היישום אינו מחובר לאינטרנט

הדאיזם של וולטר במעשיותיו הפילוסופיות

עבודה מס' 063879

מחיר: 603.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד הדאיזם של וולטר בא לידי ביטוי בשתיים ממעשיותיו הפילוסופיות - "צדיק" ו"קאנדיד".

7,118 מילים ,16 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

הפילוסוף הנודע וולטר השתמש בכלים שונים, ספרותיים ואחרים, על מנת להעביר את משנתו. את פרסומו בגיל צעיר השיג תחילה בזכות מחזות התיאטרון הרבים שכתב, אשר רובם לא שרדו את מבחן הזמן ואינם מפורסמים במיוחד כיום. כמו כן, הוא כתב מסות פילוסופיות, חיבר ערכים לאנציקלופדיה של דידרו וד'אלמבר, ואף פרסם את התכתובת הענפה שניהל עם אישים שונים בנושאים מגוונים (כמו למשל תכתובתו עם קיסר פרוסיה פרידריך השני).
בעבודתי זו, בחרתי להתעמק בז'אנר ייחודי וספציפי בו בחר וולטר על מנת להתמודד עם שאלות הרות גורל מבחינתו - ז'אנר המעשייה הפילוסופית. שאלת המחקר שלי הינה מדוע בחר וולטר דווקא בז'אנר המעשייה הפילוסופית לשם התמודדותו עם המשבר בעמדותיו הדאיסטיות.
על מנת לענות על שאלה זו אתחיל בהגדרת הדאיזם של וולטר, נושא מרכזי ביותר בחשיבתו של הפילוסוף, בו עסקנו רבות במהלך הסמינר. משנתו הדאיסטית של הפילוסוף היוותה ציר מרכזי גם ליצירותיו המפורסמות "צדיק" ו"קאנדיד", לצידה של שאלת הרוע והאופטימיזם של לייבניץ, ולכן גם בחרתי להתמקד ביצירות אלה בעבודתי.
באותו הפרק אעסוק גם בחיבורו של וולטר "The Sermon of the Fifty", בו נפרשת לפני הקורא משנתו הדאיסטית של המחבר באופן ברור ומלא.
במרכזה של העבודה אציג ניתוח ספרותי מעמיק של היצירות "קאנדיד" ו"צדיק" ואנסה להראות כיצד רעיונותיו הפילוסופיים של וולטר באים לידי ביטוי בין שורותיהן, וכיצד הוא משתמש בכלים הספרותיים העומדים לרשותו כדי לטפל בשאלות המרכזיות המעסיקות אותו.
בפתחו של פרק זה אבקש להגדיר את מאפייניה של המעשייה הפילוסופית, על מנת להתחקות אחר היתרונות הגלומים בה עבור הפילוסוף, ובהמשך אבחן את שתי היצירות מתוך השוואה של השונה והמשותף להן, על פי שני קריטריונים מרכזיים.
מתוך השוואה זו אנסה להדגיש את עקרונות הדאיזם של וולטר ואת אופייה הייחודי של המעשייה הפילוסופית כפלטפורמה רעיונית הולמת למסר פילוסופי חדשני ולביקורת נוקבת על משנות קודמות.


תוכן העניינים:
מבוא
הדאיזם של וולטר
מעשיות וולטר ככלי לביטוי משנתו הפילוסופית:
המעשייה הפילוסופית של וולטר
"צדיק" ו"קאנדיד" - רקע כללי
ניתוח ספרותי של היצירות "צדיק" ו"קאנדיד":
* מבנה היצירה
* הדמויות ביצירה ותרומתן להעברת המסר
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הדאיזם של וולטר
הדאיזם הינו תמה מרכזית בכתביו של וולטר, והוא מגדירו כאמונה באל שאינו משפיע על מהלך העולם לאחר בריאתו. זוהי מעין דת טבעית ואוניברסלית המשותפת לאנושות כולה ונועדה לאחד את בני האדם ולא לפצלם כמו שלוש הדתות הגדולות. הדאיזם כזרם דתי מקבל את רעיון קיומו של האל, אך לא את כל מה שקשור בהתגלותו בעולמנו. וולטר השווה את האל לשען שבנה שעון ומאז השעון עובד לבד. זאת בניגוד לתפיסה דתית דוגמטית, בה האל מתערב בחיי היומיום.
פן נוסף של הדאיזם הוא שלילת הדת כריטואל וכמוסד, אין מוסדות ודוקטרינה. הממסד הדתי מוקע בשל היותו מושחת ורקוב ובעודו מתיימר לתווך בין האל והאדם, הוא רומס את המאמינים, מנצלם ומפחידם.

מקורות:

וולטר, צדיק, או: הגורל. תרגם: א.ראובני. הוצאת משרד הביטחון, תל אביב, 1974.
וולטר, קאנדיד, או: ספר האופטימיות. תרגם: עזרא זוסמן. הוצאת "אחדות" בע"מ. תל אביב,תש"ג.
Cherpack, Clifton. "Positivism, piety, and the study of Voltaire's philosophical tales". In: Eighteenth Century: Theory and Interpretation (ECent).1983 Winter; 24 (1): 23-37.
Dalnekoff, Donna Isaacs. "The meaning of Eldorado: utopia and satire in Candide". In: SVEC, Oxford, Vol.127, 1974: 41-59.
Gossman, Lionel. "Voltaire's heavenly city". In:Eighteenth-Century Studies (Davis, CA) 1969 Autumn; 3 (1): 67-82.
Jhonson, F.R.S, W. "Voltaire after 300 years". In: Notes and Records of the Royal Society of London.Vol. 48, No. 2 (Jul., 1994): 215-220.
Marsh, Leonard. "Voltaire's Candide". In: Explicator. Spring 2004, Vol.62 Issue 3.
Mylne, Vivienne. "Wolper's view of Voltaire's tales". SVEC, Oxford. 1982; 212:318-327.
Perla, George A. "Zadig, Hero of the absurd". In: SVEC, Oxford, Vol.143, 1975: 49-70.
Senior, Nancy. "The structure of Zadig". In: SVEC, Oxford, Vol.135, 1975:135-141.
12. Voltaire. "The Sermon of the fifty".
Wolper, Roy S. "Candide, Gull in the garden?". In: Eighteenth-Century Studies. Vol. 3, No. 2 (Winter, 1969), pp. 265-277.

תגים:

מעשיה · ניתוח · ספרותי · פילוסופית · צדיק · צרפת · קאנדיד · תרבות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הדאיזם של וולטר במעשיותיו הפילוסופיות", סמינריון אודות "הדאיזם של וולטר במעשיותיו הפילוסופיות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.