היישום אינו מחובר לאינטרנט

עליית הקהילה היהודית העיראקית

עבודה מס' 064749

מחיר: 324.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח התארגנותה ותפקודה מחדש בישראל כקולקטיב מול החברה המקומית בארץ.

7,478 מילים ,18 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

מטרת עבודה זו להציג את הרקע והנסיבות לעליה, תהליך השינוי שעברה הקהילה בעלייתה לארץ תוך התמקדות בקשיים הכלכליים והאחרים שעברה, והתמודדותה עם ההיקלטות בארץ. שאלת המחקר תתייחס לסיבות לעקירתה מארצה של יהדות זו ועלייתה במסה כה גדולה וטוטאלית לארץ, ותשאל מה היו התנאים שהכשירו את הקרקע לעליית יהדות זו באופן הכה מיוחד לה, ובמה היא מיוחדת.
במסגרת עבודה זו נוכל לבדוק את הסברות השונות ולהתעמק בסיבות השונות, תוך מתן מענה לשאלות הללו. יש כאלה הסוברים כי יהודי עיראק היו ציונים שורשיים עם ציפייה של אלפי שנים לגאולה, ולכן עם הקמת המדינה עלו אליה. אחרים סבורים שגילויי האנטישמיות מצד השלטונות העיראקיים הם שאילצו את היהודים לעקור ממקום שהיכו בו שורשים במשך אלפי שנים. בנוסף, יש כאלה הסבורים שמקור העלייה מצוי בחינוך הציוני ובמדיניות הדיכוי והאפליה של השלטונות.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. השתלבות היהודים בחברה העיראקית
3. המניעים והרקע ליציאה
4. העליה והקליטה בארץ - המאבק להשתלבות
5. הרכוש האבוד - הקפאת הרכוש היהודי בעיראק ומדיניות מדינת ישראל
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

תופעת העליה לארץ של יהדות עיראק נחשבת תופעה חריגה ומיוחדת במינה במפת העליות לארץ, בכך שהיתה זו עליה כוללת וטוטאלית. רוב יהודי עיראק עלו לארץ בתוך שלוש וחצי שנים, ממאי 1948 ועד סוף 1951. יותר מ- 120,000 איש מתוך קהילה שמנתה באותה תקופה כ- 135,000 נפש עלו לארץ בבת אחת ובאותו תקופה. מיעוטם יצא את עיראק בדרכים בלתי חוקיות לאיראן, ומטהראן הוטס לישראל, אולם רובם, כ- 104,000 נפש, הגיעו ברכבת אווירית במבצע "עזרא ונחמיה" - מבצע משולב בו נטלו חלק ממשלת עיראק, מדינת ישראל, המימסד של הקהילה היהודית והתנועה הציונית שפעלה שם במחתרת. קהילה שלמה עלתה - על זקניה וטפיה, על ענייה ומרבית עשיריה תוך פרק זמן קצר מאוד, ובכך כמעט שהושם קץ לקהילה שהתקיימה בבבל ברציפות למעלה מ- 2,600 שנה (בר, 1977).
קהילת יהודי עיראק היתה הקהילה היהודית המושרשת והמבוססת ביותר בארצות ערב בכלל ובמזרח התיכון בפרט. עם הפיכתה של עיראק לעצמאית הפך מעמדם של היהודים לפגיע במיוחד. מציאות החיים והבטחון הפיזי והכלכלי שלהם התערערו עם כל גזירה שניחתה על ראשם ועם כל צו שהגביל את צעדיהם. היהודים החלו לברוח מעיראק וכתוצאה חוקק המחוקק העיראקי חוק המתיר ליהודים הרוצים בכך לצאת את עיראק באופן חופשי. חוק זה הביא בסופו של דבר לחיסול הקהילה היהודית בעיראק והעברתה לישראל. המעבר מעיראק לישראל בדרך האוויר נחשב להגירה המוטסת הגדולה ביותר בהיסטוריה (גת, תשמ"ט).
יהדות עיראק קיימה פעילות ענפה בתחומי הכלכלה, החברה והתרבות בעיראק, ונחשבה אחת הקהילות העשירות והמבוססות בין קהילות יהודי המזרח התיכון. מכלל העולים לישראל בשנות החמישים הייתה זו קבוצת העולים שתהליך העקירה והעלייה פגע בה מבחינה כלכלית יותר מכל קבוצת עולים אחרת.

