היישום אינו מחובר לאינטרנט

דמות המשרת אצל מולייר

עבודה מס' 041021

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עיון פסיכולוגי במשרת הפיקח, תפקידו הדרמטי, האספקט הקומי בדמותו, מקורות הקומדיה של מולייר והשוואה לדמות המשרת אצל בומרשה.

7,854 מילים ,7 מקורות ,1992

תקציר העבודה:

משרתים מופיעים כמעט בכל מחזותיו של מולייר. לרב יש להם תפקיד חשוב במבנה הדרמתי של המחזה, ובדרך - כלל הם משחים תפקיד חשוב במארג הקומי של היצירה.
בקומדיות הם מצגים פארסה או סלפסטיק, או שיש להם תפקיד בהבלטת השיגעון של אדוניהם (דורין/אורגון, לפלש/הרפגון, טואנט/ארגן) לרוב מולייר משתמש בהם כדי ליצור אפקטיים קומיים, או לשקף את המתרחש ב"עולם העליון" של בעליהם, בעולם התחתון שלהם.
במחזותיו של מולייר ניתן לסווג את המשרתים והמשרתות לשלושה סוגים:
סוג א': הטיפוס הרמאי
סוג ב': הטיפוס הכבד, השלומיאל
סוג ג': הטיפוס הפיקח, ההגיוני

בעבודה זו אתמקד במשרת ובמשרתת (להלן יופיע המשרת בשם שניהם) מסוג ג' - הטיפוס הפיקח.
המחזות מהם אדגים:
"טרטוף" - המשרתת - דורין
"החולה המדומה" - המשרתת - טואנט
"דון ז'ואן" - המשרת - סנגרל
"הקמצן" - המשרת - ז'ק
וכן מעט ממחזות אחרים.

אדון בהם מהבחינות הבאות:
1. עיון פסיכולוגי במשרת הפיקח או בעל ההיגיון הישר.
2. התפקיד הדרמטי של המשרת הפיקח.
3. הקומיות של המשרת הפיקח.

בהמשך אדון בהשפעה של המציאות במחזותיו של מולייר, ולבסוף אעמוד על סוגיית התפתחותה של דמות המשרת מה"קומדיה דלארטה" ועל ההבדל בין תפקיד המשרת אצל בומרשה לעומת מולייר.

