היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסו של אוגוסטינוס לאל בתקופות חיים שונות

עבודה מס' 063532

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כמניכאי וכנוצרי.

8,798 מילים ,10 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

הפילוסוף והתיאולוג הנוצרי אורליוס אוגוסטינוס, הנודע בכינויו הנוצרי אוגוסטינוס הקדוש, חי במאות 4 ו-5 לספירה (430 -354) באימפריה הרומית, בשנים בהן המירה דתה מפגאניות לנצרות.
אוגוסטינוס שימש בימי חייו הבשלים כבישוף הנוצרי של העיר היפו, בפרובינציה הרומית שבצפון אפריקה. אולם תהילתו באה לו בשל כתביו, שהכתירוהו לאחד מארבעת אבות הכנסייה המכוננים.
יחד עם היותו איש דת, אוגוסטינוס היה פילוסוף והוגה דעות משפיע ביותר על התפתחות הלך המחשבה המערבית מאז ועד ימינו. הוא כתב כמות חסרת תקדים של מסות תיאולוגיות ופילוסופיות: מעל ל-300 כתבים בלטינית, אשר עיצבו את שורשי התיאולוגיה הנוצרית הקדומה, הוסיפו בסיס אינטלקטואלי פילוסופי לכתבי הקודש שלה ונתנו פרשנות נרחבת לעולם, ואף ניסחו את מבנה הכתיבה הרטורית, האופייני עד ימינו לפילוסופיה המערבית.
מפעל חייו של אוגוסטינוס הוקדש לכתיבת פילוסופיה המוכיחה לוגית את עליונות הנצרות על העולם הלא נוצרי: של הפגאנים והדתות הכופרות בנצרות הקתולית, שנפוצו בזמנו באימפריה.

עמדותיו של אוגוסטינוס על האל והקיום בעולמו, השתנו רבות בהתאם לתחנות הרוחניות הכה שונות שבהן עבר בחייו, אך לטענתי, כולן השפיעו על הנוסח הבשל של הפילוסופיה הנוצרית שלו.
ברצוני לטעון בעבודתי כי לצד ההשפעות המובהקות של הפילוסופיה הקלאסית על גיבוש מחשבת אוגוסטינוס, גם לכת המאניכאית יש השפעה רבה על תפיסת האל והעולם הנוצרית שלו.
טיעוני נראה לכאורה אבסורדי, מאחר ואכן קיימות סתירות רבות בין שתי הדתות ותפיסות האל שלהן, ועליהן אף אצביע בעצמי. אולם, בבחינה מעמיקה שאערוך במקבץ כתבי אוגוסטינוס הרלוונטים לנושא, ודרך עיון בפרשנויותיהם, אוכיח שלמעשה אין סתירה, אלא המשכיות, בין תפיסת האל המניכאית של אוגוסטינוס לבין תפיסת האל הנוצרית הבשלה שלו.
דרך המחקר בעבודה אראה, כי על אף שאוגוסטינוס הבוגר שולל במוצהר את הדת המניכאית, כדת הכופרת בנצרות, תפיסת האל המניכאית של אוגוסטינוס הצעיר הושרשה בתפיסת האל הנוצרית שלו ומתכתבת עם רעיונותיה ללא הרף, באופן לא מודע.

את מהלך ההוכחה אבנה בעבודתי בשלושה שלבים עיקריים, לפיהם ייבנו הפרקים: בשני הפרקים הראשונים אבחן בנפרד את תפיסות האל של אוגוסטינוס בדתות השונות: המניכאית והנוצרית, לפי סדר הופעתן הכרונולוגי בחיי אוגוסטינוס. כל פרק מהשניים יורכב משני סעיפים: הפרק יסקור ראשית כל את יחס הדת המדוברת לאל. בסעיף הבא תיבחן גרסת אוגוסטינוס לתפיסת האל בה, בהיותו מאמין של אותה דת, ובהשוואה מתמדת אליה. מתוך ההשוואה אנסה להסיק מסקנות על עיקרי תפיסת האל הרחבה המסתמנת של אוגוסטינוס.
הפרק השלישי יסכם את תפיסת האל הבוגרת של אוגוסטינוס והשפעותיה. דרך השוואת יחסו לאל מתוך שני הפרקים הראשונים, אוכיח בפרק השלישי את טענתי, ואראה שתפיסת אוגוסטינוס הנוצרית משלבת את תפיסת האל המניכאית שלו בתוכה.
התמקדותי במהלך העבודה ביחסם של הדתות ואוגוסטינוס לאל, מורכבת משני נושאים תיאולוגיים- פילוסופיים עיקריים מנחים, אשר ייבחנו יחד בכל תפיסה.
בשל התפרשות העיסוק של אוגוסטינוס בדמות האל לאינספור תחומים וכתבים, בחרתי להתמקד בעבודתי בפן מייצג ומרכזי של תפיסת האל שלו, כפי שהיא מוצגת בדיוניו השונים בבעיית הרוע.

תוכן העניינים:
א. מבוא
ב. תפיסת האל המניכאית של אוגוסטינוס
ב.1 הדת המניכאית ותפיסת האל בה
ב.2 תפיסת האל המניכאית של אוגוסטינוס
ג. תפיסת האל הנוצרית של אוגוסטינוס
ג.1 הנצרות האורתודוקסית הקדומה ותפיסת האל בה
ג.2 הפילוסופיה האוגוסטינית הנוצרית
ד. השוואת תפיסות האל המשתנות של אוגוסטינוס: כמניכאי וכנוצרי
ה. סיכום
ו. ביבליוגרפיה

מקורות:

אוגוסטינוס. אורליוס, [2001], וידויים, תרגום: אביעד קליינברג, ידיעות אחרונות, תל אביב.
צ'דוויק. הנרי, [1991], אוגוסטינוס, תרגום: דוד רוקח, מוסד ביאליק, ירושלים.
קליינברג. אביעד, 1995, הנצרות- מראשיתה ועד הרפורמציה, הוצאת משרד הביטחון, תל אביב.
Barrow. R. H., 1950, Introduction to St. Augustine' The City of God, Faber Faber, London.
Battenhouse. Roy W. (ed.), 1955, A Companion to the Study of St. Augustine, Oxford University Press, New York.
Brown. Peter, 1967, Augustine of Hippo: Biography, Faber Faber, London.
Burkitt. F. C., 1925, The Religion of the Manichees, Cambridge University Press, London.
Burt. Donald X., 1996, Augustine's World: An Introduction to his Speculative Philosophy, University Press of America, Maryland.
Kirwan. Christopher, 1991, Augustine, Routledge, London and New York.
O'Donnell. James J., 1985, Augustine, Twayne Publishers, Boston.

תגים:

בתיאולוגיה · האוגוסטינית · הנוצרית · מניכאים · מציאת · שורשים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסו של אוגוסטינוס לאל בתקופות חיים שונות", סמינריון אודות "יחסו של אוגוסטינוס לאל בתקופות חיים שונות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.