היישום אינו מחובר לאינטרנט

שנותיה הראשונות של ההתיישבות היהודית בחברון לאחר מלחמת ששת הימים

עבודה מס' 064319

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ראשית דרכו של היישוב היהודי בחברון לאחר שנת 1967, דרך הקמתו בקשיים והשתלשלות האירועים הקשורים אליו.

6,872 מילים ,25 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

בעבודה זו בא אני לבחון את השתלשלות האירועים הכרוכים בהקמתו של היישוב היהודי בחברון לאחר מלחמת ששת הימים, יישוב שתחילתו בתוככי העיר חברון והמשכו בגבעה מזרחית לעיר אז נקבע שמו - קריית ארבע.
שאלות המחקר מתרכזות בבחינת אופן התנהלותו של היישוב בתחילתו תוך הפרדה בין 3.5 השנים הראשונות בהן ישבו המתיישבים במרכז העיר חברון לבין 3 השנים הבאות שהינן שנותיה הראשונות של קריית ארבע וכן בבחינת היחסים ההדדיים בין השלטון למתנחלים.
המחקר מתבסס בעיקרו על מקורות ראשוניים, היות ולא מצאתי עד כה מחקר העוסק בתהליכים ספציפיים שחלו ביישוב בתקופה הנידונה. במחקר עשיתי שימוש נרחב מאד בעיתוני התקופה על מנת לנסות לגלות ולהבין את רצף האירועים מבחינה כרונולוגית ומשמעויות הנגזרות מהם. בנוסף נזקקתי לנתח תמונות ומפות מהתקופה אשר לא פעם לימדוני יותר מאשר על הרגע הספציפי בו צולמו. ראיונות שביצעתי עם שלושה מראשוני היישוב השלימו עובדות רבות שלא באו לידי ביטוי במסמכים ובספרים. אך ללא ספק, עיקר עבודתי התרכזה בבחינה וניתוח של מסמכים רבים מאותה התקופה (בעיקר מכתבים, פרוטוקולים ועלונים), שנשתמרו בארכיון מועצת קריית ארבע ובמספר ארכיונים פרטיים של בני היישוב. מפאת היקפו העצום של החומר הנזכר לעיל צירפתי רק מסמכים בודדים כנספחים והסתפקתי בהערות השוליים על אף העניין הרב שניתן למצוא במסמכים רבים ככתבם וכלשונם. לצערי, חלק גדול מהמסמכים שייתכן ורלוונטיים לתקופה ונמצאים בארכיון המדינה, עדיין אינם נגישים ואלה שכן לא הוסיפו לנתונים שאספתי במסמכי ארכיון קריית ארבע. בארכיון הציוני נמצאה תיקייה בודדת אודות חברון (kkl5/52521) וגם היא איננה רלוונטית לעבודה זו.
מבנה העבודה: בפרק הראשון נסקרות השנים בהן שהה היישוב היהודי בתוך העיר חברון, תוך התמקדות באירועים השופכים אור על היחסים בין המתנחלים לגורמים שונים, יהודיים וערבים. הפרק השני בוחן את התהליך אשר הוביל בסופו של דבר לעזיבת העיר חברון ולמעבר לגבעה אשר נקראה בשם קריית ארבע. הפרק השלישי בוחן את שלושת השנים הראשונות של קריית ארבע במספר היבטים שונים.
החלטתי לתחום את התקופה הנחקרת בין יולי 1967 לבין סיומה של שנת 1973, פרק זמן המספיק לדעתי על מנת לעמוד על התהליכים המרכזיים שהתרחשו עד להתבססות היישוב.
מספר בעיות שונות אשר צצו בתהליך המחקר והשפיעו על הכיוונים והשאלות שנחקרו: 1. מיעוט במקורות משניים: כפי שהזכרתי, מחקר מסודר וממוקד אודות הנושא כלל לא נעשה והמעט שנכתב מתאר בעיקר את שהתרחש בתקופת הישיבה בחברון עצמה ובצורה כללית למדי. 2. פיזור המקורות הראשוניים: הבעיה שהוזכרה לעיל הביאה אותי לעשות שימוש רב מאד במקורות ראשוניים שחלקם הגדול מעולם לא קוטלג בצורה מסודרת, אלא הונח במחסנם הפרטיים של אנשים אליהם "התגלגלו" המסמכים. אמנם עיינתי במספר רב של מסמכים אך סביר להניח שרבים אחרים נעלמו מעיניי. 3. מקורות בשפה הערבית: לאור המצב הביטחוני שלא איפשר מפגש עם תושבים ערביים מן העיר חברון, דבר שבהחלט יכול היה לתרום להבנת התמונה השלמה, וכן חוסר שליטתי בשפה הערבית הביאני לוותר על ניסיונות להיעזר בחומר בשפה הערבית ולהתרכז בבחינת הסיפור מן הצד היהודי. 4. הנושא טעון מבחינה אידיאולוגית: לעיתים במהלך הראיונות הוצגו בפניי עובדות שונות מאלה אשר התגלו במסמכים רשמיים אותם בחנתי, או כאלה אשר סתרו עדויות של מרואיין אחר. הדבר מובן לאור פרק הזמן שחלף מאז האירועים אך גם קשור באופן ישיר לתפיסת העולם של המרואיין ולמטען האידיאולוגי הכרוך בנושא זה.
ברצוני להודות למרואיניי הרב לוינגר ומר איתמר שניוויס אשר פתחו בפניי את ארכיונם הפרטי ואפשרו לי להשתמש במסמכים מקוריים מאותה תקופה שאין להשיגם בשום מקום אחר.

