היישום אינו מחובר לאינטרנט

הכוונה ופירושה בפעולת הדיבור בתיאוריות פרגמטיות

עבודה מס' 063572

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת תיאוריות עיקריות (פילוסופיה של השפה ורלוונטיות) המסבירות את תהליך הפיכת המחשבה לדיבור ופירוש הדיבור ע"י השומע.

6,522 מילים ,14 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

השפה היא הכלי העיקרי לתקשורת ולהעברת אינפורמציה משחר ימי האנושות. כולנו משתמשים בשפה ללא הרף ולא מוצאים שום קושי ביצירת תקשורת, כלומר, בלהבין של מה שנאמר לנו או בלגרום לאחרים להבין את כוונתו. כדי לתקשר עלינו לדעת את חוקי השפה, הלקסיקון, התחביר וכד'. אולם, ידע לשוני בלבד לא מספיק כדי לעשות את התקשורת למוצלחת. כמעט כל משפט יכול להעביר מספר אינסופי של מחשבות וכוונות, ולכן לא ניתן להתייחס אליהם באופן מילולי.

עבודה זו תעסוק בכוונות של הדוברים, כלומר במשמעות שהם מנסים להעביר כשהם אומרים משהו, ובפירוש של משמעות זו. מטרת העבודה להראות כיצד גישות פרגמטיות שונות מתמודדות עם אקט הדיבור (speech act) ועם הכוונות (intentions) הסמוייות הנמצאות בכל אקט של דיבור. השאלה העיקרית שנבדקת בעבודה זו היא כיצד שתי גישות שונות לחקר השיח - הפילוסופית והקוגניטיבית - מסבירות את מה שמאפשר לדוברים, הן מבחינת אמצעי שפה ושיח והן מבחינה קוגניטיבית, להעביר דרך מילים, מבעים או משפטים את כוונותיהם, וגם את מה שמאפשר לשומעים לפרש את כוונותיהם בדרך הנכונה.

בעבודה זו אעסוק בשתי הגישות העיקריות בחקר הפרגמטיקה המנסות לתת תשובות לשאלות אלה, שהן הגישות הפילוסופית והקוגניטיבית. הגישה הפילוסופית היא חלק מפילוסופיה של השפה, ומייצגיה הם פול גרייס, ג'ון אוסטין וג'ון סירל. הגישה הקוגניטיבית, תיאורית הרלוונטיות, מבוססת על תיאוריות פסיכולוגיות של שפה, תקשורת וקוגניציה, ו"אבות מולידיה" הם דן ספרבר ודיאדרה ווילסון. חוקרים נוספים, עליהם אני נשענת בעבודה זו, הם סטיבן לווינסון, רות קמפסון ורובין קרסטון, כולם פועלים במסגרת תיאורית הרלוונטיות.

תוכן העניינים:
מבוא
חלק ראשון - המודלים המוקדמים של אקט הדיבור
חלק שני - הגישה הפילוסופית
גרייס ותיאורית שיתוף הפעולה
אוסטין, סירל ותיאורית אקט הדיבור
חלק שלישי - תיאורית הרלוונטיות (Relevance theory)
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

Appelt D.E., 1985. Planning English Sentences. Cambridge: Cambridge University Press.
Carston R., 2002, Linguistic Meaning, Communicated Meaning and Cognitive Progmatics. In: Mind and Language, vol. 17, pp. 127-148.
Dennet D., 1994. Language and Intellegence. In: Khalfa. What is Intellegence? Cambridge: Cambridge University Press.
Grice J., 1991. Logic and conversation. In: Davis. Pragmatics: aReader.
Green G.M., 1996. Pragmatics and Natural language Understanding (2 nd Ed.). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Kempson R., 2001, Pragmatics: Language and Communiscation. In: The Handbook of Linguistics. M. Aronoff and J. Rees-Miller (ed.), London: Blackwell.
Levinson S., 1983, Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.
Marmaridou S., 2000, Pragmatic meaning and cognition. John Benjamins Publishing Company.
Mitchell P., 1997, Introduction to Theory of Mind. London: Arnold.
Oller J.W., 1971, Coding Information in Natural Languages. Hauge: Mouton.
Searle J., 1991. What is a speech act? In: Davis. Pragmatics: aReader.
Schiffrin D. 1994., Approaches to Discourse. Oxford: Blackwell.
Sperber D. Wilson D. 1995. Relevance: Communication and Cognition. Oxford: Blackwell.
Sperber D. 1994, Understanding verbal understanding In: Khalfa. What is Intellegence? Cambridge: Cambridge University Press.

תגים:

דיבור · הבנה · מחשבה · פרגמטיקה · קוגניציה · שפה · תקשורת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הכוונה ופירושה בפעולת הדיבור בתיאוריות פרגמטיות", סמינריון אודות "הכוונה ופירושה בפעולת הדיבור בתיאוריות פרגמטיות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.