היישום אינו מחובר לאינטרנט

ישוב סיכסוכים בעיסקאות בינלאומיות

עבודה מס' 063453

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגדרות בחוזים עסקיים בינלאומיים ופתרונות המשפט הבינלאומי-הפרטי.

9,030 מילים ,15 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
הגדרות בחוזים עסקיים בינלאומיים
א. סמכות השיפוט
ב. כוונת הצדדים
ג. ציפיות הצדדים
ד. ניסוח הסכמת הצדדים להישפט בפני פורום זר
ה. בחירת דין החוזה
פתרונות המשפט הבינלאומי - הפרטי
א. פתרון ה-lex fori
ב. אטומיצזיה
ג. משפט ציבורי כפתרון לסכסוך בחוזה עבר - לאומי
ד. סעיף שיפוט זר (תניית שיפוט)
הבחנה בין תניית שיפוט מקבילה ובין תניית שיפוט ייחודית
הבחנה בין סעיף שיפוט זר ובוררות
גישת המשפט לתניות שיפוט
ה. עילת הסמכות
ו. פשרה
ז. גישת התכלית - ראיה לעתיד
ביבליוגרפיה

בתי משפט בישראל מפעילים ברגיל את שיפוטם על אנשים ועניינים מקומיים ונזקקים, כדבר שבשגרה, לדין הישראלי הצריך לעניין. בדרך כלל דנים הם בעניינים שכל זיקותיהם מקומיות הן - מבחינת מקום מושבם של הצדדים המעורבים, מקום התרחשותם של האירועים הרלבנטיים, מקום היווצרותם של היחסים המשפטיים הנדונים, מקום המצאם של המטלטלין או המקרקעין נשוא הדיון וכדומה. המחוקק הישראלי, כמו מחוקקים אחרים, נוטה לעצב כללים משפטיים המיועדים להסדיר את המקרה הרגיל המקומי.
בסביבת השיווק הבינלאומית חלו שינויים של ממש בעשורים האחרונים ונוצרו הזדמנויות ובעיות חדשות גם יחד. היקף המסחר וההשקעות העולמיים גדל במהירות, נפתחו שווקים מושכים חדשים בסין, ברית המועצות, מזרח אירופה וכו' ומספר החברות הבינלאומיות גדל בצורה ניכרת.
הניידות החברתית והעסקית, המהווה סממן אופייני לעידן הנוכחי, מולידה פעילויות ויחסים בני זיקה ליותר משיטת משפט אחת. פעילויות ויחסים אלה הם עבר-לאומיים (transnational) בשל התפרסותם הגיאוגרפית או בגין זהותם האישית של המשתתפים בהם, היקפם וגיוונם הינו גדול והם מחילים בתוכם אינטרסים ממינים שונים-ציבוריים (לאומיים ובינלאומיים) ופרטיים. ההתחשבות בעסקאות, יחסים, דינים ופסקי דין זרים הם תופעה רצויה ומקובלת בעולם הרצוף פעילויות עבר-לאומיות. הצורך בהדדיות בינלאומית בולט במיוחד בתחום הסחר העולמי. קיימת הכרה בקיומו ובחיוניותו של אינטרס אוניברסאלי העוזר לטפח עסקאות מסחריות בהיקף בינלאומי. מסיבה זו, ראוי לאמץ עקרונות משפטיים המיועדים להקל ולפשט את הליכות המסחר הבינלאומי. העקרונות והכללים של המשפט הבינלאומי-הפרטי נועדו לפתור את הבעיות המיוחדות המתעוררות במצבים מעורבים כאלה.
המשפט הבינלאומי-הפרטי הוא ענף במשפטה הפנימי של כל מדינה ומדינה. ככזה, אין מקורותיו שונים במהותם מהמקורות המקובלים של המשפט בכללותו. המשפט הבינלאומי-הפרטי הוא "פרטי" שכן אין הוא עוסק ביחסים משפטיים בין מדינות בתור שכאלה וממושגים שמתחום המשפט הציבורי. המשפט הבינלאומי-הפרטי הוא "בינלאומי" שכן עניינו הוא במצבים מעורבים, שיש בהם זיקות זרות וחיצוניות. בנוסף, דוקטרינת הנימוסין הבינלאומיים (comity) מקנה אף היא למקצוע את צביונו ה"בינלאומי". כיום, אין אחידות בכללי המשפט הבינלאומי-הפרטי של המדינות השונות, אף כי ניכרים זרמים תיאורטיים אוניברסאליים וקיים דמיון במספר לא מבוטל של מושגים ועקרונות .1

