היישום אינו מחובר לאינטרנט

בית הספר כמקום היוצר שוויון הזדמנויות או משעתק את המבנה החברתי הקיים

עבודה מס' 063880

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת השאלה באמצעות ראיונות.

6,114 מילים ,8 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

טענתי בעבודה זו היא כי קיימת סתירה בין מטרות בית הספר המוצהרות לבין מה שקורה בפועל בין כותלי בית הספר. מצד אחד, אין ספק כי תפקידו של בית הספר הוא לאפשר לתלמידים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם ולצייד אותם בכלים ובכישורים המתאימים לעתיד. מצד שני, בית הספר פועל בתוך מערכת שלמה של לחצים המופעלים עליו מלמעלה, ובתוך כך תפקידו לשעתק את התרבות והמערכת התומכת בו. תרבות זו לרוב מלאה בתופעות של קיפוח, אפלייה ואי שוויון חברתי. ואכן אחת מהסוגיות החשובות של בית הספר היא צמצום הפערים החברתיים. לסוגיית צמצום הפערים שני היבטים: הראשון פוליטי ועיקרו מאבק על הרחבת זכויותיהם של רבים להנאה משירותיו של בית הספר למשך תקופה ארוכה ככל האפשר. השני הוא חינוך מהותי ועיקרו התאמת בית הספר למילוי תפקיד של מקדם השוויון בחברה.

השאלה עליה אנסה לענות בעבודתי זו תוך כדי בחינה של בית הספר המקיף ביהוד היא האם בית הספר המקיף מביא ליד התקרבות חברתית בין תלמידים מרקעים שונים ובעלי יכולות שונות ובדרך זו תורם לשוויון חברתי; או שבית הספר משתעתק את הבידול הקיים ממילא? וכיצד זה בא לידי ביטוי בראיונות על התלמידים.

תוכן עניינים:
מבוא
סקירת ספרות
מבנה בית הספר
ממצאים - ניתוח ראיונות
סיכום
רשימת ביבליוגרפיה

הערת מערכת: העבודה אינה כוללת את שאלות הראיון ואת תמלילי הראיונות.

קטע מהעבודה:

כיום, קיימת מערכת החינוך, הממיינת את התלמידים למגוון רחב של מסלולי למידה שבמהלכם הם מקבלים סוגי חינוך שונים באורכם ובתוכנם. כל הילדים מתחילים את לימודים בבית הספר היסודי, אבל מסיימים אותם בסוגים שונים של בתי ספר תיכוניים ושל מסודות להשכלה גבוהה. כל בתי הספר מסודרים באופן כזה, שהילדים יחושו בסמכותם של חברי הסגל האמורים להצטייר כמודלים של חיקוי ולמידה. מעשיו של המורם נתמכים על ידי שאר חברי הסגל - המורים והמנהל והם מבודדים מכל התערבות חיצונית. ולכן כשעל המורה לכפות את סמכותו הוא מקבל את מלוא התמיכה מהמערכת ההיררכית בבית הספר. בתמורה מכיר המורה בסמכותם של אלה הנמצאים מעליו בין אם מדובר ברכזת השכבה או המקצוע ואף במנהל עצמו. לעיתים קרובות למדי אין המורה חופשי לארגן את תוכנית הלימודים, מערכת השיעורים ואת שעות העבודה שלו המוכתבות לרוב מלמעלה - חברי ההנהלה ואף משרד החינוך.
גם אלה הנמצאים בשלב גבוה יותר של ההיררכיה בבית הספר מוגבלים באופן דומה. המנהלים נשענים על השלטונות המקומיות ועלולים להיות מתוסכלים על ידם. מטרתה של מערכות השלטון השונות, בין אם מדובר בשלטון המקומי או הלאומי (משרד החינוך) היא להגדיל את דרך ההוראה את השפעתו על בוגרי המחר. הדבר נעשה כמובן על ידי המורה בכיתה שהוא בעל הסמכות ובעל יכולת לקבל החלטות שישפיעו בעתיד הקרוב והרחוק על הילד/התלמיד.
החינוך נעשה חשוב יותר ויותר בכל הנוגע לקביעת מעמדו של היחד. כתוצאה מכך תופס החינוך מקום חשוב ומרכזי בדיונים פוליטיים וחברתיים של שוויון הזדמנויות. במילים אחרות, המחזיק בתיק החינוך ברמה הלאומית וברמה המקומית יש לו את הכוח לעצב את דור העתיד. הוא זה שיקבע הלכה למעשה את עתידו של התלמיד מהרגע שכף רגלו של הילד בן השש נכנסת לכותלי בית הספר היסודי.

מקורות:

ברונר, ג. 2000. תרבות החינוך. הוצאת הקיבוץ המאוחד.
לם, צ. לחץ והתנגדות בחינוך. הוצאת הקיבוץ הארצי והשומר הצעיר
סבירסקי, שלמה (1990). חינוך בישראל: מחוז המסלולים הנפרדים. תל אביב: ברירות
קשתי, י. ויוסיפון, מ. חינוך כמיקוח חברתי. עמ' 20-86, 99-116. תל אביב - הקיבות המאוחד.
שיפמן, מ.ד. 1978. סוציולוגיה של בית הספר. אקדמון.
שמידע, מ. 1978. בין שוויון למצויינות. הוצאת אוניברסיטת חיפה.
Mehan, H. 1984. "Language and Schooling". Sociology of Education, 57: 174-183.
Shavit, Y. 1990. Segregation, tracking, and the educational-attainment of minorities: Araba and oriental jews in Israel. American Sociological Review 55 (1): 115-126 Feb 1990

תגים:

אי שוויון · אפליה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בית הספר כמקום היוצר שוויון הזדמנויות או משעתק את המבנה החברתי הקיים", סמינריון אודות "בית הספר כמקום היוצר שוויון הזדמנויות או משעתק את המבנה החברתי הקיים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.