היישום אינו מחובר לאינטרנט

ראשית הקניית הקריאה ופיתוח ניצני אוריינות בכיתת הגן ההטרוגנית

עבודה מס' 065159

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד מתרחשת פעילות אורגנית במבנים נוירולוגיים אצל כלל האוכלוסיה, ובפרט ילדים בגיל הרך שלא אובחנו כמתקשים.

6,934 מילים ,38 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

בעת חקירת המבנה הנוירולוגי והתהליכים הקוגניטיביים המתרחשים במוח בזמן רכישת המיומנויות האקדמיות קיים הרצון לחקור את תהליך הלמידה, את הגדרתו, ואת ההיבטים הנוירולוגיים המיוחסים ומשתייכים לכך.
שאלת המחקר תנסה לברר כיצד מתרחשת פעילות אורגנית במבנים נוירולוגיים אצל כלל האוכלוסיה, ובפרט ילדים בגיל הרך שלא אובחנו כמתקשים. מהי מסוגלתם הקוגניטיבית, בעיבוד מונחי הקריאה ומונחים אקדמיים בסיסיים, העבודה תתיחס לכיתות הגן ההטרוגניות ותהיה מותאמת בתוכנה גם לילדים המתקשים ברמות השונות.

עבודה זו תערך בסדר כרונולוגי של שלושה פרקים עיקריים:
פרק ראשון - מהות הקריאה בהיבט נוירולוגי - בו תסקר ספרות מקצועית רחבה החוקרת את הבסיסים הנוירולוגיים-קוגנטיביים המשתתפים בקריאה לתהליכיה השונים.
פרק שני - גישות בקריאה הנתמכות על ההיבטים הנוירולוגיים של התלמיד - בו נסקרות הגישות בהוראת הקריאה בהסתמך על מחקרים שבדקו את התהליכים הנוירולוגיים, כולל התייחסות רב תחומית לגישות השונות על חסרונותיהן ומעלותיהן.
פרק שלישי - החיוניות והנחיצות באסטרטגיות קריאה - בפרק זה תבוא לידי ביטוי המגמה להבהיר את האספקט הנוירולוגי המאפשר לבנות אסטרטגיות קריאה לפיתוח ניצני קריאה ואוריינות בשלבים הראשונים של רכישת הקריאה על מנת להפוך את הקניית הקריאה לתהליך אקדמי מובנה ויסודי, אך יחד עם זאת חוויתי ומעורר עניין.
הניסוח פיתוח האוריינות, מוביל לעומק שאלת המחקר שעוסקת בה עבודה זו; המגמה היא ללמוד מתוך הספרות המקצועית והאקדמית החוקרת - את המבנה הנוירולוגי במוחם של בעלי היכולות המצוינות ואת המבנה הנוירולוגי הלקוי במוחם של המתקשים ברכישת הקריאה ועריכת השוואה ביניהם. הגננת בעלת הנסיון, תצטרך לתת את הדעת לתת את האסטרטגיות המוצעות בחלק המעשי של העבודה, לכל קבוצת ילדים בהתאם לרמתם ולכישוריהם.
לאחר האסטרטגיות מופיעות ההמלצות לגננת להתאים את הקניית הקריאה לפי השונות הקיימת ולהנחיל את הקריאה בשלל ערוצים בהסתמך על האינטליגנציות המגוונות הקיימות.

