היישום אינו מחובר לאינטרנט

ספרות ואגדה עממית - הסיפור העממי, המעשייה העממית והאגדה

עבודה מס' 063040

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח יצירה מכל ז'אנר.

5,895 מילים ,5 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

תוכן עניינים
מבוא
פרק 1- ניתוח הסיפור העממי "ראש הפר ובת המלך"
פרק 2- ניתוח של המעשייה "כיפה אדומה"
פרק 3- ניתוח האגדה "גירוש ישמעאל"
סיכום ומסקנות
רשימה בבליוגרפית

סיפורי עם הם חלק מפולקלור עממי שעד לפני כמה עשורים כלל לא נחקרו, ולא נראו בעלי
חשיבות.
1965) Olrik), היה החוקר הראשון שהכניס נושא זה לאקדמיה כנושא למחקר ולניתוח. לאחר
שרבים טענו שהפולקלור והסיפור העממי הם בגדר אמצעי תקשורת בלבד, החליט אולריק
להראות כי יש חוקיות מסוימת לסיפורי העמים, וכי הם לא רק בגדר שמועה שעוברת מפה
לאוזן. אולריק מצא מספר חוקים שיכולים להסביר מדוע הסיפורים שומרים על גרעינם המרכזי
למרות שעוברים גלגולים כה רבים. בין החוקים היו: חוק הפתיחה, חוק השילוש, חוק הניגוד,
חוק החזרה וחוק ההתמקדות בגיבור המרכזי של הסיפור העממי.
מעבר למאפייני הסיפור העממי, חיפש ובדק חוקר אחר, 1953) Bascom), את התפקידים
שעומדים בבסיס הסיפורים. הוא אסף וליקט מאות סיפורים ומצא ארבעה חוקים שחייבים
לעמוד בבסיס כל סיפור עממי, למען ישרתו נאמנה את קהילת שומעיו. 4 התפקידים הם: תפקיד
חינוכי, אישוש ערכים, זיכוך וקונפורמיזם לנורמות הקבוצה. בכך בעצם מורם הסיפור לספירות
עליונות יותר, של יצירה שממלאה תפקיד של סוכן חברתי. במציאתו את התפקידים הללו, לא
ניתן עוד להתייחס לסיפור העממי כאל סיפור שווקים, חסר מטרה ותכלית.

בחלוף השנים היה צורך בעדכון החוקים של אולריק, והדבר נעשה ע"י נוי (1968), שטען
שאולריק קיבע את הסיפורים העממיים למשהו כתוב, והתעלם מהיסודות התיאטרליים
שטמונים בסיפורים, שכן למרות שהוכרו עתה הסיפורים כיצירה ספרותית, עדיין היו הסיפורים
במקורותיהם מסופרים, ומומחשים לקהל חי ע"י מספר. נוי מצא מספר מאפיינים שבקלות יכלו
להפוך את הסיפור לחי ומומחז ע"י המספר, דבר שלטענתו היה קרוב יותר למציאות ולמקורות
של הסיפורים העממיים. המאפיינים שמצא בעיקר סובבים את שיתוף הקהל, יצירת המתח, חוק
העימות, והאטונציות של המספר, שכולם נועדו לעזור לסיפור להעביר את המסר יותר בקלות
לקהל השומעים.

כשהתקדם המחקר, ראו שניתן לאתר איזכורים מקראיים בתוך היצירות, איזכורים אשר
תורמים לחיזוק המסרים בסיפור, תוך שימוש במסרים חזקים ממקורות מקראיים.

בעבודה זו נכונה אני לנתח ולפרק שלוש יצירות, משלושת סוגי הז'אנרים, ולנסות להבין את
המטרה שעומדת מאחוריהם, את תפקידם, וכמובן לנסות להתחקות אחר מקורותיהם.

מקורות:

נוי דב, "פולקלור- הגדרה ותיחום",(1968), עד עצם היום הזה, (עורכת תמר אלכסנדר), ת-א 1993,עמ' 17-28.
פרופ ולדימיר, בתוך: הדה יזון, "האסכולה הפורמאליסטית במחקר הספרות העממית", הספרות 1979, עמ' 53-58.
שנהר- אלרעי עליזה, מספר, סיפור, קהל- הסיפור העממי היהודי והישראלי, תל אביב, 1990, עמ' 45-66.
Olrik A., "Epic Laws of Folk Narrative",A Dundes (ed), The Study of Folklore, Englewood Cliffs, 1965, Pp 129-141.
Bascom William R., "Folklore and Anthropology", Journal of American Folklore, 66 (1953), 283-290.

תגים:

אגדה · ספרות · ספרותי · עממי · ציון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ספרות ואגדה עממית - הסיפור העממי, המעשייה העממית והאגדה", סמינריון אודות "ספרות ואגדה עממית - הסיפור העממי, המעשייה העממית והאגדה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.