היישום אינו מחובר לאינטרנט

אהבת יעקב לרחל בראי מאבק האמהות על פי מדרש רבא מול מדרשים אחרים

עבודה מס' 064465

מחיר: 265.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מדרש רבא, אחד המדרשים הבסיסיים, מספר ומפרש את הפסוקים אודות הסיפור של יעקב ונשותיו, תוך הבאת מדרשים ומקבילות אחרות.

6,229 מילים ,11 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

ענף התימטולוגיה זכה לעדנה בשני העשורים האחרונים של המאה העשרים, אולם עדנה זו לא באה לידי ביטוי ממשי בספרות עם ישראל, שהיא הספרות העתיקה ביותר. מאז המאה ה- 19 ועד היום עדים אנו לתופעה נמרצת של אסופות סיפורי אגדה התלמודית, מדרש, קובצי האקסמפלות של ימי הבניים, הספרות העיונית בפורמולה סיפורית מוגדרת, מוסר והדרוש, סיפורי חסידים, אסופות עממיות ואסופות שהן עיבוד ספרותי מחודש. ישנן מספר שיטות וזוויות ראייה שמעצם טיבן תובעות שינוי מתודי.
את שינוי ההדגש של המתודה החדשה ניתן לסכם בנקודות האלה :
1. מחקר העוסק בסדרה של גרסאות, המבוססות על סיפור אחד או על פורמולה סיפורית יציבה. בסדרה כזו של טקסטים, סיווגם נעשה על פי אמת מידה של דימיון פנימי הדור ועל פי היענות לפורמולה סיפורית מוגדרת, תכונה "תימה הומוגנית" או לחליפין "סדרה הומוגנית של גרסאות".
2. המחקר מציג את התימה בתור קבוצת סדר מודעת המהווה אובייקט מחקרי חדש בחקר הספרות העברית. ייחודה של הסדרה התימטית היא בהיותה פורצת את גבולות קבוצות הסדר המקובלות עד כה, כלומר את גבול יצירתו של סופר אחד, את גבולה ההיסטורי של תקופה נתונה או את גבולות הסגנון והז'אנר.
3. אוריינטציה פרוסדוראלית הרואה את עצם תהליך הסדרה כולה כאובייקט בעל ערך מחקרי לעצמו. לכן, מציע המחקר, התייחסות להליך השלם של רצף הגרסאות והצבתו באופן שיטתי על כרונולוגיה סדורה. דווקא בשל המתודה, הגורסת עיון ברצף השלם של הגרסאות, יש לבדוק כל הופעה תקופתית באופן מדוקדק.
4. גישה תימטולוגית, המתמדקת בקורפוס של גרסאות הומוגניות, נתפסת כשלב מחקרי מקדמי שצריך להקדים, עקרונית, כל מחקר תימטולוגי כללי. לדעת אלשטיין, אין להבין או לפרש כהלכה תופעות ספרותיות בעלות גיבוש מאוחר מבלי לעקוב באופן שיטתי אחרי הגניאולוגיה של התפתחותם (גישה הומוגנית מול הטרוגנית).
המחקר התימטולוגי עשוי להתעניין בפיענוח אופיין של הרחבות משמעות אלו במסגרתה של תימה הומוגנית, כמו למשל בפירוש האופי הספציפי שמקבל מוטיב אוניברסלי במסגרת מימושי המוטיפימה בסדרה נתונה .
מטרת העבודה היא לבדוק את הגרסאות וההבדלים בין המקורות השונים והסברים להבדלים השונים.
ראשי פרקים
מבוא
תמטלוגיה של ספרות עם ישראל
היחס בין המדרשים למקרא ויחס המדרשים למקרא
ניתוח הפסוקים
סיכום העבודה
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

רוב מדרשי חז"ל באים להסביר את החלקים הסתומים והלא-מובנים שבמקרא, וכל זאת, על פי נקודת ראות הגיונית ומציאותית, המאפשרת לכל אדם, באשר הוא, להתחבר אל הסיפור ולגלות בו עניין. זה נעשה באמצעות דיאלוגים פרטניים, המנוסחים בפשטות ובבהירות, כאילו התנהלו בין בני אדם רגילים בחיי היום-יום, ולא בדיאלוגים של אבות האומה הבאים לתעד אירועים היסטוריים.
יש להניח כי שימוש החז"ל בלשון היומיומית, ולעתים אף בלשון בוטה (דוגמת "רמאית בת רמאי"), מורידה את רף מעמד הדברים ומשמעותם, ובכך היא מגמדת את כוחו של הסיפור במקרא, הטמון דווקא בצד הנסתר שבו. לטענתי, דווקא המינוריות וחוסר הבהירות, המאפיינים את הסיפור המקראי, משאירים מקום נרחב ל'קריאות' אפשריות שונות ואילו סיפורי חז"ל מצמצמים וסוגרים אפשרויות אלו.

מקורות:

אמינוף ע. (תשנ"ב), "ועיני לאה רכות", עלי שיח, 29-30, עמודים 145 - 151.
ארום נ. (תשמ"ה), "ברחל בתך הקטנה- היא לאה?", בית מקרא, 30.
גרינברג מ. (תשמ"ב) "תנ"ך, פרשנות חז"ל" אנציקלופדיה מקראית, ח, טורים עמודים 649-642.
הורוביץ ש (תשמ"ט), "היחס בין רחל ולאה", טללי אורות, א עמודים 25 - 30.
היינמן, י. (תשי"ד). דרכי האגדה, ירושלים.
יעקבי א.ר. (תשנ"ד), "עקרותה של לאה", שמעתין 114, עמודים 11 - 14.
מאיר, עופרה (1987). הסיפור הדרשני בבראשית רבה, ירושלים.
סגל, מ. צ. (1980) פרשנות המקרא.
פרידמן יהודה, כל הקצר קודם, לשוננו, ל"ה, תשל"א.
פרנקל, י. (תשל"ח) "שאלות הרמנוטיות בחקר סיפור האגדה", תרביץ מז, עמ' 172-139.
צרפתי גד, צמדי מילים בסדר קבוע בלשון חכמים, לשוננו, ל~,תשכ"ו.

תגים:

תמטלוגיה · ישראל · מקרא · מדרש · פסוק

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אהבת יעקב לרחל בראי מאבק האמהות על פי מדרש רבא מול מדרשים אחרים", סמינריון אודות "אהבת יעקב לרחל בראי מאבק האמהות על פי מדרש רבא מול מדרשים אחרים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.