היישום אינו מחובר לאינטרנט

ספטמבר השחור

עבודה מס' 050601

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת אירועי ספטמבר השחור וניתוחם לפי מודל 'האינטרס הלאומי'. התייחסות למדינות השונות שהיו מעורבות באירוע במעגל הצר ובמעגל הרחב.

3,598 מילים ,10 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

הביטוי "אינטרס לאומי" משמש את אנשי מדע המדינה בבואם לבטא את רמת החשיבות של פעולות והחלטות מדיניות ופוליטיות. המושג לכשעצמו אינו ניתן ליישום אמפירי, כפי שקיים קושי במושגים אחרים בתחום מדע המדינה. יחד עם זאת, קיימים מודלים ותבניות המתייחסות למושג, המציגים פרספקטיבה שונה על ניתוח האירועים שלא כפשוטם. משמע ניסיון ליישם תבניות מסוימות על אירועים שהתרחשו.

בחרתי בנושא ספטמבר השחור והאינטרס הלאומי של ישראל בשל מורכבותו, רצף ההתרחשויות במערכות הפנימיות והחיצוניות ובשל השימוש הנעשה בו גם בימים אלו בהם ישראל ניצבת מול סיכונים ביטחוניים בגבולותיה ובתוכה. פוליטיקאים ואנשי צבא, מרבים לציין את המושג אינטרס לאומי, בהתייחסותם לאירועים והחלטות אם בתחום הכלכלי ואם בתחום הביטחוני. המושג לכשעצמו מעורפל ולא ניתן לאומדן מדויק, כל שכן אין אינטרס של מדינה אחת תואם לזה של מדינה אחרת. עם זאת קיימים מודלים תיאורטיים באמצעותם ניתן לנסות ולהגדיר בראייה לאחור של האירועים , את חשיבות הפעולה ברמות שונות של אינטרס.
עבודתי תעסוק במהות האינטרסים של ישראל בעת התערבותה במלחמת האזרחים בירדן בשנת 1970, למול מודל האינטרס הלאומי של דונלד נויכטרליין, תוך ניסיון להקיף את האירועים שהתחוללו ממספר נקודות בעלות קשר רעיוני. העבודה תפתח בפרק א' בסקירה היסטורית של האירועים שהביאו לקרבות "ספטמבר השחור" בהיבטי מיקרו ומאקרו; בפרק ב' תוצג תבנית האינטרס הלאומי של דונלד נויכטרליין; ובפרק ג' יוצב שילוב של התבנית הרעיונית למול אירועים שהתרחשו בפועל, בניסיון להצביע על אלמנטים מחברים. בפרק הסיכום אציג את המסקנות הנגזרות מהנתונים שיוצגו בהמשך, ושם גם אנסה לענות על שאלת העבודה : מה היו המניעים שהניעו את ישראל לסייע לירדן, ואילו אינטרסים לאומיים שירתה פעולה זו.

תוכן העניינים:
מבוא
סקירה היסטורית כוללת על ספטמבר 1970 בזירה
אינטרס לאומי לפי האסכולות השונות
האינטרס הלאומי הישראלי באירועי ספטמבר השחור
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אוריאל, דן. ישות ירדן בנסיבות משתנות . ת"א: מכון שילוח, 1974.
גלבר , יואב. בני קשת. ת"א : הוצאת משהב"ט , 1997
הורוביץ, דן. התפישה הישראלית של בטחון לאומי: הקבוע והמשתנה בחשיבה האסטרטגית הישראלית. ירושלים . מכון לוי אשכול, 1973.
יניב, אבנר. פוליטיקה ואסטרטגיה בישראל. ת"א : ספריית הפועלים, 1994.
מלמן, יוסי. שותפות עוינת. תל אביב: הוצאת ידיעות אחרונות, מיתם, 1987.
מעוז, משה. התנועה הלאומית הפלסטינית - מעימות להשלמה . ת"א: הוצאת משרד הביטחון , 1996.
ססר, אשר. בין ירדן לפלסטין - ביוגרפיה של וצפי אל-תל. תל אביב: הקיבוץ המאוחד ,1984.
רבין, יצחק. פנקס שירות . תל אביב , ספריית מעריב , 1979.
"אינטרס לאומי ויחסים בין לאומיים", מתוך הסדרה : מושגי יסוד ביחסים בינלאומיים. ת"א : האוניברסיטה הפתוחה , 1985.
Rubenberg, Cheryl. Israel And The American National Interest . Chicago, 1986.

תגים:

אשפ · אשף · חוסיין · נויכטרליין · רבין · ירדן · פלשתינים · ערפאת

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ספטמבר השחור", סמינריון אודות "ספטמבר השחור" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.