היישום אינו מחובר לאינטרנט

שמש נצחית בראש צלול - ניתוח סרט

עבודה מס' 064565

מחיר: 96.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח הסרט "Eternal Sunshine of The Spotless Mind" בימוי: מישל גונדרי בשנת 2004 בכיכובם של: ג'ים קארי קייט וינסלט קירסטן דאנסט אלייז'ה ווד מארק רופאלו.

1,360 מילים ,2005

תקציר העבודה:

המאמר כולל פרטים כלליים על הסרט, תקציר הסרט, תזה אישית, וניתוח עפ"י אמצעים קולנועיים.

קטע מהעבודה:

ניתוח עפ"י אמצעים קולנועיים- צילום ותאורה:
הסרט מתאפיין בשני ז'אנרים של עבודת מצלמה.
האחד, בצילום החיים האמיתיים, לרוב צילום רגיל Medium/Long Shot למעט קטעים בעלי משמעות סמלית לתסריט כגון:
-בסצינה בה רואים את קלמנטיין שלאחר מחיקת ג'ואל מזיכרונה ואת הטכנאי פאטריק המנסה לזכות באהבתה שוכבים על אגם הקרח, הצילום מתבצע מלמעלה, בסצינה זו קלמנטיין עוזבת בעצב כאשר פאטריק מזכיר לה משהו מג'ואל - תת המודע שלה שמר את דמותו של ג'ואל ולא נותן לה לחמוק, והצילום מלמעלה מסמל את אותו תת מודע.

מקורות:



תקציר הסרט
ניתוח הסרט
(2004)"Eternal Sunshine of The Spotless Mind"
"שמש נצחית בראש צלול", "Eternal Sunshine of The Spotless Mind"
שנת הפקה: 2004
ארץ הפקה: ארה"ב
ז'אנר: דרמה\רומן
אורך: 108 דקות
בימוי: מישל גונדרי
תסריט: צ'רלי קאופמן
שחקנים: ג'ים קארי, קייט וינסלט, אלייז'ה ווד, מרק רופאלו, קירסטן דאנסט, ג'יין אדמס, טום וילקינסון
" Joel: Is there any risk of brain damage?
Doctor Mierzwiak: Well, uh, technically speaking, the procedure IS brain damage, but it's on a par with a night of heavy drinking. Nothing you'll miss. "
Jim Carrey, Tom Wilkinson
תקציר הסרט
בסרט אנו מתוודעים אל ג'ואל באריש (ג'ים קארי), בחור מוזר המגלה שחברתו לשעבר קלמנטיין (קייט וינסלט) מחקה אותו מזיכרונה בעזרתם האדיבה של מכון לאקונה המתמחה בצעדים כגון אלו.
(www.lacunainc.com - האתר ה"רשמי" של לאקונה שהקימו מהפקת הסרט).
ג'ואל פונה ללאקונה ומבקש למחוק אותה מזכרונו על-מנת לנקום\להכהות את הכאב.
רוב הסרט מתרחש כתיאור תהליך המחיקה בשני מימדים:
האחד - בדירתו של ג'ואל, בו רואים את שני הטכנאים ("פאטריק" - אלייז'ה ווד, ו"סטאן" - ומארק רופאלו) עובדים על מחיקת הזיכרון כאשר ג'ואל ישן, ובמקביל לעבודתם מתעסקים בחיטוט בדירתו ואירוחה של מרי (קירסטן דאנסט), מזכירתו של הד"ר המנהל את החברה. השני - בתוך מוחו, ובו רואים את הזיכרונות מקלמנטיין רצים וכיצד
הם נמחקים.
הכל היה פשוט לולא ג'ואל לא היה מחליט להתחרט ולהתנגד לתהליך המחיקה, הוא מנסה לאחוז בזיכרונות ולהיאבק בתהליך, בהצלחה חלקית כמובן.
במקביל לכל ההתרחשות בדירה ובמוחו של ג'ואל, קיימת בחוץ התרחשות נוספת, בעולם האמיתי, ובה מרי המזכירה רבה עם הד"ר שבו היא מאוהבת ונוקמת בלאקונה ע"י חשיפת עובדת המחיקה בפני כל הנמחקים והמוחקים, ובתוך תהליך זה אני עדים לג'ואל וקלמנטיין המנסים להבין מה עבר עליהם ולשקם יחסיהם.
יש לציין שכרוניקת הזמנים בסרט לא תואמת את המציאות וכי יש משחק של זמנים (המתאים לסרט של התסריטאי צ'ארלי קאופמן), במקרה זה, בין השאר, הסצנה הראשונה היא בעצם לאחר האחרונה.
תזה
ברובד הגלוי הסרט הוא סיפור בדיוני על שיטה למחיקת זיכרון.
ברובד הסמוי צ'ארלי קאופמן ומישל גונדרי מנסים להראות לנו מה כוחה של אהבה.
הסרט סובב את האמצעי ה"טכני" - מחיקת קלמנטיין מזיכרונו של ג'ואל, ומולו מאבקו כנגד המחיקה והשכחה לעד של אהובתו.
נשאלת השאלה מדוע נאבק ג'ואל במחיקה שהרי הוא ביקש אותה.
אנו רואים שג'ואל הולך לבקש את המחיקה כאשר הוא כאוב, פגוע וכעוס על העובדה שקלמנטיין מחקה אותו קודם מזיכרונה, הוא פונה ללאקונה תוך כדי סערת רגשות, וללא חשיבה מעמיקה.
אך כאשר מתחיל תהליך המחיקה עצמו, כאשר הזכרונות נעלמים וג'ואל נמצא כולו בתת-המודע שלו - החלום, אז הרגשות האמיתיים עולים וצפים וגורמים לו להילחם בתהליך.
וכאשר הוא מתחיל להילחם, הוא גם נאבק בחלום, הוא מבין מה קורה ומנסה להפסיק אך לא מצליח לצאת לעולם האמיתי, ישנו מאבק בין הרגשות האמיתיים הרוצים להישאר עם קלמנטיין לבין ההתעוררות מהחלום, סיום תהליך המחיקה וחזרה לחיים.
ניתוח עפ"י אמצעים קולנועיים
צילום ותאורה
הסרט מתאפיין בשני ז'אנרים של עבודת מצלמה.
האחד, בצילום החיים האמיתיים, לרוב צילום רגיל Medium/Long Shot למעט קטעים בעלי משמעות סמלית לתסריט כגון:
בסצינה בה רואים את קלמנטיין שלאחר מחיקת ג'ואל מזיכרונה ואת הטכנאי פאטריק המנסה לזכות באהבתה שוכבים על אגם הקרח, הצילום מתבצע מלמעלה, בסצינה זו קלמנטיין עוזבת בעצב כאשר פאטריק מזכיר לה משהו מג'ואל - תת המודע שלה שמר את דמותו של ג'ואל ולא נותן לה לחמוק, והצילום מלמעלה מסמל את אותו תת מודע.
בזמן תהליך מחיקת הזכרון, ג'ואל שוכב ישן בזמן שסטאן והמזכירה מרי מעשנים ג'וינט ורוקדים על מיטתו.סצינה זו מצולמת ממש מלמטה, מגובה המיטה, וזאת על-מנת לסמל את שליטתם המוחלטת בגופו, בזכרונו ובעצם בהווייתו של ג'ואל.משמעות סצינה זו היא כאשר משתלטים על תת המודע, על הזיכרון, אנו בעצם שולטים על האדם, והצילום
מלמטה מדמה אותם ל"אלוהים" של הרגע.
ישנה סצינה המצולמת פעמיים, פעם אחת מתוך המכונית בה יושב ג'ואל ומחכה לקלמנטיין שתביא דברים מדירתה.בעודו יושב ברכב ניגש אליו פאטריק (שכזכור מנסה לזכות בה באמצעים לא כשרים - הוא מכיר את דרכו של ג'ואל לזכות בה כי טיפל בזכרונו) ושואל מה מעשיו שם. כאן הצילום הוא מתוך הרכב ואנו עוד לא יודעים מי הוא
פאטריק, בשוט זה נקודת המבט והעולם ה"אמיתי" הם של ג'ואל.הפעם השניה, אותה סצינה מצולמת מבחוץ מנקודת מבטו של פאטריק, בנקודה זו אנו כבר יודעים מה כוונותיו וכיוון שהוא שולט בסיפור כי הוא יודע מה קרה לזכרונותיהם הסצינה מצולמת מכיוונו = מנקודת מבטו ושליטתו.