עבודה זו תעסוק ברובה בחקירת האספקטים הנוירולוגיים ובפרק השלישי תתן מענה מעשי לגננות בכיתות גן הטרוגניות על מנת לקדם ולפתח את כישורי הילדים. אמנם, הסיווג המעשי של כל אחד מהתלמידים והבנת רמתו בוודאות, זוהי עיקר מלאכתה של הגננת.
מבנה העבודה יערך בסדר כרונולוגי של תיאוריות ומחקרים, שיטות וגישות שנבנו בהתאם למחקרים ולבסוף יופיע פרק מעשי עם אסטרטגיות וכלי עבודה. העבודה תפתח בחקירת מהות הקריאה, מתארת את המורכבות הנוירולוגית הקיימת בתהליכי התפתחות הקריאה, תציג את הדילמות ואת הקשיים בהגדרת מושג הקריאה ואת מכלול ההגדרות המבטאות רק חלק מההגדרה המדויקת, מתוך תפיסות שונות המיוחסות לכל חוקר מתוך נקודת מבטו הוא.
לאחר עיון במהות הקריאה, תופיע התייחסות נרחבת ומעמיקה ויסקרו הגישות בקריאה, המסתמכות על תוצאות מחקרי אורך ורוחב, שיציגו שיקוף של מצב הקריאה בהווה לעומת מצבה ההיסטורי במהלך המאה השנים האחרונות; התפתחויות של גישות שונות, הסתייגויות אלו ואחרות והמסקנות כיום.
סקירת הגישות תבאר את נקודות המוצא המחקריות, עליהן מתבססות הגישות הקיצוניות: Buttom up ו- Top Down וכן על גישות המשלבות ומעודדות אינטראקציה ומיזוג בין הגישות.
לבסוף תופיע טבלת סיכום להערכת הגישות על חסרונותיהן ויתרונותיהן של כל אחת.
הפרק האחרון בעבודה יעניק לגננת כלים מעשיים לפיתוח ניצני אוריינות בגן ההטרוגני, שיאגד ללא ספק רמות שונות של ילדים. האסטרטגיות שתוזכרנה הן עקרונות כלליים המתאימים לכל הילדים, אולם בהמשך אותו פרק, תקבל הגננת המלצות להפעלת הילדים בהתאם לתחומי ההתעניינות השונים: אינטליגנציה מוסיקלית, אינטליגנציה תנועתית, אינטליגנציה לוגית-מתמטית, אינטליגנציה לשונית, אינטליגנציה מרחבית, אינטליגנציה בין אישית, אינטליגנציה תוך אישית.
הפרק יתחיל בהסבר כללי לגבי מהות המושג אסטרטגיה הנחשב כיום למרכזי ביותר בהוראה בתחומי הקריאה והאוריינות. הפרק מציג מילון מושגים כלליים המשמש פתיח והטרמה לפרק ומעבר לכך, הפרק ימליץ על האסטרטגיות השכיחות המיושמות בשטח. הפרק יאיר ויעמיק, מעבר להנחת היסוד ולמהות האסטרטגיה, גם לחקר ההיבטים הנוירולוגיים ביחס לכל אסטרטגיה.

קטע מהעבודה:

הקריאה היא מיומנות מורכבת הנרכשת בהדרגה עם התפתחות ובשלות מערכת העצבים ההיקפית והמרכזית(1) .
התפתחות השפה התקשורתית הדבורה של הילד, מתפתחת לכאורה בתהליך טבעי ומובן מאליו (2). התינוק - על ידי חיקוי מגיע להגייה מושלמת של מילים ולאחר מכן של משפטים ההולכים ומתפתחים, וזוכה לאהבה ולהערצה מהוריו ומהסובבים אותו(3).
--------------------------------------------------------------------
1. וינגרוד, ב'. (1998). רק שנוי אחד, עמוד 3 - 10, קרית ביאליק: הוצאת אח.
2. היימן, ט'. (1999). לקויי למידה - מקראה א, עמוד 8 - 13, תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
3. בלגור, ר'. (1986). הפרעת חמורות בקריאה, עמוד 27 -58, תל אביב: זמורה ביתן.

תגים:

גננת · קרוא · וכתוב

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ראשית הקניית הקריאה ופיתוח ניצני אוריינות בכיתת הגן ההטרוגנית", סמינריון אודות "ראשית הקניית הקריאה ופיתוח ניצני אוריינות בכיתת הגן ההטרוגנית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.