היישום אינו מחובר לאינטרנט

קהילות המעריצים של "אבודים"

עבודה מס' 065632

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האינטרנט כמנוף לשינוי בזירה התקשורתית

6,785 מילים ,10 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

עליית האינטרנט כמדיום תקשורתי וככוח תרבותי וחברתי יצר עניין רב בקרב חוקרי התקשורת. לאור העלייה בשימוש באינטרנט, המידע הרב שהפך לזמין דרכו והדינאמיות המאפיינת את המדיום החדש נראה כי האקדמיה מתקשה לעמוד בעומס המידע. יחד עם זאת, דווקא בעידן טכנולוגי בו שולטים הטלוויזיה בכבלים, הלווין, הטלפונים הסלולאריים, המחשבים האישיים ובמיוחד האינטרנט עולה שוב על סדר היום התיאוריה של מרשל מקלוהן, אחת התיאוריות הוותיקות והמבוססות ביותר במחקר התקשורת, והופכת לרלוונטית במיוחד. מקלוהן משתייך לזרם הגישות הטכנולוגיות במחקר התקשורת והושפע במיוחד מתפיסות שונות לגבי הדרך בה אנשים מעבדים מידע כאשר הטענה העיקרית בעבודתו היא שהמדיום הוא שמעצב לנו את דרך ההתבוננות על העולם, וחברה בה הדפוס הוא המדיום השולט תהיה שונה במהותה מחברה המושתתת על טלוויזיה, לדוגמא (מקלוהן: 1995, עמ' 53). לטענתו, כל מדיום מכיל את מסרי הטכנולוגיה שקדמה לו ולכן הופעה של טכנולוגיה חדשה אומנם לא משנה את המסרים אך בהחלט משנה את הדרך בה אנחנו מסתכלים על העולם. בכדי לחדד תפיסה זו הגדיר שני מונחי מפתח המסייעים באפיון המדיומים התקשורתיים השונים והתייחס לרמת מוגדרות שהיא מספר החושים אליהם פונה המדיום ולרמת מעורבות שהיא המאמץ הדרוש בכדי לפענח ולהבין את המסר . על פי הגדרה זו חילק מקלוהן את המדיומים השונים. מדיום חם בעל מוגדרות גבוהה ומעורבות נמוכה הפונה במסר ברור לחוש אחד כמו הדפוס, המוביל את הקורא ולא משאיר מקום לפרשנות, ומדיום קר בעל מוגדרות נמוכה ומעורבות גבוהה הפונה למספר חושים במקביל במסרים מעורבים ומורכבים שיש צורך במחשבה ובהתעמקות בכדי להבין אותם, כמו הטלוויזיה. בהמשך לחלוקה זו מוסיף מקלוהן כי כל מדיום נוטה "להתחמם" עם הזמן ולהפוך לממוקד יותר וקל להבנה. בהתייחסו לטלוויזיה הוא טוען כי אנחנו אומנם מפנים אליה את כל חושינו, אך היא לא מצליחה לעורר אותנו, להרגיז או לגרות והצופה מביט בה ללא מעורבות רגשית (מקלוהן: 1995, עמ' 57-59).
ראיה מודרנית וביקורתית של תיאוריה זו יכולה להעלות את השאלה באיזו מידה הטלוויזיה ממשיכה לתפקד כמדיום קר? האם באמת הצופה נותר מנותק רגשית ולא מעורב במסרים הנשקפים אליו מהמרקע בתקופה בה תוכניות טלוויזיה הופכות לתוכניות כאלט (cult) הנשענות על קהילות מעריצים, בעידן בו גם לטלוויזיה חלק בפולחן הכוכבים שהחל בקולנוע ולאור קהל הצופים שמארגן את סדר יומו לפי לוח המשדרים? ניתן לומר כי ממש לפי קווי המתאר ששרטט מקלוהן, הטלוויזיה הופכת לדומה יותר ויותר לקולנוע ובכך ממחישה את ה"התחממות" של המדיום. אחת הטענות הבולטות במחקר התקשורת בעידן המודרני נוגעת למקום שממלא האינטרנט בתהליך זה (מקלין: 1998, עמ' 4-7) ולאופן בו שינה האינטרנט את אופן הצריכה של המדיום הטלוויזיוני.
בעבודה זו שתי טענות עיקריות: הראשונה גורסת כי האינטרנט שינה את האופן בו הקהל צורך את הטקסט הטלוויזיוני כאשר הדבר תקף במיוחד לקהילת המעריצים. האינטרנט כפלטפורמה טכנולוגית מאפשר הערצה שונה, עמוקה יותר ובקנה מידה רחב יותר מאי פעם. הטענה השנייה היא שהמפיקים הפועלים בזירה הטלוויזיונית העכשווית מודעים להשפעה זו של האינטרנט ולכן מלכתחילה יוצרים את הטקסט כך שיהיה מותאם ומכוון לקהל היעד, זה שלבסוף יוצר את קהילות המעריצים הווירטואליות, ומהווה כוח מניע ומומנטום התורם באופן ישיר להצלחת הסדרה.
במהלך העבודה אדגים כיצד שתי טענות אלו באות לידי ביטוי באמצעות סדרת הדרמה "אבודים" שחוללה סערה חברתית בעולם המערבי כולו. נתוני הרייטינג של "אבודים" יכולים לשקף במעט את האופן בו הצליחה להתמקם בראש רשימת הסדרות הבולטות והמשפיעות בעולם המערבי. "אבודים" מחזיקה בתואר "הסדרה שנמכרה הכי מהר" בהיסטוריה של חברת הטלוויזיה "בואנה-ויסטה" כאשר הופצה ביותר מ-210 מדינות ברחבי העולם והתמקמה בעקביות במקום הראשון בטבלאות הרייטינג. בבריטניה "אבודים" הצליחה להביא את הקהל הגדול ביותר לסדרת רכש בערוץ 4, באוסטרליה החזיקה במקום השני לאורך כל תקופת השידורים. בארה"ב צפו בפרק הראשון של העונה ה-3 של "אבודים" 1.4 מיליון איש ברשת Sky One, מיקום שני אחרי פרק של "The Simpsons", עקף את הפרק הראשון של "24" ו"Nip/Tuck". בכדי להבין במעט את ההקשר אנסה תחילה לסקור את מאפייניה הרבים של הסדרה ואת מסגרות הז'אנר הרבות אליהן ניתן לשייך את "אבודים", המבדילים אותה מסדרות אחרות ומשקפים ולו במעט את הקסם הבלתי מוסבר ואת כוח המשיכה שלה.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק ראשון - מבוא על הסדרה
פרק שני - הערצה באינטרנט, שינוי חוקי המשחק
פרק שלישי - הכרה בכוחה של קהילת המעריצים
פרק רביעי - "אבודים" סדרה שיועדה לאינטרנט
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

