היישום אינו מחובר לאינטרנט

ניתוח הסרט "שחור"

עבודה מס' 063172

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת מערכות היחסים במשפחה ומקומה של האישה.

3,607 מילים ,5 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

בבואי לנתח סרט ישראלי טיפוסי חשבתי מייד על סרטי צבא ומלחמה. אולם, חשתי כי הסרטים ה"טיפוסיים" הללו לא ממש נוגעים לי וכמעט שלא מעוררים את יצר הסקרנות והניתוח שלי.
במחשבה עמוקה יותר חשבתי על עצמי, היותי אישה צעירה, הנאבקת מדי פעם בממסד גברי העוטף אותי מכל עבר ומצד שני חיה בבטחה בעולם עם תפקידים ברורים ומסגרות ידועות, זהו בייתי. ברור לי כי יש נשים במסגרות אחרות ובמקומות אחרים שנאלצות להתמודד עם דברים אחרים בבתיהן, כמו: מרות פטריאכלית של אב דומיננטי, מרות גברית של בעל שולט, טיפול אינטנסיבי בילדים ובמשק הבית ללא עזרת הבעל, וחוסר יכולת לעצמאיות ולקידום מבחינה קרייריסטית ומבחינה מעמדית.
במקביל, מקורבת אני באופן אישי למשפחות יוצאי עדות המזרח, מרוקו בעיקר, ובמשפחות אלו יוצא לי לחוות יחסי כוחות אחרים ממה שמקובל אצלי בבית, והגדרות תפקידים שונות. הבית המרוקאי שאני מכירה הוא בית די טיפוסי, בו האב מפרנס, האישה מטפלת בילדים, מחנכת, מבשלת ומאכילה את כל בני המשפחה, בית של טקסים, חגיגות, ארועים, דת, אמונות תפלות ואמונה בנסתר.
השילוב של שני האלמנטים: חיפוש אחר עצמאות וכוח אצל נשים ומציאת שליטה ותפקידי כוח כאלו במשפחות מרוקאיות , הוא שעניין אותי. הסרט מייצג מצד אחד יחסי כוחות טיפוסיים\לא טיפוסיים במשפחה מרוקאית, ובמקביל משקף מאבק נשי, הוא הסרט "שחור".
רק כשצפיתי בסרט בפעם השנייה התחוור לי כי כל מימד העל-טבעי בסרט מוקצן לא בכדי. כל המאורעות העל טבעיים בסרט מצוותים לנשים במשפחה, וגם זאת לא בכדי. מה שנתפס כשחור, כמשהו ששולטים בו רוחות ושדים משויך לאישה- זה מקור כוחה. הסרט מתאר פעם אחר פעם מקרים שמעורב בהם עולם השדים והרוחות, ודבר זה ממחיש את העניין שכוחה ושליטתה של האישה בצורה זו, אינם דבר חד פעמי, כי אם דווקא יומיומי.

בסדנא למדתי לנתח סרטים ותופעות בחברה הישראלית כמשקפי מסר מסוים על או של החברה הישראלית. השתדלתי בניתוח של הסרט "שחור" ליישם את כלי הניתוח שרכשתי, ולנתח את התופעה של מעמד הנשים בחברה המזרחית כשם שהיא משתקפת בסרט.
דרך הסרט "שחור" אנסה להראות כיצד הנשים, למרות שלכאורה כפופות למרות הגברים בבית, שולטות בצורה מתוחכמת בבית, ומנתבות את העלילה. בסרט אין מדובר במשפחה מרוקאית טיפוסית ורגילה, כי אם משפחה שבה האב העיוור נטול סמכויות וכוח, והבן הבכור נותן את הטון. בית כזה מהווה קרקע פוריה לשליטת הבת המשוגעת ומעשי הכשפים של האם.
הבחינה והניתוח של התופעה דרך הסרט ייעשו ע"י בחינת מערכות היחסים במשפחה בין הנשים לגברים, ובין הנשים לבין עצמן, בחינת המוטיבים בסרט ובדיקת התממשות השליטה הנשית באמצעות כוחות על-טבעיים, כביכול.

תוכן עניינים:
הקדמה אישית
רקע תיאורטי
ניתוח הסרט
1. מאפייני הדמות הראשית (רחלי), החוזקות והחולשות שלה
2. אמצעי השליטה של הדמות הראשית ושל הדמויות המשניות
3. התבטאות כוחות על- טבעיים בסרט ומסרם
4. מוטיבים ומשמעותם בסרט
5. מערכת היחסים של הדמות הראשית, רחלי, עם פנינה
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

בילו, יורם, אסלאי, דיבוק, זאר- נבדלות תרבותית והמשכיות הסטורית במחלות איחוז בקהילות ישראל. פעמים חוברת 85, תשס"א.
לובין, אורלי, שחור. תאוריה וביקורת, גליונות 12-13, 1999.
מונק, יעל, גורל ובחירה בקולנוע הפמיניסטי הפוסט-קולוניאלי, רסלינג 6, 1999.
ניב, קובי, מתעקרת, נמלטת ומתאבנת. פנים 19, 2002.
פרידמן, מיכל, המימד שמעבר: אוטוביוגרפיות נשיות בקולנוע הישראלי. תיאוריה וביקורת 18, 2001.

תגים:

משפחה מסורתית · מרוקו · אמונות תפלות · מסורת כישוף

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ניתוח הסרט "שחור"", סמינריון אודות "ניתוח הסרט "שחור"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.