היישום אינו מחובר לאינטרנט

מוטיב "המת החי" בשיריו של חיים גורי.

עבודה מס' 064872

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דרכים להנצחת זיכרון נופלי הקרבות בשירת דור תש"ח, כפי שהם מופיעים בשיריו של חיים גורי.

6,707 מילים ,15 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

המשורר חיים גורי נמנה על השורה הראשונה של כותבי השירה העברית, ושל דור תש"ח אליו הוא משתייך. בתקופה של הקמת מדינת ישראל כחלק מהמפעל והרעיון הציוני הגדול, כתבו גורי ובני דורו חלק מהשירים אשר הפכו לרפרטואר ההיסטורי של השירה העברית. הרתימה המוחלטת לרעיון הציוני התבטאה בשירים שהיוו ברובם שירי מלחמה וזיכרון, אשר ביקשו להנציח את ההירואיות של הלוחם הציוני העברי על תקומת מדינתו, ועל הקמת גל-עד תרבותי לאלה שהקריבו את הקורבן הגדול ביותר, את חייהם (עפרת 1988).
מוטיב המת-החי והשירה להנצחת גיבורי המלחמה הינם גלגולים של כתיבה אפוסית ושירה עתיקה עוד מימי קדם, מהשירה התנ"כית, דרך איפוסים יוונים ורומיים ועד סגנונות הכתיבה והשירה של אירופה הקלאסית (הירשפלד 2001). גורי משתמש בכלים התרבותיים השונים אשר נחשף אליהם בדורו על מנת לפתח את סגנון כתיבתו, ולהנציח את אותם מתים-חיים, הלוחמים שנפלו בקרב ואשר זיכרונם מתבקש להישאר ולהיחרט בלבם של כולנו, שהרי עבורנו בוצעה הקרבה זו.
גורי מוכר בקרב כלל הציבור הישראלי הרחב, בשל שני שירים אשר הפכו לרפרטואר של שירי הזיכרון והמלחמה: שיר "הרעות" ו-"באב אל ואד". מטרת עבודה זו היא לחשוף את השימוש של גורי במוטיב המת-החי והנצחת הזיכרון של בני דורו שלחמו, ואשר מופיעים בשני שירים מוכרים אלה, גם בקרב השירים האחרים שחיבר במהלך חייו. על ידי בחירה במספר שירים נוספים וניתוחם, ייחשף מנגנון וסגנון כתיבה מיוחד לגורי, אשר משתמש בכלים הספרותיים השונים של בני דורו, על מנת לתת את הזווית והמאמץ שלו להנצחת הלוחמים ההירואיים ולהקמת גל-עד תרבותי עבור קורבנם (סיון 1991).

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. מאפייני שירי הזיכרון של דור תש"ח
2.1 הרקע ההיסטורי של שירי זיכרון
2.2 שירי המלחמה והזיכרון בישראל
2.3 המת-החי בשירה הישראלית
2.4 חיים גורי - "הרעות" ו"באב אל ואד"
3. ניתוח שירים
3.1 תפילה
3.2 ליל ירושלים
3.3 הנה מוטלות גופותינו
3.4 מעל ההריסות
3.5 משלט הסודנים
3.6 הנשכחים
3.7 צליחת הנהר
3.8 שמשוני
4. סיכום
רשימה ביבלוגרפית

קטע מהעבודה:

השיר בעולם העתיק לא היה אלא אפוס, שיר עלילות גבורה במלחמות. השיר בא לאחר הקרב וקובע את משמעותו בתוך התרבות: הוא מתאר את מהלך הקרב כמאבק לאומי ודתי, וממקם את גיבוריו ביחס לכוחות האלוהיים הפועלים בעולם. השיר גם קובע את הגמול לגיבוריו. הוא המבצע את שמחת הניצחון, את השמחה לאיד המנוצחים ואת שמחת המנצחים. השיר העתיק הוא מבנה של זיכרון, בדומה לגל-עד מפואר, עמוד או שער. אין הוא רק ניסוח של פרטים הראויים להיזכר, אלא הוא מבנה רטורי מרהיב, שיופיו הרב תובע את לימודו בעל-פה ומאפשר את לימודו בעל-פה. יופיו קובע את "נצחיותו". "נצחיותו" עצמה היא הגמול הנשגב שמושיטה התרבות לגיבוריה המנצחים והמתים. למבנים הרטוריים והמוסיקליים שלו, נועד אפוא תפקיד החורג הרבה מעבר להנאה האסתטית; היופי הוא עדות לכוחה המנציח של התרבות, לאידיאת התהילה שלה. השיר הוא הפרקסיס של התהילה (Seeba 1993).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מוטיב "המת החי" בשיריו של חיים גורי. ", סמינריון אודות "מוטיב "המת החי" בשיריו של חיים גורי. " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.