השני הוא צילום הסצנות המתרחשות בתוך ראשו של ג'ואל.
רוב הקטעים הנ"ל מוסרטים ממצלמת כתף, אופן צילום זה נותן את המשמעות ה"קופצנית" והלא יציבה של החלום, הרי החלום, במציאות וגם בסרט המעביר טוב כל-כך את התחושה, הוא סדרה של פלאש-באקים לא ברורים ולא עקביים ובהם מוטיב מרכזי אחד מודגש, וכאן גם נכנס שילוב התאורה.
כמעט בכל סצנות החלום התאורה היא בסגנון Follow-Spot - הארת מרכז הפריים ולא כולו, מצב זה נותן לבמאי את היכולת להדגיש עבורנו, הצופים, את נושא החלום ולא את הפרטים הקטנים מסביב - הרי אותם גם ככה לא נזכור כשנתעורר.
האפלת הרקע גם מעניקה נופך עגמומי לחלקים אלו של הסרט, ובאמת, רוב הסצנות הללו מתארות את המאבק העצוב של ג'ואל במחיקת קלמנטיין מזיכרונו.
צבעים
המשחק המוביל בצבעים לאורכו של הסרט הוא שינוי צבעי השיער של קלמנטיין.
כאשר אנו רואים אותה לראשונה בסרט, בסצינה בה ג'ואל פוגש אותה ברכבת (כאן הם עדיין לא יודעים שהכירו בעבר) שיערה, כמו חלק מבגדיה, כתום.
כתום הוא צבע המסמל אנרגיה ולהט וכזו היא דמותה של קלמנטיין, היא בחורה קופצנית ואנרגטית, היא מחליפה מצבי-רוח וזזה ממקום למקום כל הזמן.
משחק נוסף הוא בהקשר מילולי: קלמנטיין = קלמנטינה = פרי כתום.
כאשר מוחה מנוקה מזיכרונות על ג'ואל שיערה הופך כחול, הכחול כאן מסמל את העצב שהיא חשה על אובדן אהובה.
אולי במודע היא ביקשה למחקו ברגע של עצב וכעס, אך הצבע מסמל את העצב השורר בתת המודע שלה.
השיער הכחול מסמל בנוסף את געגועיה לג'ואל גם בסצנת האגם הקפוא כאשר היא מבלה עם פאטריק בטכנאי נתקפת בעצב לא מוסבר.
ישנם חלקים בסרט בה שיערה צבוע אדום, במרבית חלקים אלו אנו עדים לתהליך המריבה שלהם לפני שמחקו את זיכרונות האחד של השני.
בסצנות אלו יש מספר מריבות והן מובילות לצעד הקיצוני של המחיקה והצבע האדום בא להזהיר את הצופה מהעומד להתרחש.
סצינת הסיום, מתרחשת בראשו של ג'ואל, ובה אנו רואים אותו ביחד עם אהובתו קלמנטיין לאחר שהצליחו לחמוק ביחד בתוך ראשו ממחיקת הזכרון שלה.
בסצינה זו הם שוכבים על מיטה, המיטה מוצבת על חוף הים וכל הרקע לבן, לבן של מים שוצפים ולבן של שלג על החול (העונה היא חורף).
הלבן כאן מסמל את הטוהר, את האמת של אהבתם כאשר הם מתאחדים ומבינים שהם אוהבים ויישארו אחד עם השניה.
פסיכואנליזה
על-פי משנתו של פרויד החלום הוא ראי הנפש. בסרט הקורה רובו בתוך חלום, מתרחש מאבק בין האיד לסופר אגו.
האיד מיוצג על-ידי אהבתו של ג'ואל לקלמנטיין ורצונו להישאר איתה, זהו רצונו האמיתי המיוצר מדחף פנימי ושמו אהבת אמת.
הסופר אגו מיוצג על-ידי הרציונאל - הכרתו של ג'ואל בכך שחברותם הייתה הרסנית לחייהם וישנה סיבה אמיתית לתהליך מחיקת הזיכרונות של כל אחד מהם מראש השני.
ביטויו של הרציונאל הוא על-ידי תהליך המחיקה עצמו המתרחש לאורך כל הסרט.
המאבק המתרחש לאורך הסרט בין תהליך מחיקת הזיכרון לבין ניסיונותיו של ג'ואל לעצור אותם, להתל בהם ולהחליט מה באמת הוא רוצה שיקרה הוא המאבק האמיתי.
אפשר לראות מאבק זה כמלחמה בין אהבה לאדם הלא נכון לבין חיים על מי-מנוחות, בין רגש אמיתי ליחסים הנובעים מאישיות חיצונית שלא תמיד תואמת את הרגש.
בסופו של דבר, בסרט זה, הרגש מנצח והביטוי הוא בשני מימדים:
- בתוך ראשו של ג'ואל אנו רואים את שניהם בסצינה חוזרת בלופ ובה שניהם על חוף הים (מים = חיים), מאושרים ומחויכים.
- בעולם האמיתי הם חוזרים אחד לשני לאחר המחיקות ומנסים לשקם חייהם.
מולקולה קולנועית
לדעתי בסרט זה ישנה מולקולה קולנועית אחת חשובה המציגה את הקשר בין שני קוטבי הסרט.
הרי הסרט מתרחש בין שני עולמות, העולם האמיתי והעולם אשר בתוך ראשו של ג'ואל, שני עולמות אלו מייצגים עבורנו את המודע ואת תת-המודע ובעקיפין את האיד והסופר-אגו.
באמצע הסרט ישנו קטע קצר ובו ג'ואל, בתוך ראשו, בחלומו, שומע את הטכנאים ומבין מה קורה, הוא מנסה לצעוק להם להפסיק את התהליך ושהוא לא רוצה למחוק את אהובתו מזיכרונו, בשוט הבא אנו רואים אותו פוקח עיניו מהשינה ואת הטכנאים לידו לא שמים לב לכך.
זה לא עוזר לו, והוא חוזר לתהליך המאבק הרגיל - הניסיון לאתר את קלמנטיין בראשו.
קטע זה מסמל את הקשר הבלתי נמנע בין שני העולמות, המודע ולא-מודע, הקשר קיים אך לא תמיד ברור, וגם אם לא חשים בו ברובו של הזמן הוא שם וכך מושפעים שני העולמות אחד מהשני.

תגים:

ניתוח · נצחית · סרט · קולנוע · קולנועי · שמש

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שמש נצחית בראש צלול - ניתוח סרט", סמינריון אודות "שמש נצחית בראש צלול - ניתוח סרט" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.