היישום אינו מחובר לאינטרנט

דפוסי ההשתתפות הפוליטית באגודה לזכויות האזרח בישראל

עבודה מס' 063797

מחיר: 724.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

13,247 מילים ,38 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
1. מבוא
הצגת הבעיה המחקרית
השערת המחקר
2. דפוסי ההשתתפות הפוליטית הקונבנציונליים
3. הפוליטיקה החדשה - צמיחת החברה האזרחית
4. קהילה וירטואלית כדפוס השתתפות חדש
5. דפוסי ההשתתפות הפוליטית כפי שבאים לידי ביטוי באגודה לזכויות האזרח בישראל
6. סיכום ומסקנות
7. רשימה ביבליוגרפית

תקציר:
בעשורים הראשונים לקיומה של מדינת ישראל הייתה הפוליטיקה בארץ בעלת מכוונות מפלגתית וממסדית מובהקת. מרכיב זה של התרבות הפוליטית הדומיננטית בארץ באותן שנים, ששורשיו עוד בתקופת היישוב והמדינה שבדרך, התאים עד מאוד לנסיבות הזמן והמקום, כלומר לשלב בינוי המדינה (state building) והתבססות מערכות הממשל השונות, במיוחד נוכח תחושת האיום החיצוני החריף, שעודדה מגמות שלטוניות ריכוזיות ולחצים לקונפורמיזם פוליטי, רעיוני ותפקודי. יש לציין, כי מכוונות פוליטית ממסדית זו עלתה בקנה אחד גם עם התפיסה שרווחה בשנות ה-50 וה-60 המוקדמות ברוב מדינות העולם ובכללן אלה הדמוקרטיות ביותר, כי הלקח העיקרי שיש ללמוד מעליית הפאשיזם והנאציזם הוא שהשתתפות רחבה ואינטנסיבית מדי של הציבור בתהליך הפוליטי עלולה לערער את הסדר הציבורי ואת אושיות הדמוקרטיה.
האליטות הפוליטיות בישראל, כבמקומות רבים אחרים בעולם, העדיפו לרכז בידיהן את העשייה הפוליטית, החל בשלב קבלת ההחלטות וכלה בשלב יישומן, בראש וראשונה משום שהדבר הקנה להן עוצמה רבה מאוד אך לא פחות מכך, משום שרבים מהמחזיקים במושכות השלטון ומהמקורבים לחוגים אלה האמינו באמת ובתמים, כי רק הם המומחים והמוסמכים לנהל את ענייני הכלל ולכן יש להפקיד את הטיפול בעניינים אלה בידיהם בלבד. הציבור הרחב, כך גרסו, אינו מתעניין בתהליך הפוליטי ואף אינו כשיר ומיודע דיו לקבוע את יעדיו ותוכנו. לכן מוטב להגביל את השתתפותו הפוליטית להצבעה למוסדות המחוקקים אחת למספר שנים או לכל היותר לתעל את רצון ההשתתפות שלו לאפיקים המפלגתיים .
ואולם, מונופולין זה של ההנהגה הפוליטית נשחק בהדרגה, הן בישראל והן מחוצה לה. בעולם מאז שלהי שנות ה-60 וראשית שנות ה-70 ובארץ מאמצע שנות ה-70 גברה המעורבות המעשית של הציבור הרחב בתהליך הפוליטי באפיקים הלא-מפלגתיים והלא-ממסדיים וכן התחזקה הלגיטימציה הניתנת לסוג פעילות זה. במקביל חלה שחיקה בדומיננטיות של המפלגות הממוסדות, מצב לא מוכר שחייב אותן לחפש חיפוש נמרץ אחר דפוסים חדשים של שיתוף הציבור, למשל, באמצעות אימוץ דפוסים כאלה ואחרים של בחירות מקדימות.

בעבודה זו אדון בדפוסי ההשתתפות הפוליטית השונים ובשינויים בדפוסים אלה בעשורים האחרונים. אדון בדפוסים הקונבנציונליים יותר של השתתפות פוליטית הבאים לידי ביטוי בהצבעה בבחירות ובחברות במפלגות ואדון גם בדפוסים מחייבים יותר כמודל ההתנדבות האזרחית. הדפוס היחיד של ההשתתפות הפוליטית שחל בו גידול הוא תחום התנועות החברתיות החוץ-פרלמנטריות. עבודה זו תעסוק בקבוצה אחת כזאת - האגודה לזכויות האזרח בישראל.

הבעיה המרכזית שברצוני לבחון היא: האם תנועה חברתית שנושאה העיקרי הוא שמירה על זכויות אדם תנקוט בדפוסי השתתפות חדשים, משפטיים ואחרים?
כלומר האם תנועה חברתית שנושאה העיקרי הוא שמירה על זכויות אדם, ולצורך כך בחרתי לעסוק בעבודה זו באגודה לזכויות האזרח, משתמשת בדפוסים הקונבנציונליים של השתתפות פוליטית כפי שבאים לידי ביטוי בפרק השני בעבודה זו או שמא האגודה לזכויות האזרח כמייצגת תנועה חברתית שנושאה העיקרי הוא שמירה על זכויות אדם, משתמשת בדפוסים חדשים של השתתפות פוליטית כפי שיתוארו בפרק השלישי והרביעי. כל זאת אנסה לעשות בעבודה זו.

