היישום אינו מחובר לאינטרנט

לחץ ושחיקה בקרב מורים

עבודה מס' 064368

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת השפעות של גורמים שונים בהווי בית-הספר על רמת הלחץ ותחושת השחיקה בקרב מורים, בבתי הספר העל-יסודיים.

3,605 מילים ,4 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

הלחץ הוא גורם נפוץ מאוד בעבודת המורה, אך ניתן להבחין בהבדלים באופן התגובה אליו בקרב מורים שונים. חלק תופסים את הלחצים כגורם מפריע ומעכב בעבודתם, ואחרים רואים בהם גורם מניע, ממריץ ומאתגר. לדעת דנהם, מידת הלחץ שחווים מורים במסגרת עבודתם בבית-הספר תלויה באופן שבו הם מעריכים את הנדרש מהם ובאסטרטגיות שהם מפעילים כדי להתמודד עם הדרישות. האסטרטגיות המופעלות במהלך שעות העבודה מתמקדות בבעיה המעוררת את הלחץ, אשר רבות מהן נכללות בגדר התנהגות אסרטיבית (Dunham, 1986, מתוך דנה יגיל, 1997).

מטרותיה של מערכת החינוך לחנך את הפרט בחברה ע"פ נורמות מקובלות ולהעניק לו השכלה, כאשר העומדים בבסיס המערכת והמאפשרים את פעולתה הם המורים. מכאן ברורה חשיבותו של ציבור זה לתקינות כל חברה, אך לעיתים, יעילותו נפגמת. ציבור זה חווה לחץ רב במהלך עבודתו, הרבה יותר מכל עובד אחר, דבר אשר עלול להשפיע על המהלך התקין של עבודתו.

במחקרנו בחנו גורמים ללחץ, צורות ביטוי של לחץ, ודרכי התמודדות עם לחץ והפחתתו, בקרב מדגם מציבור המורים. השאלונים שחיברנו לצורך המחקר חולקו ל-93 מורים במספר בתי-ספר באזור המרכז. המחקר הוכיח כי קיים קשר בין לחץ לכמות היעדרויות, כי וותק משפיע על שחיקה בצורה ישירה, כי התנהגות אסרטיבית היא גורם המסייע בהפחתת לחץ, וכן כי רמת הריכוז ושיתוף הפעולה של תלמידי המורה, משפיעה על רמת הלחץ.

תוכן עניינים:
תקציר
מבוא
השערות המחקר
הגדרת המשתנים
שיטה
הנחקרים
כלי המחקר
הליך המחקר
חלוקה לקטגוריות
תוצאות
דיון ומסקנות
סיכום התוצאות
ביקורת כללית
ביבליוגרפיה

*הערת מערכת: שאלון המחקר אינו מצורף לעבודה זו.

קטע מהעבודה:

אחת מתוצאותיו העיקריות של הלחץ בעבודה היא שחיקה. השחיקה נתפסת בדרך-כלל כתוצאה של לחץ ממושך ללא מוצא, ללא תמיכה וללא אלטרנטיבות (Farber, 1982, מתוך יצחק פרידמן, 1992). הגדרה נוספת למושג היא חשיפת הפרט ללחצים מסוגים שונים לאורך זמן (pines, 1983, מתוך אריה שירום, 1997), כאשר הפרט אינו מצליח לפתח דפוסי התמודדות אפקטיביים עמה. אחת הגישות המקובלות להגדרת השחיקה, היא הגישה המוצעת על ידי Maslach (1982, מתוך אריה שירום, 1997). לפי מחקריה, השחיקה מורכבת מ-3 מרכיבים: תשישות רגשית (עייפות, חוסר אנרגיה, תחושה של עומס יתר), התייחסות לזולת כאל חפץ (דיספרסונליזציה), והיעדר תחושת הישג אישי ותחושת כישלון בעבודה

מקורות:

פרידמן י., 1992, "השחיקה בהוראה: המושג ורכיביו היחודיים", מגמות ל"ד, 2, 1992, עמ' 248-261.
יגיל ד., 1997, "אסרטיביות, לחץ בעבודה ועמדות כלפי התפקיד בקרב מורות", עיון ומחקר בהכשרת מורים, 4, 1997, עמ' 65-76.
פרידמן י., 1991, "התנהגות תלמידים המשרה לחץ: היבט פסיכולוגי-חברתי של שחיקת המורה", עיונים במנהל ובארגון החינוך, 17, 1991, עמ' 155-174.
שירום א., 1997, "שחיקת מורים במערכת החינוך: סקירת ספרות והצעה להתמודדות מערכתית", עיונים במנהל ובארגון החינוך, 21, 1997, עמ' 61-101.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "לחץ ושחיקה בקרב מורים", סמינריון אודות "לחץ ושחיקה בקרב מורים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.