מקורות:

בנסקי, ט., דון, י. לקר-דרויש, ת., קראוס, א., (תשנ"א). יהודי עיראק בישראל בחברה ובכלכלה. הוצאת אוניברסיטת בר-אילן, המכון לחקר יהדות בבל.
בן-פורת, מ. (1996). לבגדד וחזרה, אור יהודה.
בר, ג. (1990), "המשבר הכספי בעיראק" המזרח החדש א, עמ' 127-122.
בר, משה, (1977), יציאת עיראק - זיכרונות משנת 1950-1945, ירושלים.
גת, מ. (1980), קהילת יהודית במשבר, מרכז זלמן שזר, ירושלים.
דרוויש, ת. (תשמ"ז), יהודי עיראק בכלכלה, הוצאת הספרים של אוניברסיטת בר אילן, רמת גן.
הלל, ש. (1980), "המהלכים שהולידו את העלייה ההמונית מעיראק", מבבל לירושלים, (בעריכת צ' יהודה), תל אביב.
"הרקע המדיני למבצע עליית יהודי עיראק 1951-1950,, בתוך: י' אבישור (עורך) מחקרים בתולדות יהודי עיראק ובתרבותם, 6 (1991), עמ' 113-89.
כהן, ח. י. (תשכ"ט), הפעילות הציונית בעיראק, הוצאת הספרים של הסוכנות היהודית לארץ ישראל, ירושלים.
מאיר, א. (תשנ"ד), התנועה הציונית ויהודי עיראק 1950-1941, עם עובד, תל אביב.
מאיר, א. (תשנ"ז), "חידת העליה הגדולה מעיראק", פעמיים 71, עמ' 54-25.
מאיר, א. (2000), "עולי עיראק והממסד הישראלי בראשית שנות החמישים המאבק להשתלבות", בתוך: שפירא, א, ריינהרץ, י, הריס, (עורכים). 2000, עידן הציונות, מרכז זלמן שזר בשיתוף עם המרכז למדעי היהדות באוניברסיטת הרווארד, ירושלים, עמ' 271-295.
מאיר, י. (1989), התפתחות חברתית-תרבותית של יהודי עיראק מאז 1930 ועד ימינו, "נהריים", תל אביב.
צמחוני, ד. (תשמ"ט), "ממשלת עיראק והעליה הגדולה של היהודים לישראל", פעמים 39, עמ' 102-64.
צמחוני, ד. (תשנ"א), "הרקע המדיני למבצע עליית יהודי עיראק 1951-1950", בתוך: אבישור, י (עורך). תשנ"א, מחקרים בתולדות יהודי עיראק ובתרבותם 6, מרכז מורשת יהדות בבל, אור יהודה, עמ' 113-89.
צמחוני ,ד. (תשנ"א), "מדוע עלו רוב יהודי עיראק לישראל במבצע עזרא ונחמיה", עיונים בתקומת ישראל, עמ' 404-379.
קזז, נ. (תשנ"א), היהודים בעיראק במאה העשרים, יד יצחק בן צבי, ירושלים.
שנהב י. (1999), "יהודי עיראק והחשבון הלאומי", תיאוריה וביקורת, 13-12, עמ' 77-67.

תגים:

העולם · השניה · יהדות · לישראל · מלחמת · עירק · עלייה · עיראק

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עליית הקהילה היהודית העיראקית", סמינריון אודות "עליית הקהילה היהודית העיראקית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.