היישום אינו מחובר לאינטרנט

המהפכה האיסלאמית באיראן

עבודה מס' 064843

מחיר: 167.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ג'יהאד ושהאדה בהשקפתו של ח'ומיני בתק' המהפכה האסלאמית

6,512 מילים ,13 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

הדת המוסלמית מתחלקת לפלגים רבים שנגזרים מתוך שני פלגים עיקריים - סונים ושיעים.
היחסים בין שני פלגים עיקריים אלה הינם מעורערים מסיבות אידיאולוגיות רבות.
הפלג הסוני הוא הפלג הגדול ביותר בעולם המוסלמי, כאשר הפלג השיעי מדורג אחריו. פלג זה התחיל את דרכו הרעיונית מיד עם מות הנביא מחמד ואת דרכו המעשית לאחר הירצחם של החליף עלי ובנו.
אירוע הרצח טלטל את הפלג השיעי בתקופה הקדומה, כך שעם הזמן, עד לימינו בשנת 2006, השיעים אימצו לעצמם טקסים רבים לשם ביכוי מותו של האימאם, יחד עם אימוץ מושגים ומדיניות רדיקלית קיצונית שמוכתבת על ידי מנהיג דתי שסוחף את העם באמרותיו תוך דיבור ללבם של המוסלמים.
לא כל מנהיג מוסלמי סחף אחריו כל כך הרבה אנשים. ניתן להבחין בהצלחות יתרות בקבלת תשומת ליבם המלאה של האוכלוסייה כאשר המוביל הוא איש דת. הדוגמא הטובה ביותר היא ב שנות השבעים בעלייתו לשלטון של האיתאללה רוחאללה ח'ומיני.
העם האיראני ראה בדעותיו דרך חדשה לברירת המחדל של האסלאם - ניקיון כפיים מהמערב ומזרים. הכרזת הג'יהאד ושהאדה כנגד מוטיבים מערביים ואימוץ מוטיבים מוסלמים תפס תאוצה. המוסלמים באיראן ראו אימוץ זה כשליחות אלוהית ולכן החליט לאמץ רעיון זה שהעולה ע"י ח'ומיני.
למביט מהצד, שאיננו מבין בצורה נרחבת את מושגי האסלאם, הרעיון של מלחמת מצווה - "ג'יהאד" מעלה קונוטציות שליליות של מלחמה, דם והרוגים עד כי יש נטייה לחשוב כי מושג זה כה אופייני לדת המוסלמית וכי הוא מוטבע בו עוד ממש מראשיתו. אך לא כך הדבר שכן ג'יהאד לא מסתכם בקונוטציות של מלחמה אלא הוא גם דרך להביע רצון עז לבצע כוונות ופעולות, לאו דווקא לוחמניות.
בעבודה זו אסקור כיצד חדרו מושגים כמו ג'יהאד ושהאדה לתודעה המוסלמית המודרנית באיראן, ובמיוחד לתקופת המהפכה של ח'ומיני, מי החדיר אותם, כיצד באו לידי ביטוי, והאם הם באו לידי ביטוי בצורה מלאה/חלקית?

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א'
1. ג'יהאד
2. צלח וסלאם
3. שהאדה
פרק ב' - איתאללה רוחאללה ח'ומיני ותורתו
פרק ג' - המהפכה האסלאמית באיראן ודיכוי האופוזיציה
פרק ד' - חסין בן עלי אבו טאלב וכרבלא
סיכום
מקורות

קטע מהעבודה:

"ג'יהאד" היא מלה בשפה הערבית שמקורה בשורש ג'.ה.ד (جهد) שפירושו "השקעת מאמץ" אך מתורגמת בד"כ בערבית למושג "מלחמת קודש".(1) יש כאלה שיקבילו את המושג "מלחמת קודש" למושג "מסע צלב" שהמכנה המשותף בין שניהם היא שפיכות הדמים. ע"פ המסורת המוסלמית "ג'יהאד" פירושו "מאבק דתי".(2)
במשך 1400 שנה הבינו המוסלמים את המושג "ג'יהאד" כ"מלחמת קודש" או לחימה למען הדת, כלומר, נגד כופרי הדת הלא מוסלמים. יותר מ- 80% מן הכתבים המוסלמים ההיסטוריים רואים את "ג'יהאד" כ"מלחמת קודש".
תרגומים נוספים ל"ג'יהאד": - להיאבק, להתאמץ, לחתור, לשאוף, להשתדל.
-------------------------------------------------------------------
1. http://pedia.walla.co.il/?w=/%D7%92%27%D7%99%D7%94%D7%90%D7%93
2. Kim Ezra Shienbaum & Jamal Hasan, An exegesis on "jihad" in islam, "Beyond Jihad, Critical voices from inside islam: an edited collection", (U.S.A 2006) 75-77

תגים:

איסלאם · מוסלמים · איראן · חומייני · כרבלא · שיעה · שיעים · טרור · פונדמנטליזם

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המהפכה האיסלאמית באיראן", סמינריון אודות "המהפכה האיסלאמית באיראן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.