היישום אינו מחובר לאינטרנט

הטיפול בחרדת בחינות

עבודה מס' 064351

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגורמים לחרדת בחינות אצל ילדים ומבוגרים והשיטות השונות לטיפול בתופעה

7,410 מילים ,15 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

מבחנים הם גורם המדרבן את התלמיד להצליח בלימודים. הדבר אמור במיוחד אצל ילדים בבתי הספר היסודים אשר לא תמיד הם מכירים בחשיבות הלימוד. המיבחנים מהווים עבורם גורם מדרבן אשר לעיתים הוא הגורם היחיד ללימוד.
אולם למרות זאת, ואולי בשל כך, תלמידים פוחדים מבחינות. הגורמים לכך יכולים להיות רבים והעיקרי בהם הוא הפחד מכישלון או מחוסר יכולת לבטא את מכסימום היכולת.
בעבודה מוגדרת החרדה כנטיה או תכונה אישיותית יחסית יציבה לתפוס את העולם כמסוכן וכמאיים ולהגיב עליו בחרדה. קיימים הבדלים אישיים בתכונה של הקבוצה הזו. כנראה כי תכונה זו היא מולדת ותורשתית. יתכן שיש גם השפעות סביבתיות-חינוכיות המעודדות התפתחות של תכונה קבועה זו. על כך פנים, מדובר במשהו באיפיון קבוע באישיות הפרט.
הגורמים הפנימיים הם חרדה תכונתית, רמת שאיפה גבוהה מאוד, מיקוד שליטה חיצוני ורמת אמון עצמי נמוכה וכן כשלונות בעבר. הגורמים החיצוניים הם האוירה החינוכית במוסד או בכיתה ורמת האיום של בחינה. הגורמים החיצוניים הם חרדת כלל התלמידים העשויה להשפיע על התלמיד עצמו.
חרדת הבחינות באה לידי ביטוי בתחושה פיזית לא טובה הכוללת הזעה, רעד, כאבי ראש, סחרחורת ועוד, יחד עם קשיים להתרכז ולשלוף את החומר בזמן, מחשבות על כישלון וכדומה.
הסובלים מחרדת בחינות נוטים גם לדחות את הלימוד ואת הבחינה עצמה, או לחליפין ללמוד בצורה כפייתית.
במצב שבו תלמיד חש שהוא חווה חרדת בחינות ומדווח על סימפטומים כמו אלה המוצגים כאן, חשוב ואפשר לסייע לו להתמודד עם המצב. גם למורים ולאנשי הצוות בבתי הספר תפקיד חשוב באבחון תלמידים הסובלים מחרדת בחינות. כאשר מורה שם לב כי תלמיד מסוים מגיב בצורה קיצונית לסיטואציה של בחינה וחווה חרדה ברמה חריגה, חשוב כי יהיה מודע לאפשרות שהתלמיד סובל מחרדת בחינות וינסה לסייע לו ולהפנותו לגורם מטפל. במקביל: חשוב כי המורה ישים לב אם הבחינות שלו מעוררות חרדה ברמה גבוהה בקרב תלמידים רבים, כך שייתכן שיש בעיה עם הבחינות עצמן Divine, And David 1979) ).
הטיפול וההתמודדות עם חרדת בחינות מתמקד בלימוד שיטות של הרפיה, שיטות של שליטה בתגובות האוטומטיות (הגופניות והמחשבתיות היוצרות את המתח), שיטות הכוללות אימון ותרגול התנהגויות חדשות בזמן בחינה, ועוד. הטיפול מתמקד בסימפטומים ומנסה להחליף את תגובות החרדה האוטומטיות בתגובות חדשות.

