היישום אינו מחובר לאינטרנט

תולדות ישיבת פרשבורג בתקופת ר' משה סופר

עבודה מס' 064306

מחיר: 385.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: העבודה סוקרת את הקמתה של הישיבה, תנאי החיים בה, דרכי לימודה.

19,684 מילים ,70 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

כפי שאראה בעבודתי פרחה ישיבת פרשבורג כבר בשנים הראשונות של המאה ה-י"ח, ותלמידיה, בהנחיית החת"ס ובעידודו, יצאו לרחבי הונגריה והקימו בה ישיבות רבות. עובדות אלה יכולות בהחלט להקנות לה את התואר "אם ישיבות הונגריה ומרכז אירופה".
על מנת ליצור תמונה שלימה של חיי הישיבה, מן הראוי היה להתחיל בבחינה מדוקדקת של דמותו של החת"ס, בסקירה רחבה של חייו, בעמידה על סגנונות הלימוד בישיבות שבהן התחנך. מן הראוי היה להשוות בין סגנונות הלימוד האלו לשיטת הלימוד שאותה הנהיג בישיבה והמוכרת לנו מחידושי החתם סופר וממקורות נוספים. ראוי היה להשוות בין שיטת הלימוד שנהגה בישיבת פרשבורג לפני תקופתו של החת"ם סופר ולבחון האם הנחיל החת"ס לישיבה סגנון לימוד חדש לגמרי? האם ניסה לשלב בין הסגנון שנהג בישיבות גרמניה לזה שנהג בפרשבורג, או שבנה יש מאין סגנון חדש שהאמין כי הוא המתאים והראוי לדורו. לצורך כך הייתי צריך להשוות סוגיות דומות המופיעות הן בחידושי החת"ס, בחידושים שהשאירו רבני פרשבורג שקדמו לחת"ס ובספרי רבני גרמניה ומורביה שקדמו לחת"ס. אולם מצע עבודה זו אינו כה רחב ואיננו מאפשר לי לגלוש ולעסוק ברוחב היריעה כולה.

בעבודתי אתמקד בנקודת הבאות בלבד:
א. ישיבת פרשבורג: גודלה (מספר תלמידיה), תנאי קיומה הכלכליים, קשריה עם הקהילה.
ב. דמותם של תלמידי הישיבה: גילם, מוצאם, מעמדם החברתי והכלכלי, תנאי קיומם בישיבה, זמן שהותו של תלמיד ממוצע בישיבה.
ג. סדר היום בישיבה. לימוד עצמאי או למידה בחברותות? מקצועות הלימוד: תנ"ך, מוסר, הלכה (סמיכה לרבנות) שפת הלימוד בישיבה, ההכנות לשיעורים, אופי השיעורים, שיטות הלימוד וכדומה.
ד. בחינת הכניסה, חזרות על הלימוד, בחינות שוטפות.
ה. לאן כיוון החת"ם סופר את תלמידי הישיבה, מה היו המשרות שתפסו, אילו ספרים כתבו וכו'.
ו. השפעתם של החת"ם סופר ושל הישיבה על עולם התורה במרכז אירופה.

תוכן העניינים:
הקדמה
מבוא
מקורות המידע
תולדות החת"ם סופר
פרק א' - ישיבת פרשבורג:
גודלה (מספר תלמידיה), תנאי קיומה הכלכליים, קשריה עם הקהילה.
פרק ב' - דמותם של תלמידי הישיבה:
גילם, מוצאם, מעמדם החברתי והכלכלי, תנאי קיומם בישיבה, זמן שהותו של תלמיד ממוצע בישיבה.
פרק ג' - סדר היום בישיבה.
לימוד עצמאי או חברותות? מקצועות הלימוד: תנ"ך, מוסר, הלכה (סמיכה לרבנות), שפת הלימוד בישיבה, ההכנות לשיעורים, אופי השיעורים, שיטות הלימוד וכדומה.
פרק ד' - בחינות:
בחינת הכניסה, חזרות על הלימוד, בחינות שוטפות.
פרק ה' - תלמידי הישיבה:
לאן כיוון החת"ם סופר את תלמידי הישיבה, מה היו המשרות שתפסו, אילו ספרים כתבו וכו'.
פרק ו' - תרומת ישיבת פרשבורג לעולם התורה: השפעתם של החת"ם סופר ושל בוגרי ישיבת פרשבורג על עולם התורה במרכז אירופה

קטע מהעבודה:

במשך מאות שנים, מיום סגירתן של ישיבות בעלי התוספות בראשית המאה הי"ג, התרכז לימוד התורה באירופה בעיקרו ב'קלויזים' ובישיבות מקומיות קטנות. בראשית המאה הי"ט עמד ר' משה סופר בראשות הישיבה בעיר ברטיסלבה, היא פרשבורג או Pozsony - פוז'ון, שעל נהר הדנובה, מקום מושב הפרלמנט התחתון של הקיסרות האוסטרו-הונגרית. פרשבורג הייתה באותה תקופה העיר השנייה בחשיבותה אחרי הבירה ווינה. הישיבה שאת פניה שינה ר' משה סופר, שזכה לכינוי "החתם סופר" על שם ספרו חידושי תורת משה, הפכה להיות מהישיבות הראשונות באירופה שלא הייתה ישיבה מקומית, הקולטת בעיקר תלמידים מבני העיירה (ובמקרים בודדים אף תלמידים ספורים מעיירות שכנות), וכל תלמידיה מוחזקים בידי אנשי הקהילה

תגים:

ברטיסלבה · הונגריה · ישיבות · ישיבת · פרעסבורג · פרעשבורג

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תולדות ישיבת פרשבורג בתקופת ר' משה סופר", סמינריון אודות "תולדות ישיבת פרשבורג בתקופת ר' משה סופר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.