היישום אינו מחובר לאינטרנט

עוצמתה של יפן המודרנית

עבודה מס' 064198

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאור וניתוח מדיניות החוץ של יפאן לאור הסכמי הביטחון המגבילים עם ארה"ב

7,970 מילים ,17 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

יפן שלאחר מלחמת העולם השניה היא מעצמה כלכלית. לאחר מלחמת העולם השניה, בסיום הכיבוש האמריקאי ביפאן נחתם הסכם ביטחון בין ארה"ב ליפאן, אשר השאיר את יפאן חסרת אונים מבחינת ביצוע מדיניות חוץ משמעותית מחוץ לאיי יפאן. הסכם הביטחון אפשר מצב של התמקדות במדיניות פנים וביטחון-פנים ופעילות חיצונית מועטה. כתוצאה, מדינאי יפאן לא ידעו כיצד להתמודד עם ההזדמנויות הדיפלומטיות שצצו לאחר המלחמה הקרה, בנוגע למלחמת המפרץ והתייחסות יפאן לאיראן. המדינאים חסרו יכולת ראיה של תפקיד המדינה והאחריות בעולם שאיננו שרוי במתיחות בין שתי מעצמות על.

יפאן הינה מדינה מודרנית תעשייתית מתקדמת, אשר תלויה במקורות אנרגיה חיצוניים. יפאן נכנסה למרוץ אחר השגת מקורות אנרגיה עוד בתקופה שלפני מלחמת העולם הראשונה. בשל חוסר באוצרות טבעיים מקומיים חיפשה יפאן מקורות אנרגיה מחוצה לה על ידי כיבושים בדרום מזרח אסיה.
התפתחות התעשייה יצרה צורך במקור אנרגיה אלטרנטיבי לפחם, בו נעשה שימוש עד כה, ומדינות המזרח-התיכון סיפקו מקור זה - הנפט. המחסור בנפט התגלה לראשונה במלחמת העולם השניה בהתקפה על פרל הרבור ב- 1941, זו באה כתוצאה מהחלטה של ממשלת יפאן להגיב כנגד אמברגו הנפט עליה. יפאן ידעה, שבמצבה תוכל לשרוד שנה בלבד עם עתודות הנפט שברשותה. לאחר מלחמת העולם השניה הלכה יפאן והתעצמה מבחינה כלכלית ותעשייתית, דבר אשר הגדיל את הצורך שלה באספקות נפט גדולות יותר.
משבר הנפט ב- 1973, גרם ליפאן לשקול מחדש את מדיניותה באזור המזה"ת. מדינות OAPEC (Organization of Arab Petroleum Exporting Countries) הטילו סנקציות על המדינות ה"לא ידידותיות" להן או לאלו התומכות בישראל. על מנת להסיר את האמברגו הציבו מדינות אלה תנאים, להם נענתה יפאן.

מטרת העבודה הנוכחית היא לסקור את עוצמתה הכללית של יפן ואת עוצמתה כמעצמה בינלאומית, למרות שאין לה כח צבאי גדול. שאלת המחקר היא האם העוצמה הכלכלית היא זו שהביאה לה את מעמדה כמעצמה.

תוכן עניינים:
מבוא
שאלת המחקר
הגדרת המשתנים
שיטת המחקר
רקע
השלכות פוליטיות וחשיבות הנפט
פרק א': תלות יפאן בנפט
פרק ב': מדיניות יפאן כלפי המזה"ת
החרם הערבי והשפעתו על הסחר בין יפאן למזה"ת
מדיניות יפאן כלפי אש"ף
מדיניות יפאן כלפי איראן ועיראק
מדיניות יפאן כלפי מדינות לא מייצרות נפט במזה"ת
ביקורת
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ניתן לראות שיפאן עיצבה את מדיניותה כלפי מדינות המזה"ת על-פי התנודות ואי הסדירויות באספקת הנפט. כאשר גילתה יפאן, לאחר משבר הנפט הראשון, את רגישותה לבעיית הנפט כיוונה יפאן את מדיניותה, כך שתסב נזקים מזעריים בהמשך אספקת הנפט לארצה. על-מנת לעשות זאת, כוונה יפאן יחסים דו-צדדיים ישירים עם מדינות OAPEC, ובאותה עת גם חיפשה מקורות אנרגיה אלטרנטיביים.

מקורות:

אחירם אפריים, "השפעות התהפוכות בשוק הנפט על כלכלת העולם", סקירה חודשית, דצמבר 1990.
גיאן רוברט, יפן - עוצמה ללא פצצה, תל-אביב: עם עובד, 1983.
שילוני בן עמי, יפאן המודרנית: תרבות והיסטוריה, תל-אביב: שוקן, 1997.
Al: azzat G: world energy markets and oper stabilitiy, NEW-YORK, 1978.
Blaustin Albert P. and Plaust Jordan J., The Arab Oil Weapon, New York: Oceana Publication, 1977.
Cohen Daniel, Michael Philippe, "Laissez Faire and Expropriation of Forein Capital in a Growing Economy", European Economic Review, 35, 1991.
Dore R. P. Aspects of Social Change in Modern Japan Prinston 1987.
Eisuke Naramoto, "Japanese Perception on the Arab-Israeli Conflict", Journal of Palestine studies, Vol. 20 (3), 1991, pp. 79-88.
Eisuke Naramoto, "Japan Aligned With the P.L.O.". Japan Quarterly, Vol. 37 (1), 1990, pp. 19-23.
Fukai Shigeko N., "Japan's Energy policy", Current History, Vol. 87 (528), 1988, pp. 169-172, 182-184.
Knousky, e. an economic analysis of middle east oil' BAR ILAN UNIVERSITY, 1981.
Lang David C. K., "Japan's Middle East Diplomacy", ASIAN Profile, Vol. 13 (4), 1985, pp. 307-318.
McKean Margaret A., "Japan's Energy Policies", Current History, Vol. 82 (487), 1983. pp. 385-389, 392-395.
Morse Ronald A., "Japanese Energy Policy", In Kohl Wilfrid L. (ed.), After the Second Oil Crisis, Toronto: Lexington Books, 1982, pp. 255-270.
Ott Marvin, "Japan's Growing Involvement in the Middle East", SAIS Review, Vol. 5 (2), 1985, pp. 221-232.
Wanner Barbara, "Japan's Policy Toward the Middle East: Striving to Evolve Beyond Resource Diplomacy", Japan Economic Institute, Vol. 47A, 1995, pp. 1-18.
Yorke Valerie, "Oil, The Middle East and Japan's Search For Security", International Affairs, Vol. 57 (3), 1981, pp. 428-448.
Barbara Wanner, "Japan's Policy Toward the Middle East...", p. 8.
S.E. HOUGAARDS, JENSEN L.G, "DEBT, DEFICITS AND TRANSITION TO EMU: A SMALL COUNTRIES ANALYSIS", EUROPEAN JOURNAL OF VOL 11. NO 1, 1995, P.3.
Cohen Daniel, Michael Philippe, "Laissez Faire and Expropriation of Forein Capital in a Growing Economy", pp. 527-534.

תגים:

תעשיה · משבר הנפט

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עוצמתה של יפן המודרנית ", סמינריון אודות "עוצמתה של יפן המודרנית " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.