יעדי העבודה היא הן לנסות ולהבין מהם הגורמים והסיבות לחרדה כדי שזה יעזור לכותבת העבודה כמורה; יש להניח כי יחודיותו של כל אדם קובעת את צורת התנהגותו. במהלך היומיומי של האדם האדם ניכר לפי העדפותיו השונות והמגוונות אולם לעיתים האדם מצמצם את העדפותיו ומעמידם על דבר אחד בלבד. לדוגמא אדם שחשקה נפשו ללמוד תורה ולפתע מרגיש כי לא יוכל להשיג זאת יכול להכנס למשבר עמוק. אדם כזה כל עולמו חרב עליו כאשר הוא מרגיש שלא מיצה את חייו. במצב כזה דכדוך ומלנכוליה סבירים. הגישות המוזכרות בעבודה כמומלצות לטיפול הן גישות התנהגותיות, והרעיון בהם הוא הפחתת גילוי החרדה הגופניים בעזרת הרפית המתח בדרכים שונות, וכך לפתור את הבעיה מהשורש.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א- חרדה
א.1 הגורמים לחרדה
א.2 שלבי החרדה
א.3 חרדה תכונתית וחרדה מצבית
ב פרק ב'- בעיות בגיל הנעורים
פרק ג'- השפעת חרדת בחינות על הדימוי העצמי
ג.1 מהי חרדת בחינות
ג.2 כיצד מאבחנים חרדת בחינות?
ג.3 הגורמים
פרק ד- הטיפול בחרדה
ד.1 השיטה של סלטון
ד.2 שיטתה של יערי
ד.3 תפקיד המורה
ד.4 טיפול אצל מבוגרים
ה. סיכום
ו. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

חרדה מצבית- זו מוגדרת כהתעוררות של חרדה בעיקבות שינוי, גירוי או מצב מסוים העלול להזיק לפרט, והוא נתפס כמאיים וכמסוכן. גם אנשים שאצלהם יש חרדה תכונתית גבוהה, ויכולים להגיב בחרדה מצבית גבוהה. זה קורה כאשר הם מזהים איום, תלוי בעוצמת האיום ובאפשרות להתמודד עימו. חרדה מצבית יכולה להיות שונה בעוצמתה ולהשתנות במשך הזמן כתוצאה של כמות או הצטברות של לחץ המופעל על הפרט. ככל שהלחץ עולה, כך גם תגובת החרדה מתגברת.
חרדת בחינות בתחום בית הספר תוסבר כחדרה מצבית ספציפית המתעוררת במצבי הערכה ומבחן, במיוחד אצל אותם אנשים אשר להם חרדה תכונתית גבוהה יחסית לתגובה שלהם אין בהכרח קשר למרות המוכנות שלהם לעמוד במצבי ההערכה לפניהם הם ניצבים.

מקורות:

איילון א., התמודדות עם מצבי לחץ, תל אביב, 1989
אלון נחמה, סלטון רות, "טיפול היפנוטי רב מימדי בחרדת בחינות", שיחות, 1, חוברת 1, אוגוסט 1986.
חננאל, יוסי, הסחת-דעת למדחיקנים ומתן מידע לרגישניים כעזרה בהתמודדות עם מצב-דחק הכרוך בכאב, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, המחלקה לפסיכולוגיה, 1991.
יערי אורה, חרדת בחינות- מהות וטיפול, תל-אביב, 1982.
כפיר נירה, כמו מעגלים במים, עם עובד, תל-אביב, 1993.
לוי אוסין, מיכל, ההשפעה של מיקום בסולם המדחיקים/רגישנים על אופן סריקת חלופות במצב של לחץ, אוניברסיטת תל-אביב, החוג לפסיכולוגיה, 1991.
מוס רולף תיאוריות על גיל ההתבגרות, תל-אביב, ספרית הפועלים, 1988
נווה אברהם הטיפול בחרדות במסגרת בית הספר אוניברסית דרבי: בית הספר לחינוך 2002.
סלטון רות ברוניצקי, חרדת בחינוך ואיך יוצאים מזה, 1986.
קליגמן א., התערבות פסיכולוגית בעת אסון, ירושלים, 1990.
שטיין ענת, מידע על המצב ודפוס אישיות רפרסיבי-סנסטיבי והקשר שלהם עם תגובות מצוקה והתמודדות בקרב ילדים בעת מלחמת המפרץ,עבודת מ"א, אוניברסיטת בר-אילן, תשנ"ד.
Altmaeir E.M., "Group Vicarious Desensitization Of Test Anxiety", Journal Of Counseling Psychology, 28, 1981, Pp. 467-469.
Lazarus A.A., "The Practice Of Mulit-Modeal Therapy", New-York 1981.
Richardson, Frank C. (1990) Coping With Exam Anxiety. Editor. Arlene Young. Athabasca, Alberta: Athabasca University.
Divine, James H., And David W. Kylen. (1979) How To Beat Test Anxiety And Score Higher On Your Exams. Woodbury, New York: Barron's Educational Series, Inc., 1979.

תגים:

פחד · תכונה · בית · ספר · לחץ · מצב

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הטיפול בחרדת בחינות", סמינריון אודות "הטיפול בחרדת בחינות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.