היישום אינו מחובר לאינטרנט

עמדות מורים כלפי מעורבות הורים

עבודה מס' 063887

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מחקר השוואתי בין בית ספר רגיל לבית ספר קהילתי.

12,400 מילים ,26 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

מטרות המחקר
בין ההגדרות של בית ספר קהילתי נמצא כי "בית ספר קהילתי היא מוסד חינוכי, שבו הורי התלמידים משולבים בתהליך החינוכי". ובין מטרות בית הספר הקהילתי נמצא את, "יצירת דפוסים של הידברות וקבלת החלטות משותפים לאוכלוסיות בית הספר ולנציגי הקהילה". מתוך כך עבודתי זו תבדוק:
1. מהם עמדות המורים כלפי מעורבות הורים בתחומים שונים.
2. מהם עמדות המורים כלפי הקשר שבין מעורבות הורים להישגי תלמידים.
3. כיצד מגדירים המורים מעורבות הורים רצויה בבית הספר.

במחקר נבדקו עמדותיהם של מורים בשני בתי ספר, חטיבות ביניים במרכז הארץ. האחד בית ספר רגיל/מסורתי, והשני בית ספר קהילתי (מזה 4 שנים) כלפי שאלת המעורבות של ההורים בתהליכים בית ספריים.
כלי המחקר: לצורך המחקר נעשה שימוש בכלי המחקר הראיון, מובנה למחצה.
הראיון נערך באופן אישי לכל נחקרת בסביבה מוכרת ו/או נייטראלית (על פי בחירה)
על מנת לאפשר אמינות התשובות, נערך הראיון באופן אנונימי. הראיון התבסס על השאלות שהועברו לנחקרות וכלל שיחת פתיחה לגבי מהותו ומטרותיו של המחקר והבהרות למושגי מפתח בשאלון, כל זאת ללא ציון כיווני החשיבה של החוקר. הציר המרכזי בראיון מתייחס לבית הספר כארגון חינוכי חברתי - תרבותי ואידיאלוגי, המשקף עמדות שונות לגבי מעורבות ההורים בכל אחד מהצירים.
בסופו עוסק בהשקפת העולם של המורה לגבי מצב אופטימלי, שיש לשאוף אליו.
המחקר נערך בשני בתי ספר, חטיבות ביניים. האחד מוגדר כרגיל והאחר קהילתי. בשני בתי הספר, על צוותיו, ניתן היה לממש את מטרות המחקר - הזיהוי הראשוני של נושא המעורבות של ההורים. בית הספר הרגיל שנחקר מתפקד על פי הגישה המסורתית ובענין נושא המחקר, מעורבות ההורים אינה מדיניות ובדרך כלל מזדמנת על פי שיקולי המורה או המנהל.
בית הספר הקהילתי שנחקר מתפקד מזה 4 שנים כקהילתי, בעל מבנה ארגוני של בית ספר קהילתי שבו מועצה ציבורית וועדות שונות בהם משתתפים ההורים.
המדגם כולל 14 מורות המייצגות את אוכלוסיית המורים, בשני בתי הספר הנ"ל- ונושאות תפקידים שונים בבית הספר, בעלות וותק מינימלי בארגון המסויים לפחות 5 שנים. הנחקרות התנדבו למחקר.

תוכן עניינים
הקדמה
מבוא
נושא העבודה
הצגת הבעיה
מטרות המחקר
הגדרות ומושגים
דיון תיאורטי
בית הספר הקהילתי - עקרונות ומאפיינים
קשרי גומלין בית ספר, הורים, קהילה
הזיקה בין שתי מערכות הורים ומורים
מניעים למעורבות הורים
מעורבות הורים בחינוך הקהילתי - עמדות מורים
מתודולוגיה
גישת המחקר
כלי המחקר
מדגם ואוכלוסיית המחקר
שיטת עיבוד הנתונים
שאלון לראיון
מגבלות המחקר
ממצאים
מעורבות הורים בתחומים חברתיים תרבותיים
מעורבות הורים בתחומי לימוד
מעורבות בתחומי סדר וארגון
סיכום ממצאי תחומי המעורבות
השפעת המעורבות על הישג תלמידים
מאפייני מעורבות הורים רצויה
גורמים משפיעים על מעורבות הורים
מעורבות אידיאלית
סיכום ממצאי מאפייני מעורבות רצויה
מסקנות הניתוח האתנוגרפי
סיכום ומסקנות
רשימה ביבליוגרפית

