היישום אינו מחובר לאינטרנט

הסרט "גבעה 24 אינה עונה"

עבודה מס' 041513

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הסרט כמוצר קולנועי בשירות המדינה, האם זהו סרט מלחמה, סרט הירואי לאומי והמעגל הנרטיבי.

8,115 מילים ,11 מקורות ,1990

תקציר העבודה:

מאמרי הביקורת של התקופה (דבר, הארץ , על המשמר) פסקו: "גבעה 24 אינה עונה" הינו אחד הסרטים שיירשם כציון -דרך בתולדות הקולנוע הישראלי.
אמנם, עם הצגתו, התעוררו ויכוחים ערים שעיקרם התמקדו בשאלה הקרדינלית האם "גבעה 24 אינה עונה" יכול וראוי להחשב לסרט ישראלי? הביקורת היתה קשה אבל הקהל הישראלי התגאה בסרט, על אף המגרעות האמיתיות או המדומות שלו והסתייגויות הבוטות של אניני טעם ו'יודעי דבר' למיניהם, בגלל מה שנחשב אז כרמה המקצועית גבוהה. הסרט אכן הווה חידוש בעולם הקולנוע שלנו. את התסריט כתב עיתנואי ירושלמי בשם צבי קוליץ יחד עם במאי עולה צעיר, שהיה לימים מפורסם, בשם פטר פריי. (לו נועד בשלב ראשון תפקיד הבמאי.) לתפקיד הבמאי נבחר בסופן של דבר ת. דיקינסון ,במאי אנגלי נודע בזכות סרטיו הקודמים
(Queen of Spades / Secret People).
הקטע הבריטי בהפקת הסרט לא הסתיים עם מנויו של הבמאי. צעיר נוסף ממוצא אנגלי בשם 'זאק פדווא', חבר הנהלת אולפני ההסרטה, החליף את ת. דיקינסון בתפקיד המפיק, כפי שקודם לכן ת. דיקינסון עצמו הדיח את פריי מתפקיד הבמאי. מבלי להכנס לפרטי התהפוכות הפרסונליות שהעיבו על ההפקה ניתן לקבוע בברור שהן גרמו להוצאות עתק מיותרות, לפחות במושגים ישראליים.
על המתחים ואי-ההבנות והסכסוכים, הן על רקע חומרי והן על רקע אמנותי או אישי, מעידה ההערה של 'מרגרט קלאוזנר', אז המנהלת של 'אולפני ההסרטה':
"עד היום אינני תופסת כיצד עמדו לנו עצבינו וכיצד הצלחנו לגבור על הקשיים העצומים שנערמו בדרך הפקתו של סרט זה...."(1).
אבל הסרט, שרובו הוסרט בישראל וחלקו באנגליה, הושלם ביוני 1955 למרות הקשיים הרבים שליוו אותו בכל אחד ואחד משלביו.
הסרט עצמו בנוי סביב ארבע אפיזודות המתנהלות במלחמת השחרור. את סיפור המסגרת מהווה משלט על גבעה בסביבות ירושלים שסימונו האלמוני הינו 24 .

בדעתי לפרט בהמשך את המשמעות של הגבעה, של בחירתה של ירושלים בקונטקסט של מלחמת השחרור, ואת הסמליות הדידקטית שיש לייחס לסדר האפיזודות. כמו כן אנסה להסביר מדוע המפיק ראה לנכון להציג דמות ישראלית בעלת צביון תימני כה מודגש כאב טיפוס של הלוחמת הישראלית ואת מקומה הייחודי כאישה בכתת הנידונים למות למען המולדת בגבעה האלמונית.
"העדפה המתקנת" של השפה האנגלית על חשבון העברית מהווה מוקד דיון מרכזי נוסף בחיבור הזה כמו הדו-שיח חיים/מוות, הפארדוקס בין מתנדבים למגויסיים והעימות הגורלי שבין הישראלי הגזעי לגרמני, שכיר החרב שמוסיף, במדי צבאות ערב, את מסע הצלב הפרטי שלו נגד היהודים .
כן אנסה לשקלל באם סגנון "כרוניקת מוות ידועה מראש" בה משתמש ת. דיקנסון מוסיף מימד קולנועי נסתר או מנטרל את מפלס המתח והופך את הסרט למעין סרט דוקומנטרי "משופר".
בפן הסמלי אתמקד בין השאר במהות בית- החולים, בתפקיד הרב בגבעה שלמעטה (בדרך לירושלים דלמעלה) ועל השאלות המופשטות הנכבדות הנלוות לעצם בחירה הזאת .)

"הסרט גבעה 24 אינה עונה" הפך לאחד הסרטים הקלאסיים העולמים של שנות החמישים .ספריות הסרטים החשובות החשובות במרכזי ההפקה בעולם כללוהו
בגניזתן . הסרט הוסיף דף תהילה לגבורת ישראל בקרב העמים."(3).
ברור שהכל עניין של פורפורציה .אני בחרתי,יתכן מטעמים סובייקטיביים , לדבוק
בגרסה של גב' קלואזנר ,על כן אתייחס ל"גבעה 24 אינה עונה" כאל סרט ישראלי לכל דבר , סרט של העשור הראשון לתקומת מדינת ישראל , כאל עוד סרט של העידן ההירואי-לאומי אולי חריג משהו באיכותו.

תוכן העניינים:
1 - מבוא
2 - "גבעה 24 אינה עונה" כמוצר קולנועי בשרות המדינה.
3 - האם "גבעה 24 אינה עונה" נכלל בקטגוריה של סרטי מלחמה?
4 - "גבעה 24 אינה עונה" כסרט הירואי-לאומי.
5 - המעגל הנרטיבי.
6 - סיכום.
ביבליוגרפיה
הערות שוליים

מקורות:

יפה א. ב , "עשרים השנים הראשונות", קרן תל-אביב לספרות ואמנות והוצאת הקיבוץ המאוחד ,1980.
קלאוזנר מרגוט: " תעשיית החלומות ",הרצליה ,אולפני הרצליה ,1974 .
רובינשטיין אמנון : " להיות עם חופשי ,תל-אביב ,הוצ' שוקן, 1977 .
שגב תום :" 1948 , הישראלים הראשונים ", הוצ' דומינו 1984.
Boulanger Pierre ,"Le Cinema Colonial" , Paris , Seghers ed , 1974
Goldman Eric, Visions , Images and Dreams , Ann Arbor, UMI res press, 1984
Memmi A ," La Liberation du Juif " Paris , Gallimard ed , 1986.
Metz Christian , " Langage et Cinema" Paris, Larousse ed , 1971
Shohat Ella , Israeli Cinema , University of Texas Press , 1989.
Smooha S., Israel : Pluralism and Conflict , Un. Cal. Press, 1978.
Steiner George , " After Babel" ,Oxford Un. Press,1978.

תגים:

קולנוע · סרטים · היסטוריוגרפיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הסרט "גבעה 24 אינה עונה"", סמינריון אודות "הסרט "גבעה 24 אינה עונה"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.