היישום אינו מחובר לאינטרנט

מקטניה למערה החשמלית

עבודה מס' 063370

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ההבדלים בעיצוב דמות הגיבור בספרות הילדים בין דור החלוצים לדור הצברים.

2,800 מילים ,16 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

אף כי ספרות הילדים החלה להיווצר כבר במאה ה-16, כפי שאיבחן חוקר הספרות פיליפ אריאס במחקריו, הרי שרק לפני דורות אחדים החלה להתפתח הגישה הפדגוגית לפיה ניתן לרתום את ספרות הילדים על מנת להעביר באמצעותה ערכים חינוכיים ואחרים לדור הצעיר המתחנך על ברכיה. ספרות הילדים נכתבת על ידי הדור המבוגר עבור הדור הצעיר, ובמודע או שלא במודע, היא מגלמת בתוכה את עולם הערכים שבו דוגלים חברי אותו דור מבוגר.
ארנסט גלנר, בספרו "לאומים ולאומיות"1 מסביר כי אחת הדרכים לבסס את הלאומיות של עם או אומה, היא באמצעות מערכת חינוך, המגוייסת לטובת הקניית ערכי תרבות והסטוריה משותפים, עליהם מתבססת הלאומיות המתגבשת של האומה. ואכן, גם החברה הישראלית אינה נבדלת מכלל זה, ופעמים רבות ניתן לזהות ניסיונות מצד דור בוגר, ויהי זה דור החלוצים הראשון שהחל את ההתיישבות הציונית בארץ, או דור הצברים שקם אחריו, להנחיל את ה"אני מאמין" שלו לילדי הדור הבא על ידי כתיבת ספרות ילדים "מגוייסת".
בעבודה זו אסקור את ניסיונותיהם של שני הדורות - החלוצים והצברים, לשלב את האידאולוגיה המרכזית של דורם בספרות הילדים שיצרו. בספרות דור החלוצים, שנכתבה, למעשה, עבור אלו שגדלו להיות דור הצברים, בחרתי להתמקד בשניים מהספרים הקאנוניים של התקופה - "עודד הנודד" של צבי ליבנה, ו"ילדי הגשם" של אליעזר שמאלי. שני הסופרים הם מייצגים נאמנים של דור החלוצים - שמאלי, מורה ומחנך, איש כפר גלעדי, וליבנה, איש העלייה השלישית, שנמנה על מקימי השומר הצעיר. בספרות דור הצברים, שנכתבה, בהתאם, עבור אלו שגדלו והפכו להיות דור המתלבטים, בחרתי להתמקד בספריה של ימימה אבידר-טשרנוביץ, שזכתה בפרס זאב לספרות ילדים על מפעל חייה בתחום ספרות הילדים, ונחשבת לחלוצת ספרות הילדים ה"צברית", ובאחד מספרי חסמב"ה של יגאל מוסינזון, בוגר כפר הנוער "בן שמן" וחבר קיבוץ נען. תוך סקירת יצירותיהם והמאפיינים המרכזיים בהם בכוונתי להציג את האופנים השונים בהם ניסו בני כל דור להעביר את סך אמונותיהם ועקרונותיהם
לבני הדור הבא.

תוכן העניינים:
מבוא
מודל הגיבור בספרות הילדים של דור החלוצים
מודל הגיבור בספרות הילדים של דור הצברים
סיכום
רשימת מקורות

מקורות:

אבן-זהר בשמת, צמיחת הדגם הספרותי של "העברי החדש" בספרות העברית 1930-1988, אוניברסיטת תל-אביב (עבודת גמר לתואר שני), תל-אביב, 1988.
אופק אוריאל, לקסיקון אופק לספרות ילדים, זמורה-ביתן, תל-אביב, תשמ"ו 1985.
אופק אוריאל, תנו להם ספרים: פרקי ספרות ילדים, פועלים, תל-אביב, תשל"ח, 1978.
ארבל טמירה, הפואטיקה של ספרות ההתיישבות לילדים בשנות ה-30 וביטוייה האידאולוגיים, אוניברסיטת תל-אביב (עבודת גמר לתואר שני), תל-אביב, 1994.
ברגסון גרשון, שלושה דורות בספרות הילדים העברית, יסוד, תל-אביב, 1966.
גרץ נורית, ספרות ואידאולוגיה בארץ-ישראל בשנות השלושים, האוניברסיטה הפתוחה, תל-אביב, 1988.
דר יעל, המעבר מסיפור של ישוב לסיפור של מדינה בספרות הילדים העברית 1939-1948, אוניברסיטת תל-אביב (חיבור לשם קבלת התואר דוקטור לפילוסופיה), תל-אביב, 2002.
ליבנה צבי, חלומות ומעשים, כרך ג', הוצאה עצמית, תשל"ח.
רבין יצחק, "הייתי מבני היורה", הציונות, כרך ט', הקיבוץ המאוחד, תל-אביב תש"ל.
רגב מנחם, "ספרות ילדים עברית "מגוייסת", מעגלי קריאה, חוברת 7, ינואר 1980, 97-106.
שביט זוהר, מעשה ילדות: מבוא לפואטיקה של ספרות ילדים, האוניברסיטה הפתוחה, תל-אביב, 1996.

תגים:

חלוצים · חסמבה · טשרנוביץ · ילדים · ספרות · צבר · צברים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מקטניה למערה החשמלית", סמינריון אודות "מקטניה למערה החשמלית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.