היישום אינו מחובר לאינטרנט

"בלוז על החוף" - סרט דקומנטרי על הפיגוע במייקס פלייס

עבודה מס' 063702

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח הסרט.

3,884 מילים ,4 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

ג'ק בקסטר, בימאי סרטים אמריקני מחליט לצלם סרט דוקומנטרי על הפאב "מייקס פלייס" במטרה להמחיש פן שפוי ונורמאלי בישראל שסועת המלחמה. הוא שוכר את ג'וש ופבלה, זוג בימאים צעירים שיצלמו עבורו את הסרט. במהלך הצילומים, מתרחש פיגוע רצחני במקום ומשנה את חייהם של כל הנוגעים בדבר. ג'ק נפצע קשה וג'וש ופבלה מוכי הצער הופכים לבימאים ולדמויות ראשיות בסרט שמתמקד בהתמודדות ובשינויים המתרחשים בנשמתם של ניצולי הפיגוע. בזוגיות מתערערת הם מתעדים את ההלם הראשוני, האבל על שלושת ההרוגים ואת ההתארגנות הטראומטית של הפאב לקראת פתיחתו המחודשת (תקציר הסרט מתוך אתר הסינמטק).
בליל ה-29 באפריל 2003 מחבל מפוצץ את עצמו בפאב "מייקס פלייס" בטיילת תל אביב. הפיגוע, כמו כל הפיגועים בשנים האחרונות במדינת ישראל גרם להרבה רגשות להתפרץ אצלי וביניהן כעס, עצב ופחד. התחושה השכיחה ביותר אשר הרגשתי כאשר היו פיגועים זו התחושה שמדובר בעוד פיגוע, עם עוד הרוגים, משפחות שכולות ואזרחים כועסים. מעין התנהלות בתוך שגרה, אשר היא עצמה הפכה להיות מפחידה. דבר אחד הפריד בין הפיגוע הזה לשאר הפיגועים - העובדה שתועד בזמן אמת. במציאות התקשורתית המצולקת שלנו, פיגוע חייב להיות בעל סממנים ייחודיים כדי להיזכר בתודעה. במובן הזה, הפיצוץ במייק'ס פלייס נחרת בזיכרון.
במשך שבועות רבים מזמן הפיגוע, החדשות והעיתונים היו מלאים בתמונות ההרוגים והפצועים אשר הפכו מדמויות אנונימיות בסרט תיעודי קטן לדמויות ידועות אשר משתתפות, ולא מבחירה, בחלום בלהות בדמותו של סרט תיעודי מצמרר. אלו הוציאו אותי מתחושת הבנאליות שהזכרתי קודם וגרמו לי להיכנס אל נבכי הפיגוע והסיפור סביב המקום בו התרחש. אט אט גיליתי את הסיפור מאחורי הסרט, את צירופי המקרים המדהימים אשר התרחשו בו והתעוררה בי סקרנות. לאחר שנה יצא הסרט "בלוז על החוף" לאקרנים, סרט תיעודי אשר חיבר אותי למציאות ולכן בחרתי בו להיות הסרט אותו אנתח בעבודה זו. העובדה שצילום הסרט בכוונתו המקורית נועד כדי להמחיש את השפיות בצל פיגועי הטרור, הופכת אירונית מאוד כאשר במהלכו מתרחש פיגוע דווקא בפאב הזה, אך בסופו של הסרט ניתן להבחין כי אכן למרות הכל, הוא משקף מידת מה של שפיות, או שמה ניתן להגדיר זאת יותר כהישרדות.

ראיתי בניתוחו של סרט זה אתגר בשל היותו שואף להיות מנוטרל מכל היבט פוליטי ומדיני ונמנע מנקיטת עמדה לכאן או לכאן. השאיפה להיות מסמך תיעודי נשקפת מאוד מן הסרט, אך דווקא שאיפה זו גרמה לי לרצות לבחון את האמצעים הגלויים והסמויים בו, שהרי כל סרט תיעודי מביא לידי ביטוי מערכת מסרים מסוימת וזוהי מהותו. האם זהו סרט תיעודי או שמה סרט הסברה, מהי מידת המניפולציה הויזואלית בו, אם בכלל? על כל אלה ועוד אנסה לענות בעבודתי.
הניתוח ייעשה באמצעות התבוננות בעומקן של הסצנות בסרט, תוך שימת דגש על זוויות צילום, תנועת המצלמה, עריכה, סאונד, מבע מול טקסט. בחרתי במס' סצנות ורגעים מרכזיים בסרט עליהם איישם את השיח של ה"מסך המגויס".

מקורות:

בורשטיין, י. מהו סרט דוקומנטרי? סינמטק, 11: 26, 2000.
להב, ש. כאב עובר ושב, מוסף לשבת מעריב. 02.06.2004, עמ' 11.
קלר, ה., לדעת לצפות - עיונים בתכנים ובדרכי הבעה בקולנוע ובטלוויזיה, מעלות הוצאת ספרים, 1996 .
רוזנטל, א., אמנות התיעוד החזותי - יצירת סרטי תעודה לטלוויזיה. האוניברסיטה הפתוחה, 2001.

תגים:

פאב

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא ""בלוז על החוף" - סרט דקומנטרי על הפיגוע במייקס פלייס", סמינריון אודות ""בלוז על החוף" - סרט דקומנטרי על הפיגוע במייקס פלייס" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.