"48 ניצוליו של מטוס שהתרסק על אי מתעוררים לחוף פסטורלי שהוא התופת המושלמת. מדחף המטוס הענק עדיין פועל. מישהו נשאב לתוכו. למישהו נקטעת הרגל. מישהו נתפר ללא הרדמה. סצנת הפתיחה של "אבודים" אומרת לכם כך: הכול אפשרי. הכול ייתכן" . כך מתאר מבקר טלוויזיה את הפרק הראשון של "אבודים" ומגדיר את נקודת הפתיחה של הסדרה. למרות הדמיון לז'אנרים רבים אחרים המציגים את האדם על אי בודד כפי שהופיעו בקולנוע, בטלוויזיה ובספרות , התוכנית התקבלה באהדה כבר מההתחלה גם על ידי המעריצים וגם על ידי המבקרים בעיקר בזכות היכולת שלה להתעלות מעל הסטיגמות והתפיסות המקובלות. מה שמתחיל כקרקע ז'אנרית מוצקה של סרט אסונות והרפתקה הופך בהדרגה למסע של חיפוש עצמי. במבט ראשון ניתן לומר ש"אבודים" היא ה"בעל זבוב" של המאה ה-21 והעיסוק ברעיון של האדם על אי בודד מזכירה לנו מי אנחנו באמת, מהו הטבע האמיתי שלנו.

תגים:

טלוויזיה · סדרות · מקלוהן · מדיום · מסר · מקלין · רייטינג · מדע · בדיוני · אינטרנט · ג'נקינס · וויליאמס · קונספירציה · קהילה · צרכנית · טולקין · הטבעות · לוקאס

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קהילות המעריצים של "אבודים" ", סמינריון אודות "קהילות המעריצים של "אבודים" " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.