היישום אינו מחובר לאינטרנט

פרדוקס העוצמה: המאבק בין בריה"מ לבין המוג'הידין באפגניסטן

עבודה מס' 065314

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח מקרה מבחן המדגים את "פרדוקס העוצמה" - מצב בו מדינה חזקה (בריה"מ) מובסת במלחמה או סכסוך צבאי נגד מדינה או גורם חלש הרבה יותר (המוג'הידין באפגניסטן).

1,786 מילים ,8 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

בדצמבר 1979 הורתה מוסקבה על פלישה מסיבית של כוחותיה לאפגניסטן ועל השלטת קבוצה מנאמניה במפלגה הקומוניסטית, על קאבול הבירה. ההצלחה הסובייטית הייתה זמנית וחלקית בלבד, שכן המשטר שהוקם בחסות הצבא הסובייטי הצליח לבסס את שליטתו רק בחלק של המדינה. לעומת זאת שאר האזורים היו בשליטת קבוצות של מורדים מוסלמים (המוג'אהידין) שנתמכו על ידי גורמים בינלאומיים שונים. במלחמת האזרחים הזו שנמשכה שמונה שנים נקלע הצבא הסובייטי ללוחמת גרילה עם קבוצות המורדים, בנסיבות גיאוגרפיות קשות מאוד מבחינתו, וסבל אבידות כבדות בנפש ובציוד. הפלישה לאפגניסטן גרמה גם נזק כבד ליחסים הבינ"ל של ברית המועצות. הצבא הסובייטי לא היה מסוגל להכריע את המלחמה במשך שמונה שנים ויותר והיה זה רק בשנת 1988 שגורבצ'וב החליט להגיע להסכם על סיום מלחמת אפגניסטן, הסכם שכלל נסיגה סובייטית חד צדדית(1).
כיצד ארע שברית המועצות, מעצמת על, הצד החזק במלחמה זו, נכשלה בהשגת מטרותיה מול המורדים האפגאנים (המוג'אהידין) שהיוו את הצד החלש בסכסוך?
בעבודה זו ייבדקו וינותחו הסיבות לכישלונה של ברית המועצות במלחמה באפגניסטן באמצעות השימוש בפרמטרים השונים של פרדוקס העוצמה.
עוצמה הינה היכולת של צד א' לאלץ את צד ב' לפעול בדרך שאלמלא אילוץ זה לא היה בוחר בה. ניתן להבחין בין עוצמה פיזית - סה"כ המשאבים והיכולות העומדים לרשות המדינה, עוצמה פוליטית - היכולת להמיר משאבים פיזיים לגייס תמיכה מבית ומחוץ ולבסוף עוצמה פסיכולוגית - הדימוי של המדינה ביחס ליכולת שלה. העוצמה נמדדת בשליטה על משאבים שהם הנכסים שיש לכל מדינה, שליטה על שחקנים, דהיינו מדינות וארגונים שונים ולבסוף שליטה על תוצאות. פרדוקס העוצמה הינו מצב בו מדינה חזקה מובסת במלחמה או סכסוך צבאי נגד מדינה או גורם חלש הרבה יותר כאשר בחלק מהמקרים התבוסה נובעת דווקא בשל העובדה כי היא הצד החזק יותר.
בעבודה זו עשיתי שימוש הן בספרות כללית שסקרה את מדיניות החוץ של ברית המועצות בשנים של המלחמה והן במאמרים ממקורות שונים שדנו בהשתלשלות המלחמה באפגניסטן ובגורמים לכישלונה של ברית המועצות במאבקה מול המוג'אהידין באפגניסטן.
---------------------------------------------------------------------
1. עודד ע. (1994). מדיניות החוץ של ברית המועצות מלנין עד גורבצ'וב. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, כרך ב', עמ' 244

קטע מהעבודה:

את ההסבר לכישלונו של הצד החזק בסכסוך ולהצלחתו של הצד בעל העוצמה הנחותה ניתן למצוא בפרמטרים המסבירים את פרדוקס העוצמה. בפרק זה יוצג ניתוח של פרמטרים אלו תוך התייחסות, כמובן, למקרה המבחן של המאבק בין ברית המועצות לבין המוג'אהידין באפגניסטן. ההסברים העיקריים ל"פרדוקס העוצמה":
* קושי להמיר משאבים לעוצמה רלבנטית.
* סיוע מבעלי ברית חזקים.
* בעיית השטח.
* מדידה לא נכונה של עוצמה.
* התאחדות כוחות מפולגים סביב מטרה משותפת.
* פער בין עוצמה ונחישות.

תגים:

אפגניסטן · בריה · גרילה · הידין · המוג · העוצמה · הפלישה · לאפגניסטן · לוחמי · סובייטים · סכסוך · עוצמה · פרדוקס

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פרדוקס העוצמה: המאבק בין בריה"מ לבין המוג'הידין באפגניסטן", סמינריון אודות "פרדוקס העוצמה: המאבק בין בריה"מ לבין המוג'הידין באפגניסטן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.