היישום אינו מחובר לאינטרנט

האידיאולוגיה של חסן אל-בנא והאחים המוסלמים

עבודה מס' 065331

מחיר: 308.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הרקע להקמת האחים המוסלמים במצריים מבחינה כלכלית, חברתית ודתית, והאידיאולוגיה של חסן אל-בנא והאחים המוסלמים בראשיתם, תוך עמידה על ההשפעות הדתיות השונות והשפעות כלכליות-חברתיות.

13,910 מילים ,10 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

בעבודה זו אסקור את האידיאולוגיה של חסן אל-בנא, מייסד תנועת "האחים המוסלמים", ואת מקורותיה של אידיאולגיה זו, תוך עמידה על המרכיבים המודרניים בהגותם.
"האחים המוסלמים", שהוקמו ב-1928 על ידי חסן אל-בנא, מגדירים עצמם כתנועה סלפית, השואפת לחזור למקורות האסלאם. בנוסף, היא נתפסת בעיני הציבור כתנועה "פונדמנטליסטית", הדוחה מכל וכל את ערכי ומאפייני המודרניזציה. לפיכך, שאלת המחקר שאציג תהיה: האם האידיאולוגיה של חסן אל-בנא ו"האחים" אכן מייצגת התנגדות גורפת למודרניזציה ?
על מנת לענות על השאלה אבחן לעומק את המקורות האידיאולוגיים מהם ינקו חסן אל-בנא ו"האחים המוסלמים"; את הקונטקסט ההיסטורי בו הם צמחו; ואת האידיאולוגיה עצמה. אנקוט בגישה ביקורתית, שבוחנת ומפרקת את האידיאולוגיה למרכיביה.
תשובתי לשאלת המחקר הינה שלילית. כלומר: האידיאולוגיה של חסן אל-בנא, לדעתי, לא מייצגת התנגדות גורפת למודרניזציה; להפך- לטענתי, ניתן "לקרוא" את האידיאולוגיה שלו במובנים רבים כמודרנית: ראשית, היא פועלת מתוך נסיבות החברה המצרית בתקופה המודרנית, ובאה לענות על מצוקותיה, כפי שהיא מבינה אותן; שנית, היא מקבלת את היתרונות החומריים המערביים, כגון מדע, השכלה ומוסדות פוליטיים מערביים, ושואפת לאמץ אותם; ושלישית, היא גם מקבלת עקרונות יסוד מודרניים רבים, בעיקר בשדה הפוליטי, כגון עקרונות דמוקרטיים, ליברליים ולאומיים.
האידיאולוגיה של חסן אל-בנא אינה מודרנית במובן המקובל של המילה: היא מסתמכת על האסלאם ה"מקורי", אותו היא רואה כמערכת חיים כוללת ומושלמת. לפיכך, אציג את הדרכים בהם משלב חסן אל-בנא את המאפיינים המודרניים עם ההתבססותו על המקורות האסלאמיים, כיצד הוא מיישב את הסתירות, מפרש את המקורות והמסורות, ומצדיק את אימוצה של המודרניזציה.
בעבודה זו אסתמך בעיקר על מקורות משניים, שבוחנים את הרקע ההיסטורי, אופייה של התנועה, מקורותיה האידיאולוגיים והאידיאולוגיה עצמה; בין היתר אתבסס על ספרו (1) של Mitchell, "The Society Of The Muslim Brothers" , שנחשב לאבן יסוד בחקר התנועה, ושמקורות אחרים בתחום נוהגים להסתמך עליו. כמו כן אשתמש במקור ראשוני אחד(2), "Selected Writings Of Hassan al-Banna Shaheed" ; ציטוטים נוספים מחסן אל-בנא עצמו אביא מעבודתה של עלימא אייל, "הגותו הדתית של חסן אל-בנא מייסד תנועת האחים המוסלמים: מאפייניה ומקורותיה".
העבודה עצמה מחולקת לשני חלקים: רקע- בו אבחן את מקורותיו האידיאולוגיים של חסן אל-בנא, ואת הקונטקסט הפוליטי והחברתי-כלכלי בו הוא פעל; ופרק שיעסוק בהגותם של האחים המוסלמים עצמם, ובו אראה כיצד, מתוך הרקע שבחנתי בפרק הראשון, ניתן להבין את הגותם של חסן אל-בנא ושל "האחים המוסלמים" כאידיאולוגיה מודרנית, גם אם לא במובן המקובל.

תוכן העניינים:
מבוא
חלק ראשון- רקע
רקע אידיאולוגי
הקדמה
האידיאולוגיה הסלפית
הזרם האסלאמי-מודרניסטי
רקע כלכלי-חברתי
חלק שני- "האחים המוסלמים"
לקראת הקמת "האחים המוסלמים"
קיצור תולדות חסן אל-בנא ותנועת "האחים המוסלמים"
האידיאולוגיה של חסן אל-בנא ו"האחים המוסלמים"
הקדמה
קווי המחשבה הכלליים של חסן אל-בנא
מקור ההזדהות הפוליטית
אופי השלטון
התפילה
ג'האד
כלכלה
מעמד האשה
סיכום
רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

הנסיון לעמוד על מקורותיה האידיאולגיים של "האחים המוסלמים" ושל חסן אל-בנא מורכב למדי: קיימים מספר מקורות אידיאולוגים לתנועה, שהמרכזיים שבהם הם תנועת הסלפיה והמודרניזם האסלאמי; שני המקורות הנפרדים הללו שואבים גם הם ממקורות דומים, ומקיימים השפעות הדדיות ביניהם; בנוסף, "האחים המוסלמים" לא שואבים את המקורות הללו בצורה פאסיבית, אלא הם צרכנים אקטיביים, שמעניקים למקורות האידיאולוגים פרשנות מחודשת, בהתאם למציאות המודרנית בת זמנם. ולסיכום: באידיאולוגיה של חסן אל-בנא ו"האחים המוסלמים" מתערבבים מספר יסודות אידיאולוגים, שמקבלים משמעות ופרשנויות חדשות. בפרק הקרוב אעמוד על המקורות האידיאולוגים המרכזיים, התפתחותם לאורך השנים והיחסים שביניהם. בעניינים אידיאולוגים שהם לב-ליבה של תנועת "האחים המוסלמים" לא ארחיב יתר על המידה; אפרט אותם כאשר אעסוק באידיאולוגיה הספציפית של התנועה ושל חסן אל-בנא.

תגים:

אסלאם · מודרניות · מצרים · אסלאם · איסלם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האידיאולוגיה של חסן אל-בנא והאחים המוסלמים", סמינריון אודות "האידיאולוגיה של חסן אל-בנא והאחים המוסלמים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.