ברצוני לציין כי בחרתי לעסוק דווקא באגודה לזכויות האזרח בישראל כמייצגת תנועה חברתית שנושאה העיקרי הוא שמירה על זכויות אדם משום שהיא האגודה הגדולה והוותיקה ביותר העוסקת בתחום זה בישראל ומונה כ-1,200 חברים . כמו כן, האגודה היא הארגון היחיד העוסק בכל קשת זכויות האדם: מהזכות לחיים ועד לחופש המידע, מהזכות לחינוך ועד לחופש הביטוי.

השערת המחקר היא כי תנועה המתמקדת בנושאים של בניית תודעה אזרחית לזכויות אדם ובהגנה עליהם תפתח דפוסי השתתפות משפטיים, חינוכיים ותקשורתיים.

מקורות:

Dalton, R. J. (1996), Citizen Politics, 2 ed., Chatham, N. J.: Chatham House Pub., pp. 40-66.
De-Shalit, A. (1997), "A Radical Theory of Democracy", Res Publica, 3(1), pp. 63.
Franklin, M. N. (1996), "Electoral Participation", in LeDuc, L., R. J. Niemi P. Norris (eds.), Comparing Democracies: Elections and Voting in Global Perspective, Thousand Oaks, California and London: Sage, pp. 219.
Inglehart, R., (1989), "Political Value Orientations", in M. K. Jennings, J. W. van Deth et al. (eds.), Continuities in Political Action: A Longitudinal Study of Political Orientations in Three Western Democracies, Berlin: Walter de Gruyter, pp. 72.
Katz, R. S. P. Mair et al. (1992), "The Membership of Political Parties in European Democracies", European Journal of Political Research, 22 (3), pp. 329.
Maor, M. (1997), Political Parties and Party Systems: Comparative Approaches and the British Experience, London: Routledge, pp. 95.
Orren, G. (1997), "Fall from Grace: The Public's Loss of Faith in Government", in J. Ney P. Zelikow D. King (eds.) (1997), Why People Don't Trust Government, Cambridge Mass.: Harvard UP., PP. 77.
Pharr, S. J. (1996), "Public Trust and Democracy in Japan", in J. Ney, P. Zelikow D. King (eds.) (1997), Why People Don't Trust Government, Cambridge Mass.: Harvard UP., PP. 245.
Putnam, R. (1993), Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy, Princeton: Princeton UP, pp. 99.
Rheingold, H., The virtual community: Homesteading on the electronic frontier, Reading,, MA: Addison-Wesley.
Tarrow, S. (1998), Power in Movement: Social Movement and Contenious Politics, 2 ed., Cambridge: Cambridge UP , pp. 71.
Verba, S., K. L. Schlozman H.E. Brady (1995), Voice and Equality: Civic Voluntarism in American Democracy, Cambridge : Harvard UP, pp. 44-46.
Warwick, P. V. (1998), "Disputed Cause, Disputed Effect: The Postmaterialist Thesis Re-Examined", Public Opinion Quarterly, 62, ,pp.590.
Weick, K. E., The social psychology of organizing (2nd ed), Reading, MA: Addison-Wesley, 1979.
אריאן, אשר, (1997), הרפובליקה הישראלית השנייה: פוליטיקה ומשטר לקראת המאה ה-21, תרגם מאנגלית: ברוך קורות, (חיפה, הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה / זמורה ביתן).
גרניט, ע' ולירון, נ', "קהילות וירטואליות: מבנה חברתי חדש", בתוך מגמות (2), מרס 2000, ירושלים, עמ' 301.
הבסי, ה' ושחורי, נ', התפתחות הקהילה בישראל: היבטים חברתיים, דמוגרפיים וגיאוגרפיים, ירושלים: ג'וינט ישראל.
הרמן, תמר, (עורכת), תנועות חברתיות ומחאה פוליטית בישראל, קובץ מאמרים - כרך א' (תל אביב, האוניברסיטה הפתוחה, 1997).
הרמן, תמר, מלמטה למעלה: תנועות חברתיות ומחאה פוליטית, כרך ב' (תל אביב, האוניברסיטה הפתוחה, 1996).
מאור, משה, ופיקי איש שלום, השתתפות פוליטית במשטרים דמוקרטיים, מדריך הקורס (תל אביב, האוניברסיטה הפתוחה, 2000).
סדן, א', "העצמה ועבודה קהילתית", בתוך חברה ורווחה, טז, 1996.

תגים:

זכויות · האזרח · חברה · אזרחית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דפוסי ההשתתפות הפוליטית באגודה לזכויות האזרח בישראל", סמינריון אודות "דפוסי ההשתתפות הפוליטית באגודה לזכויות האזרח בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.