היישום אינו מחובר לאינטרנט

חופש הביטוי בחוקה האמריקאית

עבודה מס' 065881

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת נושא הפרט וחירותו בחוקה האמריקאית, במישורים השונים, ככל שזה קשור לניסיונות להגבלת חופש הביטוי.

4,151 מילים ,8 מקורות ,1989

תקציר העבודה:

מטרת עבודה זו היא לסקור את נושא הפרט וחרותו בחוקה האמריקאית, במישורים השונים, ככל שזה קשור לניסיונות להגבלת חופש הביטוי.
החברה מכירה בימינו בזכותו של האזרח היחיד לפרטיות ולמעשה גם חברות אנשים יכולות להסתייע בחוק זה. חוקים בנושא חוקקו לפני שנים רבות אולם למרות זאת לא היו פסקי דין רבים בנושא זה, ולכן אנו נזקקים לעיתים לפרשנויות בתאוריות שונות על אודות כוונות המחוקק בחוקה.
גם ללא חוקי ההגנה על הפרטיות יש בפועל הגנה מסוימת על הפרטיות: הגנה על בעלות במקומות מסוימים, רשת מסוימת של חובת סודיות: חובות סודיות, מקצועיות, חובות סודיות של עובדי מדינה.
הפרטיות יכולה להתנגש פעמים רבות בזכותו של הציבור לדעת. אדם חי בחברה והחברה מעוניינת לדעת האם חרג מסמכותו בחברה והאם עליה להענישו או כיצד עליה להתייחס אליו. אדם מקבל הגנה מהחברה ולכן היא אמורה לדעת פרטים עליו, הרלוונטיים לגביה. מול זכות זו קיים חוק איסור לשון הרע המגדיר לשון הרע בדומה לרכילות וכן הגבלת חופש הביטוי ככל שזה קשור עם בטחון המדינה או טובת הציבור.
חופש הביטוי מקורו במחשבה כי אנו חברה דמוקרטית וכל אחד רשאי לאמר מה הוא חושב ומה הוא יודע. אולם המחוקק לא הכיר בזכות רחבה כל כך וסייג זכות זו, על מנת לא לפגוע בשמו הטוב של האדם או בזכויות הטבעיות האחרות המגיעות לו מעצם היותו אדם.
העימות בין הזכות לפרטיות לבין חופש הביטוי שפן חשוב בו הוא הזכות לדעת קיים מאז תחילת ימיה של העיתונות הכתובה*1 . בארה"ב במאה ה19- החלה העיתונות לפרסם ידיעות אודות חייהם של אישי ציבור. במאמר שנכתב בבוסטון ב-1890 בHARVARD LAW REVIW- עומדת דרישה להגן על הפרט בפני העיתונות המבקשת לפרסם ידיעות אודות דברים שהשתיקה יפה להן ללא הסכמתו לפרסום.
אל העיתונות נוספו רדיו וטלויזיה. התחרות המסחרית בין כלי התקשורת גרמה לכך שקיימת פלישה גוברת, וחדירה לתחום הפרט דרך אמצעי המדיה.
ישנו סוג פגיעה בפרטיות לה החברה מתייחסת בסלחנות. זוהי פגיעה בפרטיות של אנשים שמסיבות שונות אינם שולטים במצבם לדוגמא ראיון עיתונאי עם אדם שעבר חוויה קשה ועדיין שרוי בהלם בעטיה. במקרים כאלה עומד העיתונאי מול אדם נבוך ומבולבל שנוכחותו של העיתונאי ומצלמות הטלוויזיה מוסיפים על התרגשותו, וחשיפה זו עלולה לפגוע פגיעה עמוקה בפרטיותו. דוגמא נוספת היא ראיונות עם חולים במיטת חוליים בבית החולים, או אנשים החיים במצוקה ואינם מודעים לרוב לזכויותיהם לפרטיות.
---------------------------------------------------------------------
*1 - גביזון רות, הזכות לפרטיות וזכות הציבור לדעת, עמוד 198.

ראשי פרקים:
1.מבוא והצגת הנושא
2.הקדמה-חוקת ארה"ב
3.חופש הביטוי בעיתונות
4.חופש הביטוי למול הוצאת דיבה
5.חופש הנאום והמחאה
6.פרסומים לא מוסריים
7.סיכום
8.ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

חוקת ארה"ב, שהינה מסמך פשוט למדי, מכנה עצמה "חוק העל במדינה". היינו, בכל מקרה שתימצא סתירה בין החוקה הפדרלית לבין חוקתה של אחת המדינות בברית, או בינה לבין חוק שהועבר בבית המחוקקים של מדינה כלשהי, או בקונגרס, מתבטלת תקפותן של אלה האחרונות. פסקי דין שונים שנקבעו בבית הדין העליון במהלך מאתיים השנה האחרונות רק חיזקו ואישרו מחדש את עליונות החוקה.
הסמכות הסופית והקובעת נתונה בידי העם האמריקאי, אשר ברצותו-יכול הוא לשנות חוק יסוד, בדרך של הכנסת תיקונים בחוקה, או- לפחות תיאורטית - בדרך ניסוח חוקה חדשה. אולם סמכותו של העם אינה באה לידי ביטוי באופן ישיר. מלאכת השלטון היומיומית מואצלת מן העם אל נושאי המישרות הציבוריות- לאלה הנבחרים ולאלה הממונים.

תגים:

חוקת · ארצות · הברית · חופש · הביטוי · קונגרס

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חופש הביטוי בחוקה האמריקאית", סמינריון אודות "חופש הביטוי בחוקה האמריקאית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.