הזוגיות ונישואין וגירושין
ג. גיור ו"מיהו יהודי"
ד. שיווין וזכויות נשים
ה. בג"ץ ההתנתקות
פרק ג' - משפט משווה ארה"ב
פרק ד' - סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

אחד מעקרונות היסוד של הדמוקרטיה הוא עקרון הפרדת הרשויות וכנגזרת ממנו, הרעיון לפיו לכל רשות מרשויות השלטון ישנו "מרחב מחיה" משלה, ביחסיה עם רשויות אחרות . בה בעת, עקרון שלטון החוק ועליונות החוקה קובע, כי אסור לה לרשות שלטונית לפעול שלא כדין בגדרי רשותה(4). הפרדת רשויות אין משמעותה דיקטטורה של הרשויות(5). הפרדת רשויות משמעותה "איזון ובקרה הדדיים בין הרשויות השונות. לא חומות בין הרשויות, אלא גשרים מאזנים ומפקחים"(6).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "היחסים בין הרשות השופטת וביהמ"ש העליון לבין הכנסת ", סמינריון אודות "היחסים בין הרשות השופטת וביהמ"ש העליון לבין הכנסת " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.