היישום אינו מחובר לאינטרנט

הסכמי איזור סחר חופשי

עבודה מס' 064933

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הסכמי איזור סחר חופשי (אס"ח) בין מדינת ישראל לבין האיחוד האירופי וארצות הברית והסכמים דו-צדדיים בינלאומיים עם מדינות אחרות - משמעויות, הבדלים והשלכות.

4,739 מילים ,4 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

מדינת ישראל חתומה על שורה של הסכמי איזור סחר חופשי (אס"ח) בינלאומיים עם מספר רב של מדינות ברחבי העולם, תהליך שהתחיל עם השנים הראשונות של קום המדינה וצבר תאוצה בשנות ה-90 של המאה הקודמת. המשמעות העקרונית של כל ההסכמים הנ"ל, והשפעתה על מדיניות היצוא והיבוא של המדינות החתומות על ההסכמים, מתבססות על העיקרון לפיו ניתנת הנחה או פטור ממכסים או מרישוי על הטובין אליהם מתייחס ההסכם המדובר(1). ההסכם יכול להיות גורף ופוטר את כל הטובין ממכס, חוץ מרשימה מוסכמת של מוצרים, להם יש אינטרס מקומי להשאירם מחוץ להסכם (זהו המצב הקיים בהסכמים עם השוק האירופי ועם ארצות הברית); או יכול להיות גם הסכם חלקי ומצומצם, שמתייחס לרשימה מצומצמת ומוגדרת של טובין (כדוגמת ההסכמים הבינלאומיים עם צ'כיה, תורכיה, ירדן ועוד). ההסכמים מתייחסים למכס בלבד, מאחר והמכס הוא זה שמפריע לתחרות הוגנת בין הייצור המקומי למוצרי היבוא ממדינה חיצונית, מכיוון שהיצרן המקומי לא משלם מכס ואינו מחוייב ברשיון יבוא. מדינות החתומות על הסכמי אס"ח, בעצם משווים את תנאי התחרות של המוצרים המקומיים במדינה למוצרים המיובאים מהמדינה שחתומה עמה על ההסכם. את ההסכמים הבינלאומיים עליהם חתמה מדינת ישראל, נהוג לחלק לשלוש קבוצות עיקריות:
1. הסכם אס"ח בין ישראל לאיחוד האירופי.
2. הסכם אס"ח בין ישראל לארצות הברית של אמריקה.
3. הסכמים דו צדדיים אחרים.
החלוקה נובעת מהמשמעויות השונות שיש להסכמים אלה על מצבה הכלכלי והפוליטי של מדינת ישראל אל מול המדינות עמם היא חתומה. מדינת ישראל שינתה את מערך ומרחב החוזים עליהם היא חתומה עם השנים. מעמדה הבינלאומי של ישראל מהקמתה ועד תחילת שנות ה-90, איפשר התקשרות מסחרית למספר מוגבל של מדינות. נפילת הגוש הקומוניסטי; חתימת הסכם אוסלו (1993) והסכם השלום עם ירדן (1994) והיחלשותו הדרמטית של החרם הערבי; תוכנית החשיפה ליבוא של מוצרי תעשייה שהופעלה בספטמבר 1991 והעמקת קשרי הסחר מדינות הגוש הצפון אמריקאי(2), הביאו לשורה חדשה של הסכמים דו-צדדיים, שלהם יש השלכות בינלאומיות על פעילויות הסחר והמדיניות הפוליטית של ישראל.
--------------------------------------------------------------------
1. ח.שחק מסחר בינלאומי (תש"ס) 200.
2. הרבעון הישראלי למיסים, כ"ה 98 (אפריל 1998) 21.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. ארגון הסחר העולמי
3. הסכם איזור סחר חופשי עם האיחוד האירופי
3.1 השלכות מהפיכת ישראל לחברה כלכלית באיחוד האירופי
4. הסכם איזור סחר חופשי עם ארצות הברית
5. הסכמים דו-צדדיים עם מדינות אחרות
5.1 עדיפויות מכס כלליות
6. סיכום.
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ארגון הסחר העולמי נוצר עקב המצב ששרר בעולם אחרי מלחמת העולם השניה. על רקע המצב הכלכלי הקשה ששרר במדינות אירופה ועל רקע הרצון של בעלות הברית להבטיח ששוב לא ייצבר כוח כלכלי בידי מדינה אחת שיאפשר לה להוביל למלחמה נוספת, התאחדו 23 מדינות בשנת 1947 וחתמו על הסכם גאט"ט (GATT) - ההסכם הכללי בדבר תעריפים וסחר. המחשבה שעמדה מאחורי ההסכם היא שיתוף פעולה כלכלי שיאפשר למדינות במסגרת יצירת קשרי מסחר, לעקוב אחרי ההתפתחויות הפנימיות בכל מדינה. הסכם GATT נתפס כזמני, אשר יוחלף עם הקמת ארגון הסחר העולמי (WTO - World Trade Organization).

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הסכמי איזור סחר חופשי", סמינריון אודות "הסכמי איזור סחר חופשי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.