היישום אינו מחובר לאינטרנט

השוואה בין תשובות של הרב עובדיה יוסף לחכמי אלאזהר

עבודה מס' 065412

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השוואה בין שו"ת של חכמים יהודים ובעיקר הרב עובדיה יוסף לבין חכמים מוסלמים, בעיקר מאלאזהר בנושאים עדכניים כמו רפואה, מדע וחיים מודרנים.

6,445 מילים ,20 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

המשפט המוסלמי והמשפט העברי שלובים זה בזה מאות בשנים. לשתי שיטות המשפט פנים רבים של דמיון, שחלקם נוצרו בשל השפעה הדדית, חלקם מקריים וחלקם משותפים גם לדתות אחרות באשר הן. במהלך השנים התקיימה זיקה מתמדת בין שתי השיטות והן הפרו והשפיעו אחת על רעותה.
בעבודה זו אעסוק בפן אחד הדומה בין שתי השיטות, השאלה והתשובה, כפי שהיא מכונה ביהדות או הפתוא, כפי שהיא מכונה באסלאם. בשתי השיטות התפתחה ספרות ענפה של שאלות בנושאי ההלכה השונים, אליהם נזקקו גדולי החכמים במהלך השנים.
לצורך העבודה, בחרתי להתמקד בהשוואה בין פתוות מאוחרות של חכמי אלאזהר, המרכז הדתי האסלאמי החשוב של זמננו ותשובותיו של הרב עובדיה יוסף, מי שהיה הרב הראשי לישראל ומשמש כיום כמנהיג הרוחני של תנועת ש"ס ויהדות ספרד בכלל.
יצויין מיד, כי לא סקרתי את כל החומר שהוצא על ידי שני הגופים, אלא ליקטתי מבחר קטן מחומר זה, מתוך המקורות שהיו נגישים אלי יותר. בחרתי להביא שאלות בתחומים משפטיים ככל הניתן ושאלות שהינן פרי ההתפתחויות האחרונות של העולם המודרני ולא היו יכולות להישאל לפני זמננו אנו.
את ההשוואה ערכתי הן בחתך נושאי ולאחר מכן ביצעתי השוואה כללית, על בסיס אותו חומר עצמו. להשוואה בין שני המקורות יתרונות גדולים. במהלך ההשוואה ניתן לעמוד על תובנות חדשות, שקשה היה להגיע אליהם תוך פנייה למקור אחד בלבד ואף ללמוד על הדמיון והשוני בין השיטות השונות ודרכי מציאת ההלכה.
במהלך העבודה נעזרתי במקורות נוספים אשר דנו בסוגיות דומות, כמו ועדת הפתוות של ערב הסעודית ומועצת הרבנות הראשית בישראל. כמו כן נעזרתי בספרות הדנה באופן כללי בסוגיית השאלות והתשובות ביהדות ובאסלאם.
כולי תקווה, כי למרות היריעה המצומצמת והבנתי המועטה הן במשפט המוסלמי והן במשפט העברי, אשר לא אפשרה לי לנתח באופן ביקורתי יותר את הטקסטים, יהיה לקוראי עבודה זו ערך מוסף כלשהו ואולי פתח למחקר מעמיק יותר בנושא מרתק זה.

תוכן העניינים:
מבוא
1. פתוות ושאלות ותשובות - כללי
1.1. מהות הפתוא והשאלה והתשובה
1.2. דמיון ושוני בין התשובה והפתוא לבין פסקי דין
1.3. המופתי והמשיב
2. מוסד אלאזהר והרב עובדיה יוסף
2.1. מוסד אלאזהר ומדור הפתוות בביטאונו
2.2. הרב עובדיה יוסף ודרשותיו
3. השוואה בין תשובות הרב יוסף לחכמי אלאזהר בחתך נושאי
3.1. מודרניזציה של מצוות הדת
3.2. יחס למדינה
3.3. לא תעשה פסל ומסיכה
3.4. רפואה מודרנית
3.4.1. השתלות
3.4.2. ניתוח גופות
3.5. צניעות
4. השוואה כללית בין תשובות הרב יוסף לחכמי אלאזהר
4.1. שפה
4.2. היקף התשובות
4.3. הצגת דעות שונות
4.4. ריאקציה מול קדמה

הערת מערכת: בעבודה לא נכתבה רשימה ביבליוגרפית נפרדת.

קטע מהעבודה:

המקור האטימולוגי של המילה פתוא הוא לגלות, להסביר ולענות, בדומה למשמעות השורש ב.א.נ. כפי שהוא מופיע בסורת הנשים פסוק 127 (1). המילה פתוא משמעותה כיום היא הטקסט המהווה את תשובת המופתי, טקסט המהווה חוות דעת לגבי עמדת ההלכה המוסלמית (השריעה) בנושא שנשאל. הפתוות עוסקות בכל תחומי הדת והחיים של המוסלמים בכל תקופה ומקום שהם נמצאים בו. בדומה ספרות השו"ת מקיפה את כל תחומי החיים ועוסקת, למעשה, בכל הנושאים בהם נוגעת ההלכה היהודית, כפי שהיו אקטואליים בכל תקופה ומקום, היהדות נרתעת מלדון בשאלות היפותטיות, למרות שגישה זו הולכת ומשתנה (2) בתקופה המודרנית.
--------------------------------------------------------------------
1. ע. אלזיבארי, מבאח'ת פי אחכאם אלפתוא, דאר אבן חזם, בירות, 1995, עמ' 31 - להלן זיבארי
2. הדיון הכללי בנוגע לספרות השו"ת מבוסס על מ. אלון, המשפט העברי, תשמ"ח, מהדורה שלישית, מגנס, ירושלים, כרך ב' עמ' 1215-1270 - להלן אלון

תגים:

איסלאם · איסלם · מוסלמים · ערב · יהדות · שריעה · תיאולוגיה · מופתי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השוואה בין תשובות של הרב עובדיה יוסף לחכמי אלאזהר", סמינריון אודות "השוואה בין תשובות של הרב עובדיה יוסף לחכמי אלאזהר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.