תוכן העניינים:
הקדמה
מבוא
- היסטוריה
- גיאוגרפיה
פרק א': השיבה לעיר האבות : שנותיו הראשונות של היישוב היהודי
בתוככי העיר חברון.
- השתלשלות האירועים
- השפעת ההתיישבות על הנוף העירוני
- יחסי יהודים - ערבים
- מאבקים סביב מערת המכפלה
- מאבקים סביב הקמת מסעדה
פרק ב': המעבר לגבעה : מניעים ושלבים
- השתלשלות האירועים
פרק ג': חבלי לידה : שנותיה הראשונות של קריית ארבע.
- מעמד מינהלי וחוקי
- קרקע
- אוכלוסיה
- תעסוקה
- תמיכה ממשלתית
- יחסי שכנות עם התושבים הערבים

סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

ב-8 ליוני 1967 כובשים חיילי צה"ל את חברון בלא קרב ומתמקמים בבניין המשטרה המבוצר, שלטון צבאי מוחל בעיר. מתיאורו של הרב משה לוינגר עולה כי בחודש אוקטובר 1967 בפגישה בין אליקים העצני לבינו, הועלה רעיון חידושו של ישוב יהודי בתוככי העיר חברון, הם מחליטים לפנות למטה 'צעירי המפד"ל' בבקשה לסייע בפירסום מודעות בעיתונות . מתפרסמת מודעה שכותרתה "מי מוכן לעלות חברונה" ובה מופנית קריאה להירשם לבנייתה של - "עיר יהודית חדשה - ישנה בתוככי חברון" . בעקבות המודעה התכנסו כ-30 אנשים, רובם תלמידי ישיבת "מרכז הרב", לפגישה בבית המפד"ל בתל אביב.

מקורות:

ארכיון מועצת קריית ארבע, מועצה מקומית, קריית ארבע.
ארכיון פרטי איתמר שניוויס, קריית ארבע.
ארכיון פרטי משה לוינגר, חברון.
אבישר עודד (עורך), ספר חברון, כתר, ירושלים 1978, עמוד 14.
בן יוסף ספי, מדריך ישראל החדש, כרך 11, הוצאת כתר, ירושלים 2001, עמ' 129-127.
זמיר אייל, אדמות המדינה ביהודה ושומרון - סקירה משפטית, מכון ירושלים לחקר ישראל, ירושלים 1985.
עוזרי משה (עורך), קריית ארבע, הוצאת מור, באר שבע תשל"ח, עמ' 18-15.
קרמון יהודה ושמואלי אבשלום, חברון דמותה של עיר הררית, הוצאת גומא, תל אביב תש"ל, עמ' 139.
שרביט יוסף (עורך), לתולדות ההתיישבות היהודית בקרית ארבע, קריית ארבע 1998, עמ' 62-48.
עיתונים:
דבר
הארץ
הצופה
ידיעות אחרונות
למרחב
מעריב
תצלומים:
אוסף צילומים, 'קריית ארבע-שנים ראשונות', צילם שלמה מגורי כהן קריית ארבע,.
מפות ותצ"אות:
התרחבות השטח הבנוי במאה העשרים, 1:33,000, נ. צ. באר, ירושלים, 1970, בתוך יהודה קרמון ואבשלום שמואלי, חברון דמותה של עיר הררית, הוצאת גומא, תל אביב תש"ל, עמ' 124.
תצ"א סקר מבנים קריית ארבע, פנטומפ ישראל בע"מ, 23.7.76, [קנ"מ לא ידוע], מתוך תיקיית תצ"אות במועצת קריית ארבע.
דפי אינטרנט:
אתר היישוב היהודי בחברון, www.hebron.co.il, מאי 2002.
אוסף התצלומים הלאומי, http://www.gpo.gov.il/ , אוקטובר 2003.

תגים:

1967 · גיאוגרפיה · היסטוריה · ושומרון · חברון · יהודה · ישוב · מתישבים · מתנחלים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שנותיה הראשונות של ההתיישבות היהודית בחברון לאחר מלחמת ששת הימים", סמינריון אודות "שנותיה הראשונות של ההתיישבות היהודית בחברון לאחר מלחמת ששת הימים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.