היישום אינו מחובר לאינטרנט

"הענוגות הנלעגות" מאת מולייר (תרגיל)

עבודה מס' 063449

מחיר: 70.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון במחזה בהקשר של "זרם הגנדרנות".

1,481 מילים ,6 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

עלילת המחזה מתרחשת כולה בשעות ספורות ובמקום אחד - סלון ביתו של גורז'יבוס (וזאת, יש לציין, בהתאם לאחדויות הזמן והמקום על פי פייר קורניי). גורז'יבוס הינו אדון מכובד, אביה של מדלון ודודה של קתו, "הענוגות" שעל שמן נקרא המחזה. האדונים הצעירים לגרנז' ודוקרואזי הינם מחזרים שנדחו בבוז על ידי העלמות והם מרגישים מושפלים ומבקשים לנקום.
הם מחליטים להשתמש במשרתיהם, מסקריל וז'ודלה, שלדברי לגרנז', שולטים בכל גינוני המעמד הגבוה, או לענייננו, נוהגים כ"גנדרנים". המשרתים נשלחים להציג עצמם לפני העלמות כרוזן ומרקיז המבקשים להכירן ולקבלן אל החברה הגבוהה של פריס. העלמות נופלות בפח, מוקסמות משני המשרתים ואף עורכות עמן מעין נשף ריקודים מאולתר. כמובן שהעלמות נבוכות עד עמקי נשמתן כאשר חוזרים שני האדונים, נוזפים במשרתיהם והמהתלה מתבררת.
גורז'יבוס סולד מהתנהלותן של מדלון וקתו; מגנדרנותן, פטפוטיהן הבלתי פוסקים ומאי המעש שלהן. הוא לא מקבל את דבריהן על מעמדן המיוחס הדורש התנהגות שכזו וכועס על כי סירבו להצעות הנישואין של לגרנז' ודוקרואזי.

"זרם הגנדרנות" ( cieuxיLa Mouvement Pr ) היה תופעה חברתית משמעותית אך קצרה ששרדה פחות מעשור באמצע המאה השבע עשרה (1654-1663). ביסודו, זרם הגנדרנות הנו תופעה חברתית העוסקת בעידון הנימוסים, הרגלי הדיבור, אמנות השיחה וההתנהגות החברתית, ומקורה בשכבות הגבוהות והתרבותיות ביותר בחברה הפריסאית של אמצע המאה ה-17. ה"גנדרניות" היו בעיקר נשים צעירות ועשירות, שמאוחר יותר תוארו ואף הושמו ללעג במחזות וביצירות ספרות שונות. זרם זה התפוגג במהרה אך סלל את הדרך לדיון על תפקיד האישה בחברה.1
חשיבותה העיקרית של תופעה זו לא הייתה בהיותה מטרה לסאטיריקנים כמו מולייר ואף לא בהשפעתה הבלשנית על הקומפוזיציה הספרותית, אלא בתשומת הלב הרבה שהיא עוררה לנושא הפמיניזם המודרני והתהליך שהיא החלה והוביל לבסוף להקמת התנועות השונות לשחרור האישה בצרפת ובאירופה.
----------------------------------------------------------------------------
Levi, Anthony. 1992-4. pp. 631 .1

מקורות:

מולייר, קומדיות, תרגום: נתן אלתרמן, תל אביב, הקיבוץ המאוחד, תשכ"ז (כרך א') עע' 5-43.
The Entry « Pr?ciosit? », in: Anthony Levi, Guide to French Literature - Beginnings to 1789, Chicago, St. James Press, 1992-1994, pp: 627 - 632.
The Entry « Salons », in: Peter France, The New Oxford Companion to Literature in French, Oxford, Clarendon press, 1995, pp: 737 - 739.
H. Caudwell, Introduction to French Classicism, London, Macmillan, 1961 (Ch. I - The Salons and the Novel), pp: 1 - 27 (16 - 24).
Domna C. Stanton, The Aristocrat as Art, New York, Columbia University Press, 1980, pp: 25 - 30.

תגים:

מחזאות · גנדרנות · מולייר · מחזות · צרפת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא ""הענוגות הנלעגות" מאת מולייר (תרגיל)", סמינריון אודות ""הענוגות הנלעגות" מאת מולייר (תרגיל)" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.