היישום אינו מחובר לאינטרנט

גיבוש מדיניות ארה"ב בשאלת הגרעין האיראני

עבודה מס' 063947

מחיר: 191.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת האפשרויות ודרכי הפעולה הניצבות בפני מועצת הביטחון הלאומית של ארה"ב למול המציאות בשאלת הגרעין האיראני.

2,731 מילים ,8 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

מאז המהפכה האסלאמית באיראן (סוף שנות ה70), ובעיקר מאז שנות ה-90 של המאה הקודמת, נעשה האיום האיראני סוגיית מפתח בזירה המזרח-תיכונית. מרכזיותה נובעת מכך שהיא מעסיקה מדינות רבות, בעיקר את ארה"ב כנציגת המערב, הרואות את עצמן מאוימות במידה כזו או אחרת, על-ידי איראן, חלקן ברמה האסטרטגית. חומרתו נובעת במידה רבה גם מהצירוף שבין המשטר הפונדמנטליסטי הרדיקאלי בטהראן, המבקש להטביע את חותמו על סביבתו הקרובה והרחוקה, לבין היכולות המאיימות שהוא הולך וצובר, בתחום הגרעין בפרט.
מאז סוף שנות השמונים מפתחת איראן את תחום הגרעין. כיום (2005) ההערכות הן שאיראן צפויה להשיג יכולת גרעינית בתוך שנים ספורות עד עשור. ע"פ מקורות תקשורתיים נחשף דו"ח חסוי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), סוכנות האו"ם העוקבת אחר פעילות גרעינית, קובע כי איראן הפרה הסכם שלה עם האיחוד האירופי, והיא חזרה לפעילות גרעינית - העשרת אורניום, עוד קובע הדו"ח כי איראן העלימה מידע מן הפקחים הבינלאומיים.
מטרתו של נייר עמדה זה הוא להציג את האפשרויות ודרכי הפעולה הניצבות בפני מועצת הביטחון הלאומית של ארה"ב למול המציאות בשאלת הגרעין האיראני, נקודת המוצא של כתיבת נייר עמדה זה היא כי איראן הינה מדינת אויב, ויש למנוע בכל דרך אפשרית לאפשר לה להשיג נשק גרעיני או להגיע ליכולת של פיתוח וייצור נשק גרעיני.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. יחסי ארה"ב אירן והתפתחות האיום הגרעיני
3. משמעות האיום הגרעיני האיראני
4. אפשרות ראשונה: מדיניות פסיבית
5. אפשרות שניה: מהלכים דפלומטים במספר חזיתות
6. אפשרות שלישית: פעולות צבאיות
7. סיכום ודיון
8. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ארה"ב טיפחה את איראן כבעלת ברית אסטרטגית מאז שנות ה-50' של המאה ה-20. מטרתה של ארה"ב הייתה ליצור "שוטר" אזורי חזק ופרו מערבי, ובמקביל לבלום התפשטות סובייטית במדינות האזור. בראשית שנות ה-50' גיבשה ארה"ב מדיניות משותפת בנוגע לסיוע ושיתוף פעולה ביטחוני עם איראן. עד סוף שנות ה- 70 ניתן לומר כי היחסים בין ארה"ב לאיראן היו יחסים טובים, מבחינה דיפלומטית מדינית וכלכלית, אפשר להבין זאת מקיום יחסים דיפלומטים גלויים ונוכחות שגרירות ארה"ב וסגל דיפלומטי בטהרן, סחר בנשק ותמיכה צבאית ביטחונית של ארה"ב באיראן למול הגוש הקומוניסטי בתקופת המלחמה הקרה

מקורות:

גולד דורי, "האסטרטגיה הצבאית האמריקנית במזרח התיכון", פרקים: מבוא, שלישי, שביעי, משרד הביטחון - ההוצאה לאור (מכון יפה אונ' ת"א), 1993.
לנדאו אמילי וארז רם, "הממד הגרעיני של 'ציר הרשע': אסטרטגיות שונות לאיומים שונים", עדכן אסטרטגי, כרך 6, גיליון 1, מכון יפה, אוניברסיטת ת"א, מאי 2003.
מגל תמיר, "מדיניות ארה"ב כלפי מדינות סוררות", חיבור עבודת גבר לתואר M.A בלימודי ביטחון, אוניברסיטת ת"א בהנחיית פרופ' אהרון קליימן, ספטמבר 2003.
פדהצור ראובן, "גם האיאתוללות רציונליים", הארץ, 11 אוגוסט 2005
קם אפרים, "איראן תחת לחץ", עדכן אסטרטגי, כרך 6, גיליון 2, מכון יפה, אוניברסיטת ת"א, ספטמבר 2003.
Einhorn, Robert, "Ending Russian Assistance to Iran's Nuclear Bomb", Survival, Vol. 44, No. 2, summer 2002.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גיבוש מדיניות ארה"ב בשאלת הגרעין האיראני", סמינריון אודות "גיבוש מדיניות ארה"ב בשאלת הגרעין האיראני" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.