המשרתים והמשרתות בתיאטרון של מולייר - יש להם תפקיד חשוב. למשרת הפיקח יש ערך ואמת אנושית. מבחינה דרמטית תפקיד המשרת מרכזי בקומדיה.
המשרת הערמומי שולט בחשיבות תפקידו, והמשרת הפיקח בערכו המוסרי והפנימי. מבחינה קומית, למשרת תפקיד חשוב. הוא קומי בעצמו. אצל המשרת השלומיאלי, או שהוא מדגיש את הגיחוך אצל אחרים.
המשרת הערמומי מאופיין בהגזמות הקשורות בו ובכוחו, המשרת הפיקח מתאפיין בעדינותו, ערכו הפסיכולוגי ובמוסריותו. המשרתים מהווים כת חשובה ומיוחדת בתיאטרון של מולייר, ובעצם בכל ההיסטוריה של התיאטרון. לקבוצות אחרות של דמויות, כגון עלמות צעירות, אבות, או אוהבים, אין את הייחוד שיש למשרתים.
מעניין לציין כיצד תנאים חברתיים יכלו ליצור כל כך הרבה ניואנסים בתפקיד אחד, תפקיד המשרת. עד לתקופתו של מולייר מחזאים התייחסו למשרתים כחלק מהריהוט. כאן הם מייצגים עולם ייחודי להם, שוקק חיים ורגש. מולייר ייצר גולם שקם על יוצרו.
אצל מחברים אחרים, ובייחוד בדמויות משניות כמשרתים, היוצר ניכר מבעד לדמויות שרשם. מולייר תאר את הפסיכולוגיה של המשרתים מחד, ומצד שני עשה אותם דימיוניים, לא ממש משרתים (מתחצפים לאדוניהם וכו').
בעבודתי סקרתי את תפקיד המשרתים הפקחים במחזות של מולייר מבחינה קומית ומבחינה דרמטית. הראתי שדמות המשרת לעולם מנוגדת לדמות האדון, וניגוד זה מלבד חשיבותו הדרמטית, מגביר את הקומי שבהצגה. הראתי כיצד התיאור העגול של דמויות המשרתים גרם לכך שהם שווים מבחינת הדרמה לדמויות הראשיות בהצגה.
מקורו של התיאטרון המוליירי בקומדיה דל'ארטה, ניכר גם בהתנהגותם של המשרתים הפיקחים כמלאי שימחת החים והפעלתנות. התנועתיות שלהם (בורחים מאדוניהם, חוטפים סטירות, משחקים שני תפקידים במקביל) מאיצה את הקומדיה, (האיטית מטיבה) מסחררת את הצופים ומצחיקה מאוד.
מולייר כבני דורו הבין את תפקיד המשרתים כחלק מהסדר העולמי, ולא ניסה להתנגד לכך, אך משרתיו אינם צייתנים, ולמעשה עושים לנו את האבחנות שיש לנו לגבי אדוניהם. בדרך כלל מה שהם צפו מתגשם. למעשה שהמשרתים אצל מולייר אינם מייצגי התקופה.
בפרק על מקורותיה של הקומדיה המוליירית בחנתי את המסורות מהן שאב מולייר, כלומר, פחות מהקומדיה הספרותית הלאטינית והרנסנסית ויותר מהקומדיה העממית, קומדיה דל'ארטה. מולייר כמחזאים אחרים לקח שלד של סיפור ועיבה את הדמויות בבשר. ניתן בהחלט לומר שזוהי גדולתו של מולייר - בעיצוב דמויות אנושיות כל כך, המבוססות על ראייתן הפסיכולוגית החדה.
לבסוף ערכתי השואה בין מולייר לבומרשה, והראתי כיצד העניקו דגשים שונים בקומדיות שחיברו.
גאוניותו של מולייר מדברת בעד עצמה. כיום, שלוש מאות שנה לאחר שנתחברו עדיין מצחיקים מחזותיו את הקהל הצופה בהן, הסיבה לכך, לדעתי, היא התיאור הנהדר של הדמויות.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. עיון פסיכולוגי במשרת הפיקח
3. התפקיד הדרמטי של המשרת הפיקח
4. האספקט הקומי בדמות המשרת הפיקח
5. האם המשרתים אצל מולייר הם נציגי התקופה
6. מקורותיה של הקומדיה המוליירית
7. מוסכמות התיאטרון המוליירי
8. מה בין תיאטרון לחיים
9. תפקיד המשרת אצל בומרשה - השוואה
10.סיכום
11. הערות
12.ביבליוגרפיה

מקורות:

יפה, א.ב. מולייר ומחזותיו, הןצאת מ. מזרחי, תל-אביב, תשל"א.
מולייר, קומדיות, תרגם נתן אלתרמן. הוצאת הקיבוץ המאוחד רמת-גן, תשכ"ז.
רביב.ז. קוים להבנת אמנות התיאטרון, צ'ריקובר, ירושלים, תשכ"ז.
Davis, M.G. "Masters and Servants in the Plays of Moliere" in: Moliere - Stage and Study, Oxford, 1973, p.132:Davis
Emeline, Jean. Les Valets Et Les Servantes Dans Le Theatre De Moliere, La Pennsee, Universitaire, Aix - en - provence, FRANCE, 1958. P.81.
Hampshire, P.N. "Moliere and the Comic Tradition: Literary and Popular Comedy" In: Moliere and the Comic Spirit, Lidraire Droz Geneve , 1991.
Howorth, W.D,.Moliere -Aplywright and His Audience, Cambriidge University Press, N.Y. 1982.
Ratermanis J.B. Irwin W.R. The Comic Style of Beaumarchais, University ofWashington, Press, Seattle, 1961. p.12. : Ratermanis.

תגים:

מחזות · סלפסטיק · תיאטרון · פארסה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דמות המשרת אצל מולייר", סמינריון אודות "דמות המשרת אצל מולייר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.