הערת מערכת: הראיונות בשלמותם אינם נכללים בעבודה.

קטע מהעבודה:

רב רובה של הספרות החינוכית העכשווית, בפתחו של עידן שנות האלפיים, עוסקת בשינוי פני בית הספר ה"מסורתי" והפיכתו למוסד חינוכי אוטונומי מחד ושיתופי מאידך.
מטרות בית הספר הותאמו לשינויים הרבים שחלו בחברה הישראלית.
מעורבות הורים בבית הספר כבר אינה שאלה של לגיטימציה, ברור שהיא קיימת והמדיניות החינוכית אף מעודדת אותה.
השאלה היא אופייה וממדייה של אותה מעורבות ומצב האיזון אליו שואפים הצדדים המעורבים, קרי בית הספר, ההנהלה וצוות המורים, הורי התלמידים וגורמים נוספים בקהילה.
במצב הקיים מרחף באויר פוטנציאל של הצלחה לצד סכנות המתבטאות במתחים ובמצבי קונפליקט. התחושה היא כי מודעות והפנמה של תהליכי עשייה חינוכית משותפים יביאו להגשמת מטרות החינוך, אך יש לזכור כי מדובר בתהליך של שינוי אותו צריכים להשלים המעורבים בשותפות והתלמידים בתווך, וכי כיווני הכרעה מוחלטת לא ייקבעו במקומות שונים, באופן שווה.
הנחת היסוד במחקר זה מתבססת על הגדרה אחת ממטרות בית הספר הקהילתי כפי שהונחו בתוכנית הניסויית לפיתוח בתי ספר קהילתיים בישראל, בשנת 1987, והיא שיפור העבודה החינוכית של בית הספר תוך העמקת הקשר ויצירת המגע עם הקהילה.
במחקר זה תבחן הטענה כי המידה שבה ההורים מהווים חלק אינטגרלי מקהילת בית הספר כלומר, לוקחים חלק גם בעיצוב האידיאולוגיה שלו וגם בעבודה היומיומית - מהווים גורם מרכזי בעיצוב קשרי הגומלין בין בית הספר להורים, על בסיס התפיסה הקהילתית שמאמץ לו המוסד החינוכי.
על ידי מיפוי עמדותיהם של מורים באשר למעורבות הורים בתחומי העשייה השונים של בית הספר ניתן יהיה לזהות, זיהוי ראשוני, את הקשיים הבסיסיים בתהליך הטמעת עקרונות השותפות.

מקורות:

אלבוים דרור, ר. (1985) קביעת מדיניות החינוך בישראל, בתוך: אקדמן ו. ואחרים (עורכים) חינוך בחברה מתהווה, המערכת הישראלית ת"א הקיבוץ המאוחד ומוסד ון - ליר.
גולדרינג, א.ב. (1988) "היבטים ארגוניים של בעיית יחסי הגומלין בין הורים לבין מערכת החינוך" בתוך שנתון לפסיכולוגיה וייעוץ בחינוך.
גולדברגר, ד. (1991) בית הספר הקהילתי, קו מחשבה ת"א.
דרום,ד. (1990) אקלים של צמיחה: חופש ומחויבות בחינוך, ספרית הפועלים, ת"א.
הרפז. י. (1990) בית הספר הקהילתי התפתחותו של רעיון. החברה למתנסים, ירושלים.
וייל, ש. (1985) "הדינמיקה של בתי הספר הקהילתיים בישראל", המכון לחקר הטיפוח בחינוך, האונ' העברית ירושלים.
כהן א. קיסר. א (1993) "מעורבות של גורמים חיצוניים בבתי ספר בישראל" מחקר חלוץ, מכון לחקר מערכות חינוך, ירושלים.
נוי, ב. (1990) "הורים ומורים כשותפים במעשה החינוכי", משרד החינוך והתרבות, בית הספר לעובדי הוראה בכירים, ע"ש עמנואל יפה ירושלים.
נוי, ב. (1992) "עקרונות יסוד בתהליך שיתוף הורים בבית ספר" עיונים בחינוך כרך 58-57 אוניברסיטת חיפה.
נוי, ב. (1994) "הורים עליך בית הספר, לקראת הסדרת יחסים בין הורים למורים באמצעות אמנה" בתוך: הייעוץ החינוכי, כרך ד' חוברת א'.
נוי. ב. (1984) "שיתוף הורים בעבודה החינוכית בבית - הספר" משרד החינוך והתרבות, בית הספר לעובדי הוראה בכירים, ירושלים.
סמילנסקי, י. באומגרטן, ד. (1981) "בתי ספר קהילתיים תיאור והערכה" ירושלים, האוניברסיטה העברית, המכון לחקר הטיפוח בחינוך.
סער, ז. (1995) מעורבות הורים בבית הספר, מושגי יסוד משמעויות והשלכות, סקירת ספרות מחקרית, היחידה להערכה פנימית, משרד החינוך ירושלים.
פרידמן, י. בנדס יעקב, א.(1990) קונפליקט ומשבר הורים אל מול ממסד החינוך, מכאן סאלד, ירושלים.
פרידמן י. בר, א. (1987) סגנונות בבתי ספר קהילתיים בישראל מכון סאלד, ירושלים.
פרידמן. י. (1990) בית הספר הקהילתי תיאוריה ומעשה מאגנס, ירושלים
פרס, י. פסטרנק, ר. (1987) קהילתיות בחינוך, אחיתאב, ת"א.
קלר, (1988) "מעורבות הורים בבית הספר טובים השניים מן האחד"? מן המחקר אל המעשה החינוכי, משרד החינוך והתרבות, ירושלים.
רזיאל, י. (1994) "מעורבות או התערבות" הורים וילדים גליון 76, מאי 1994, עמ' 31-33.
רסיסי. נ. (1997) "ציבור הורים כקבוצת אינטרס במערכת החינוך" בתוך, פלדי. א. (עורך) החינוך במבחן הזמן, הוצ' רמות, אונ' ת"א, עמ' 366.
שחר, א. (1992) שיתוף הורים בבית הספר, סקירת ספרות מקצועית, מכון סאלד, ירושלים.
שרן, ש. (1984) "השותפות", הד - החינוך עמ' 14-10.
שטיין, מ. והרפז, י. (עורכות) (1982) בית הספר הקהילתי רב שיח משתף, החברה למתנ"סים, המינהל לחינוך קהילתי בבתי הספר, ירושלים.
שפירא, ר. גולדרינג, א. (1990) מעורבות הורים בבתי ספר יחודיים, נייר דיון מס' 15-90, מרכז לפיתוח ע"ש ספיר ליד אונ' ת"א.
Cattermole J, Robinson. N. (1985) Effective Home / School from parents Perspective.Phidelta Kappan. Commumication Sept 1985 pp. 48-51.
Comer, J. P. Haynes, N.M. (1991) Parents involement in Schools: an Ecological Approach Elementary School Journal,1991. (3) pp. 289-305.

תגים:

קהילתי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עמדות מורים כלפי מעורבות הורים", סמינריון אודות "עמדות מורים כלפי מעורבות הורים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.