היישום אינו מחובר לאינטרנט

מונופול הדת על מוסד הנישואים בישראל

עבודה מס' 065798

מחיר: 386.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם מדובר בשמירה על קונצנזוס ערכי החיוני להמשך קיומה של החברה או שמא זהו שימור האליטה הדתית על מנגנוניה הבירוקרטים?

4,912 מילים ,28 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

על-פי חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), תשי"ג-1953, אין בחירה חופשית באשר לאופי הנישואים בתוך מדינת ישראל. יהודים יכולים להינשא רק על-ידי הרבנות האורתודוכסית. למעשה, נישואים בישראל מוסדרים אך ורק באמצעות הצינורות הדתיים, וגם עבור בני דתות אחרות (נוצרים, מוסלמים ועוד). מוסד הדת, בגיבויו של המחוקק, מטיל מגבלויות שונות על הבאים להינשא, מה שהוביל קריאה להתרת נישואים אזרחיים - דבר שטרם יצא לפועל בישראל. כתוצאה מכך, מספר רב של אנשים אשר אינם יהודים (או לחילופין אתאיסטים או מתנגדים למוסד הדת) מוצאים את עצמם במצב שהם אינם יכולים להינשא בישראל.
בחרתי בנושא זה מאחר שברצוני להעמיק בו, להבין את התופעה לפרטי פרטיה ואולי בהמשך לימודי להרחיב במחקר התופעה ובניסיון להצעת חלופות שיאפשרו את כיבוד המסורת היהודית מחד גיסא, אך שמירה על זכויות הפרט הליברליות מאידך גיסא.

שאלת מחקר:
בהקשר זה בחרתי לחקור את הסיבות לכך שלמוסד הדת ממשיך להינתן מונופול על מוסד הנישואים בישראל, על חשבון פתרון אחר כדוגמת נישואים אזרחיים. אדגיש כי בכוונתי לבחון את המונופול, כפי שהוא בא לידי ביטוי ביהדות בלבד. במחקרי אנסה לבדוק האם המונופול הינו פועל יוצא של ניסיון לשמור על המבנה של החברה בישראל (יהודית) ולשמר ערכים חברתיים או שמא מדובר בניסיון לשמר את קיומה של האליטה הדתית, הנשענת בין השאר על תקציבים שמוזרמים אליה על-ידי הממשלה והכנסת, וזאת על-ידי נוסחה מדינית.

גישות תיאורטיות והשערות מחקר:
את שאלת המונופול של מוסד הדת על הנישואים בישראל אציג משתי גישות תיאורטיות: פונקציונליסטית ואליטיסטית. כאשר אבחן איזו משתי הגישות מציגה הסבר משכנע יותר לתופעה. חלק מן הממצאים יהוו סתירות בין הגישות השונות, אך חלקם האחר יהווה פיתוחים תיאורטיים לכיוונים שונים אשר לאו דווקא מתנגשים אחד עם השני.
השערת המחקר הראשונה, בהקשר לגישה הפונקציונאלית, תטען כי המונופול של מוסד הדת על הנישואים בישראל נועד לשמור על הקונצנזוס הערכי עליו מושתת החברה. חשוב לזכור לצורך כך כי יחידת הניתוח שלנו תהיה החברה היהודית בישראל.
השערת המחקר השנייה, בהקשר לגישה האליטיסטית, תטען כי המצב הקיים נועד אך ורק על מנת להנציח את האליטה הדתית שמופעלת על-ידי מוסדות הדת הבירוקרטיים. בגישה זו חשוב לזכור כי יחידת הניתוח תהיה הבירוקרטיה הדתית.

מתודולוגיה:
לצורך ניתוח והשוואה של כל אחת מהשערות המחקר אשתמש במספר כלים עיקריים:
* ספרים ומאמרים אודות מעמד הדת בישראל, מוסד הנישואים, המאבק להתרת נישואים אזרחיים במדינה וחוקים ופקודות שונות המסדירים את הנושא.
* כתבים תיאורטיים של שתי הגישות שיחברו בין שאלת המחקר לגישות המחקריות במדעי המדינה.
* קטעי עיתונות ואקטואליה שמציגים את המאבק בין מונופול הדת על מוסד הנישואים והגורמים שמעוניינים לבטלו, המביעים גם דעה אישית מנומקת על המצב הקיים.
* נתונים סטטיסטיים לגבי עמדת דעת הקהל בנושאי דת ומדינה בכלל, תוך התמקדות בעמדה כלפי מונופול הדת על מוסד הנישואים.
* נתונים סטטיסטיים אודות התקציבים המושקעים במימוש מונופול הדת על מוסד הנישואים.

תוכן העניינים:
1. מבוא ורקע היסטורי
2. רקע תיאורטי
הגישה הפונקציונליסטית
הגישה האליטיסטית
3. "מדוע ממשיך המונופול?" - פונקציונליזם
תשובות לשאלות הגישה
השסע הדתי-חילוני
מאבק בין קבוצות אינטרס
מדינת ישראל כמדינה יהודית "מאוחדת" - יחידת הניתוח והקונצנזוס הערכי
קדושת עם ישראל ומסורת
מאבק על לגיטימציה
נתונים סטטיסטיים
4. "מדוע ממשיך המונופול?" - אליטיזם
הקדמה לניתוח
שליטה על תקציבים
הנוסחה המדינית והאינטרס החילוני
המאבק בין האליטות
קואופטציה של מבקרים

סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

על-פי ההשקפה המודרנית וחירויות הפרט שמעוגנות בליברליזם, עיצוב טקס הנישואים הוא בחירה של בני הזוג. לפיכך, כפייה על עריכת טקס דתי מנוגדת לעקרונות הליברליים. כמו כן, יש לזכור כי הטקס אינו רק דתי, כי אם אורתודוכסי. יש שיטענו כי מדובר בפגיעה קשה בפלורליזם הדתי. קיימות טענות נוספות בהקשר, אך בחרתי להתרכז באלו הקשורות באופן ישיר למוסד הדת (1). במהלך שנות קיומה של המדינה הועלו מספר חלופות אזרחיות למוסד הנישואים: (א) לאפשר נישואים אזרחיים רק לפסולי חיתון(2), (ב) הצעתו של פרופסור אריאל צבי-רוזן למסלול אזרחי, במקביל למסלול הדתי (המסלול הכפול) (3), (ג) ואפילו הצעה להפוך את מוסד הנישואים האזרחי לדרך היחידה להינשא במדינה(4) - הצעתו של פרופסור פנחס שיפמן. הצעות אלו נפלו אחת אחרי השנייה בעת הגעתן להצבעה בכנסת.
---------------------------------------------------------------------
1. להרחבה נוספת בעניין העמדות השונות: שחר ליפשיץ, ברית הזוגיות - מחקר מדיניות 68, עמודים 16-24. ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2006.
2. שם, עמודים 25-26.
3. אריאל צבי-רוזן, "בתי הדין הרבניים, ההלכה והציבור: גשר צר מאוד", עמודים 180-189. בתוך אריאל פורת (עורך), דת, ליברליזם, משפחה וחברה - אסופת מאמרים. תל אביב: רמות - אוניברסיטת תל אביב, 2001.
4. פנחס שיפמן, מי מפחד מנישואין אזרחיים?, עמודים 5-6 וגם עמודים 49-64. ירושלים: מכון ירושלים לחקר ישראל, 1995.

תגים:

נישואין · זוגיות · רבנות · יהדות · ומדינה · ליברליזם · אורתודוכסי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מונופול הדת על מוסד הנישואים בישראל", סמינריון אודות "מונופול הדת על מוסד הנישואים בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.