מדינת ישראל, כמדינות אחרות, אינה שוללת מאזרחיה ומתושביה את החירות ואת היכולת ליצור מגעים עבר-לאומיים. מדינות העולם משלימות, אם מרצונן ואם בעל כורחן, עם קיומה של "חברה אוניברסאלית של פרטים" הקיימת בנוסף על החברות הלאומיות השונות של הפרטים. שיטות המשפט הפוזיטיביסטיות קיימות ומתפתחות כל אחת לעצמה כמדינה לאומית אך רבים מן היחסים המשפטיים נשזרים מעבר לכל אחת מהמדינות, ועל כן הם טעונים הסדר משפטי עבר-לאומי. ללא הסדר כזה אין שלטון החוק שלם, משום שרבים מהיחסים המשפטיים (הנקשרים מעבר לגבולותיה של שיטת משפט אחת) נותרים מחוץ לכל הסדר, כביכול בשטח הפקר. אם כך, תפקידו של המשפט הבינלאומי-הפרטי הוא לספק משפט פרטי לא לחברה לאומית מסוימת, אלא לאותה "חברה אוניברסאלית של פרטים" על מנת שאף היא תחיה בכפוף לשלטון החוק.
--------------------------------------------------------------------------------
1. בהיעדר דין מיוחד לחוזה עבר- לאומי אפשר היה להסיק כי חוזה כזה לא ייתכן. אך התעלמות ממציאותו של כל
יסוד זר בחוזה והחלה של הדין הפנימי, תוביל לקביעה כי חוזה עבר-לאומי, בהיותו בן בלי דין אינו קיים בעצם, וכי
רובצת על המבטיח חובה מוסרית לקיים את הבטחתו אך לא חובה משפטית. מתוך: לבונטין, א. (1979) ברירת הדין בחוזים עבר-לאומיים.

מקורות:

ארמסטרונג, ג. וקוטלר, פ. (1993) עקרונות השיווק, חלק ב' (מהדורה רביעית).
בר ניב, מ. (1996) "הסכמה לשיפוט זר בחוזים עסקיים", עיוני משפט כ (1), 25-44.
בר ניב, מ. ולחמן, ר. (1994) "חלופות לפתרון סכסוכים - הנטייה וגורמיה", עיוני משפט יח (3), 591-609.
לבונטין, א. (1979) ברירת הדין בחוזים עבר - לאומיים.
נתניהו "תניות שיפוט" ספר לנדוי (תשנ"ה), כרך ג', 1440, 1439.
קנאור, א. (2003) "המשפט הבינלאומי הפרטי וערעור הריבונות בעידן הגלובליזציה: החלת משפט ציבורי זר על חוזים עבר - לאומיים", עיוני משפט כז (2), 489-537.
קרייני, מ. (2002) השפעת הליך ברירת הדין על סמכות השיפוט הבינלאומית (עבודת דוקטורט).
שטרן, י. צ. (1992) "יישוב סכסוכים שעניינם דיני חברות: הבחירה בין התדיינות לפשרה", עיוני משפט יז (2), 323-343.
שפירא, ע. (1984) "הערות על טיבם ותכליתם של כללי ברירת הדין במשפט הבינלאומי - הפרטי", עיוני משפט י (2), 275-295.
F. K. Juenger "The Need for a Comparative Approach to Choice - of - Law Problems" Selected Essays on the Conflict of Laws ( New York, F. K. Juenger ed., 2001) 181, 201.
Juenger Choice of Law and Multistate Justice (1993) 169-190.
K. Siehr "A Statute on Private Law for Israel" Israel among the Nations - International and Comparative Law Perspectives on Israel's 50th Anniversary (The Hague, A. E. Kellermann, K. Siehr T. Einhorn eds., 1998) 353
Scoles Hay Conflict of Laws (2th ed., 1992) 33-34.
T. C. Hartley "Mandatory Rules in International Contract :The Common Law Approach" 266 Receuil des Cours, Academie de Droit International (1998) 341, 358.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ישוב סיכסוכים בעיסקאות בינלאומיות", סמינריון אודות "ישוב סיכסוכים בעיסקאות בינלאומיות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.