היישום אינו מחובר לאינטרנט

ייחודן ומעמדן של הנשים במקרא

עבודה מס' 065349

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת תפקידיהן של נשים נבחרות וכיצד השפיעו על הדורות הבאים.

9,383 מילים ,22 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

האישה היהודיה מקבלת מקום של כבוד בכל המסורת היהודית לרבות החוקים והפרשנויות להם. אכן האישה מקבלת יחס של כבוד בניגוד לדתות אחרות (חלקן) אשר האישה לא תמיד זכתה ליחס זה (הרמב"ם בהלכות אישות פרק ט"ו הלכה י"ט כתוב כי "ציוו חכמים כי יהיה אדם מכבד את אישתו יותר מגופו ואוהבה כגופו ואם יש לו ממון מרבה בטובתה כפי ממונו ולא יטיל עליה אימה יתירה ויהיה דיבורו עימה בנחת ולא יעצב ולא יעצב ולא רגזן". בתורה האישה מוזכרת פעמים רבות, הן בהקשרים סיפוריים והן בהקשר של מצוות וחוקים והתייחסות החברה אליה(1).
זכויות האישה מוגדרות כמעט בכל שלב ושלב, אולם הפסוקים המפורסמים ביותר המקנים לאישה גם מעמד מוסרי הן: "...ואם אחרת יקח לו שארה כסותה ועונתה לא יגרע" (פרשת משפטים) שאפילו שפחה אסור לענות אותה ולא כל שכן אישתו; וכן "..לא תתעמר בה תחת אשר עיניתה" (פרשת ויצא), שאפילו שבויה אסור לענותה ולא כל שכן אישתו. מפסוקים אלה למדו כי לאישה, מעבר לזכויות הבסיסיות המוגדות, יש גם מעמד מוסרי והתורה רואה בעין יפה את ההתיחסות ההוגנת כלפיה.
בניגוד לדעה שכאילו המסורת היהודית שוללת מהאישה את האפשרות ליטול חלק בחיים הציבוריים והחברתיים של עם ישראל ודוחקת אותה לקרן זוית בשטח פעולותיה, האימהות מראות את ההיפך מכך: על שרה נאמר "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה" (בראשית כ"א) אומר רש"י: "מלמד שהיה אברהם טפל לשרה בנביאות"; ועוד אמרו חכמינו: "יסכה זו שרה ולמה נקרא שמה יסכה, שסכתה ברוח הקודש" (מסכת מגילה י"ד). שרה נשתנה שמה משרי היות ועשתה נפשות כפי שנאמר: "ואת הנפש אשר עשו בחרן" מפרש רש"י "אברהם מגייר האנשים ושרה את הנשים".
על רבקה נאמר: "ובה אדע כי עשית חסד עם אדוני" לרמז על ג' מידות שהיו בשרה אימנו (פירוש דמשק אליעזר, פרשת חיי שרה). ובמשלי נאמר עליה: "יקרה היא מפנינים" (פרק ב'). רחל ולאה האצילו אף הן מהודן והיוו מופת לדרך חיים נשגבה. על הפסוק: "ויזכור אלוקים את רחל" (בראשית ל' כ"ב) אומר רש"י: "זכרה שמסרה סימניה לאחותה והיתה מצירה שלא תעלה בגורלו". המילדות אף הן היו מורות דרך לאומה ושכרן לא קופח כמאמר: "ויעש להם בתים" (שמות א')- בתי כהונה מלוכה; כהונה ליוכבד ומלוכה למרים.
פרושים אלו מדגישים את הדרגה הגבוהה אליה יכלה להגיע אשה בעלת שיעור קומה בביתה- בתחוםהפרטי. עם זאת האישה היהודיה עדיין נמצאת בעמדת נחיתות מול הגבר בתחום הפרטי והציבורי. הדוגמא הבולטת ביותר היאה המעמד האישי- הגבר קונה את האישה (מסכת קידושין דף א) והוא מגרשה- היא למעשה חפץ בידו, אשר הוא מחויב להתנהג אליה יפה ("שארה כסותה ועונתה לא תגרע"). הוא יכול לגרשה אף אם החליט כי היא מורדת. כך לדוגמא אחת התקנות שהונהגו בקהילות ישראל באשכנז כדי לשמור על שלום המשפחה דנה במעמדה של האישה המורדת על בעלה. הנושא נדון אומנם קודם לכן בימי הגאונים אולם בתקופה זו רבו הניסיונות מצד הקהילה הגויה להעביר יהודים על דתם, כתוצאה מכך בסיס המשפחה התערער. הוסף לכך את התנאים החומריים הקשים, וכך רבו מקרים בהם האישה מרדה בעלה. הגאונים פחדו להשליט את חוקי התורה המחמירים על הנשים, מפחד פן יופקעו מהם ענייני המשפט של הקהילה, ולכן הגמישו עמדתהם והעדיפו לתת למורדת גט לאלתר(2).
לגבי התחום הציבורי אישה לא כיולה היתה להבחר למשרה ציבורית רמה, על פי הכתוב בפרשת שופטים בספר דברים "שום תשין עליך מלך" והרמב"ם מפרש בהלכות מלכים פרק א'- "מלך ולא מלכה- שאין נותנים שררה ביד אישה".

תפקידי האישה במקרה מגוונים ולכל אישה היה תפקיד בעיצוב חיי האומה. מטרת העבודה היא לסקור את תפקידיה של נשים נבחרות ולראות כיצד השפיעו על הדורות הבאים. שאלת המחקר היא מהם גבולות תפקידיה של האישה במקרא:
1)האם קיימים לאישה במקרא, תפקידים חברתיים או שהם מצטמצמים לגבולות המשפחה.
2)מה בין נשים החיות בתוך ביתן לבין נשים המצויות בעמדות הנהגה ובעמדות ציבוריות.
---------------------------------------------------------------------
1. אדריאן ריץ ילוד אישה עמודים 3-5
2. בלום עמרם, דינה של עוברת על דת והשפעת המנהג על הדין, האוניברסיטה העברית, תשי"א.

ראשי פרקים:
מבוא
1.1 הצגת הנושא
1.2 מטרת העבודה
רקע תאורטי- מעמדה של האישה
2.1 האישה בסביבה המצומצמת
2.2 קידושין
2.3 האישה כנלווית לבעלה
2.4 נשים במעמדות ציבוריים ונשים שהגיעו לגדולה
2.5 נשים ובריתות ציבוריות
2.6 נשים שסיכנו את עצמן למען הגיע למעמד ציבורי
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הנשים המוזכרות במקרא הן בעיקר "אישתו של" אולם לא תמיד. האמהות היו נשים של האבות, אולם מנגד אנו רואים את רות, יעל ואסתר, שאף על פי שנישאו הם היו נושא הסיפור.
על פי חז"ל נעלה האשה במקרא יושבת בביתה, ואף על פי כן יתרה בינתה משל האיש למרות היותו ניזון "מבינת רבים הסובבים בשוק" (במדרש רבא על שמות י'). משום כך פנויה ומזומנת האשה למילוי יעודה בבנין בית משכן לתורה ובחינוך ילדיה ליראת שמים ועבודת ה' וכפי שאמרו חז"ל : "נשים במאי זכיין? בארקויי בנייהו לבי כנישתא, ובאתנויי גברייהו כי רבנן, ונטרין לגברייהו עד דאתו מבי רבנן"

תגים:

אישה · מקרא · מסורת · יהודית

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ייחודן ומעמדן של הנשים במקרא", סמינריון אודות "ייחודן ומעמדן של הנשים במקרא" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.