היישום אינו מחובר לאינטרנט

תמורות בהבנת מבנה המערכת הקרדיו וסקולארית בפרספקטיבה היסטורית

עבודה מס' 064006

מחיר: 119.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת התאוריות השונות לגבי מערכת הדם מהמאה ה-3 ועד פריצת דרכו של וויליאם הארווי במאה ה-15.

3,143 מילים ,12 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

בעבודה הנוכחית יסקרו הדעות השונות לגבי מבנה המערכת הקרדיווסקולארית בימי הביניים, תוצג דעתו של קולדיוס גאלנוס והסגידה אליה, תוצג פריצת דרכו של וויליאם הארווי וכיצד הועילה פריצת דרך זו לרפואה.

תוכן עניינים
מבוא
הגאלניזם והניסיונות למחקר אנטומי
וויליאם הארווי וגילוי מחזור הדם
השימוש בידע על מערכת הדם והמחקר בימינו
סיכום
נספחים
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ההבנה כי הדם מגיע לכל חלקי הגוף העלתה תהיות רבות לגבי מטרתו, אך הבהירה מעל לכל ספק כי יש בו מטרה החיונית לכל חלקי הגוף. כבר בתנ"ך מוזכר כי "הדם הוא הנפש"(1), ובכתבי ידו של חמורבי מלך בבל (המאה ה-18 לפנה"ס) נכתב כי הסיבות למחלות הם הכוכבים, שדים, תולעים השורצים בנהרות ושינויים בדם. בביה"ס הראשון לרפואה שהוקם ע"י אמנחוטפ (כ-2750 לפנה"ס), כהן דת וחונט גופות, לימדו כיצד לגרש את השדים ע"י חומרים משלשלים ו'הקזת הדם המקולל'. עוד באלף ה-4 לפנה"ס איבחנו מחלות ע"פ בדיקת הלשון ומישוש הדופק בעשרה אזורים שונים בגוף. אך למרות ההבנה כי הדם הוא מקור החיים, נותרה השאלה הגדולה, כיצד מגיע הדם לכל איברי הגוף?
בחקר הרפואה מסומנים ימי הביניים כתקופה שבין גאלנוס (130 לספירה), אנטומיסט שפיתח תאוריות רבות לגבי המערכת הקרדיווסקולארית(2), עד גילויה של המערכת הקרדיווסקולארית (כפי שמוכרת לנו היום) ע"י וויליאם הארווי בשנת 1628.
במאה ה-13 כתב הרופא הצרפתי הנרי דה מונדביל: "המודרנים ביחס לקודמיהם דומים לננס העומד על כתפיו של הענק. הוא רואה כל מה שהענק רואה ומעט יותר"(3).
במרוצת השנים התפתחה הבנת מבנה המערכת הקרדיווסקולארית, דבר שהואיל רבות להתפתחותה של הרפואה בעקבות ההבנה כי הדרך הפשוטה ביותר להגיע לכל חלקי הגוף היא ע"י מערכת הדם, מערכת צינורות המגיעה לכל איברי הגוף. חשיבותה של חקירת התפתחות הבנת המבנה של מערכת זו חשובה עד מאוד על-מנת ללמוד מטעויות העבר ולפי טעויות אלו לדעת איפה לחקור ולהתעמק.

מקורות:

גלנוס. הבריטניקה החדשה לנוער. כרך ה', תל אביב, 1998, עמ' 22, הספרייה האוניברסיטאית בהר הצופים.
לב ומחזור הדם. הבריטניקה החדשה לנוער. כרך ט', תל אביב, 1998, עמ' 159-162, הספרייה האוניברסיטאית בהר הצופים.
ויקרא יז', יא'.
טברסקי, יהושע. "מגלים וממציאים ברפואה". תל אביב, 1961, ספריית בית העם.
ארליק, דוד. "פריצות דרך ברפואה". ירושלים, 1990, הספרייה הלאומית לרפואה בהדסה עין-כרם.
ד"ר זיידה, יעקב. "תולדות הרפואה". תל אביב, 1988, הספרייה הלאומית לרפואה בהדסה עין-כרם.
מארגוטה, רוברטו. "תולדות הרפואה", ירושלים, 2000, ספריית בית העם.
Harvey W.:"On The Motion Of The Heart And Blood In Animals" (Translation: Robert Willis), 1628, Scientific papers; physiology, medicine, surgery, geology, with introductions, notes and illustrations. New York, P. F. Collier son [c1910], The Harvard classics v. 38.
Soubani AO, Khan FA. "The Discovery of the Pulmonary Circulation Revisited". 1995. http://www.kfshrc.edu.sa/annals/152/mh9422ar.html.
http://he.wikipedia.org
http://www.matar.ac.il
http://www.infomed.co.il

תגים:

הביניים · המערכת · העת · העתיקה · הקרדיווסקולארית · ימי · רפואה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תמורות בהבנת מבנה המערכת הקרדיו וסקולארית בפרספקטיבה היסטורית", סמינריון אודות "תמורות בהבנת מבנה המערכת הקרדיו וסקולארית בפרספקטיבה היסטורית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.