היישום אינו מחובר לאינטרנט

כיצד משפיעה ההשכלה על העוני

עבודה מס' 063215

מחיר: 216.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת סקרי ההכנסות בין השנים 1990-1999 וסקרי הביטוח הלאומי.

3,224 מילים ,8 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

במשך שנים רבות שאלת העוני, הסיבות לעוני ובכך גם הפתרונות לעוני, העסיקה חוקרים רבים בארץ ובעולם. לשאלת העוני השלכות חברתיות ופוליטיות ממדרגה ראשונה: במדינה אשר לה שיעור עוני רב, קיימת השפעה ישירה ברוב המקרים על שיעורי פשע ושחיתויות גבוהים. לדוגמא רוב מדינות העולם השלישי ניצבות בפני שיעור עוני גבוה דבר המונע מהשלטון המרכזי לנהל את המדינה באופן תקין. מדינות המערב, לעומת זאת, מתאפיינות בשיעורי עוני נמוכים יחסית דבר המאפשר את התפתחותן הכלכלית והחברתית.
במדינת ישראל העוני הנו נושא חשוב על אחת כמה וכמה, עקב היותנו מדינה קטנה המוקפת אויבים, אשר חייבת תמיד להציב חזית כלכלית מדינית וחברתית חזקה.
נושא העוני בישראל מהוה דיון עולה בימים אלו עקב עלייתו של שיעור העוני וכן עקב שיעורו הגבוה בהשוואה למדינות העולם המפותחות1 (שיעור העוני גורר אחריו בעיות חברתיות רבות כגון פשע, אלימות במשפחה וכמו כן להרחבת הפער המעמדי בארץ).

על הכלכלה, בשל היותה חלק ממדעי החברה, לתת סיבות ופתרונות לנושא העוני על מנת לנסות ולשפר את פני החברה בה אנו נמצאים.

בעבודה זו אנו מנסים לתת הסבר ופתרון לתופעת העוני בישראל. בשל היות ישראל מדינה הרגישה לאוכלוסיות שונות כגון: דתיים, מיעוטים, עולים ובעלת מטענים רבים על רקע עדתי, החלטנו להתמקד בסיבה ופתרון אחידים לכולם אשר אינה מערבת שיקולי דת, מין ומוצא. ההשכלה הנה סיבה ופתרון אחיד שכזה. הבחירה בהשפעה של נושא ההשכלה דווקא, משום היותו ניטראלי ובעל שוויוניות לכולם (השכלה ניתנת לרכישה בכל עת ואף ניתנת לרכישה לבעלי האמצעים הפחותים יותר ע"י מלגות למשל (שלא כמו דת, מין או מוצא המהווים מציאות אליה הנך נולד ולמעט מקרים מעטים מציאות קבועה ולא ניתנת לשינוי).

בעבודה זו הרצנו רגרסיות על סקרי ההכנסות בין השנים 1990-1999 כמו כן השתמשנו בחומר עזר של סקירות השנתיות של המוסד לביטוח לאומי ומאמרים של פלוג וקסיר (2000), החוקרות את הסיבות לעוני, ומעלם ופריש (1999) החוקרים את השינוי בתשואה להשכלה.
---------------------------------------------------------------------------------
1. Luxemburg income study. Internet: http://www.lisproject.org/techdoc.htm

מקורות:

"עוני ואי-שוויון בהתחלקות ההכנסות: השוואה בינלאומית" סקירה שנתית 1995/96 המוסד לביטוח לאומי, מדינת ישראל עמ' 217-211.
"עוני ואי שוויון בהתחלקות ההכנסות", סקירה שנתית 1997/98 המוסד לביטוח לאומי, מדינת ישראל, עמ' 40-37.
עווד יאסר, "השפעת משתנים מקרו כלכליים על העוני והתחלקות ההכנסות בישראל", סקירה שנתית 1997/98 המוסד לביטוח לאומי, מדינת ישראל, פרק 7 עמ' 259-245.
סקר הכנסות 1997-1998 הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדינת ישראל עמ' 19-11.
יצחק קליין, דניאל פוליסר, הכרעות למשק ישראל: מדיניות כלכלית לשנים 1997-2000 , מרכז שלם-מכון למדיניות לאומית 1996 ,פרק 4: העוני פתרון אחר.
קרנית פלוג, ניצה (קלינר) קסיר, "על עוני, עבודה ומה שביניהם", סדרת מאמרים לדיון, מחלקת המחקר בנק ישראל.
יוסי מעלם, רוני פריש, "העלייה בתשואה להשכלה בישראל בשנים 1997-1976", סדרת מאמרים לדיון, מחלקת המחקר בנק ישראל.
מעלם יוסי ופריש רוני,"העלייה בתשואה להשכלה בישראל בשנים 1976-1997 ", בנק ישראל מחלקת מחקר.

תגים:

עוני · רווחה · כלכלת · עבודה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "כיצד משפיעה ההשכלה על העוני", סמינריון אודות "כיצד משפיעה ההשכלה על העוני" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.