היישום אינו מחובר לאינטרנט

אדריכלות המעמדות

עבודה מס' 063035

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מעמדות חברתיים בראי הארכיטקטורה בתקופת טוקוגאווה.

3,471 מילים ,7 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

שנת 1600 היתה השנה בה איחד המצביא טוקוגאווה אייאסו (Tokugawa Ieyasu) את יפן.
לאחר שנים ארוכות בהן שירת תחת מנהיגים צבאיים הצליח להכריע בקרב את מתנגדיו. מאחר והיה נצר רחוק למשפחת מינאמוטו (Minamoto) קיבל אייאסו את התואר שוגון מהקיסר והפך לשליט יפן.
שלטון אייאסו חתם את תקופת המלחמות ביפן והחל תקופה בת מאתיים ושישים שנה שהיתה לשלטון השוגונים היציב ביותר שידעה יפן. תקופה זו נקראה תקופת אדו או תקופת טוקוגאווה.
אחת התופעות הבולטות ביותר בתקופת זו היתה התפשטות ההשכלה בקרב השכבות הנמוכות שהתבטאה בהקמת בתי ספר פרטיים והביאה להיווצרות מעמד ביניים - מעמד הבורגנים (שילוני, ב. 188-204 :2001). מעמד זה כלל סוחרים ובעלי מלאכה שנחשב למעמד נחות אך החל להתבסס מבחינה כלכלית. הכסף בצירוף עם החוסר במגבלות חברתיות כפי שהוטלו על הסמוראים, יצר ביקוש לבידור ולגיוון אומנותי והביא לפריחה תרבותית שכללה סוגים שונים של אומנויות כגון ספרות, ציור, פיסול ואדריכלות.
בניגוד לאמנות הבורגנית שהתבססה על בידור ממוסחר, המשיכה להתקיים גם האמנות המעודנת של המעמד הגבוה. משפחות האצולה ומשפחת הקיסר אימצו את רוח הזן ודרך התה שערכיה הם החזרה למקורות, חזרה אל הטבעי והשקט, הפשטות והאלגנטיות.
התפתחות האומנות הבורגנית אפשרה את ההדר ההמוני בו איבדה האדריכלות היפנית מטעמה המסורתי של עיצוב אדריכלי והתבססה על פאר ועיצוב חיצוני. כתגובת נגד לפאר והעושר של התרבות הבורגנית התפתחה אדריכלות האצולה המינימליסטית בסגנון בתי התה.

בעבודה זו אבדוק את האופן בו התבטא השוני בין אדריכלות האצולה לבין אדריכלות המעמד הבורגני על-ידי השוואה בין שתי יצירות ארכיטקטוניות מפורסמות המייצגות את שני היסודות האומנותיים של תקופה זו:
ארמונות קאצורה (Katsura) שבמערב קיוטו המייצגים את המינימליזם ברוח הזן ומאפיינים את התרבות הגבוהה ומקדש טושוגו (Tosho-gu) בעיר ניקו המייצג את הססגוניות העליזה שאפיינה את התרבות הבורגנית.
הסקירה תתמקד במאפיינים הארכיטקטוניים והדקורטיביים תוך התייחסות לשאלות שעולות מן הניגוד בניהם - יופי פונקציונאלי מול עיצוב לשם העיצוב, אהבת הטבע מול אהבת הזהב ופשטות מול התגנדרות וראוותנות.

תוכן העניינים
מבוא
פרק 1 - מקדש טושוגו ואדריכלות הבורגנים
פרק 2 - ארמונות קאצורה ואדריכלות האצולה
פרק 3 - השוואה בין אדריכלות המעמדות
סיכום
רשימה ביבליוגרפית
נספחים

מקורות:

Alex, W. 1963. Japanese Architecture, New York: George Braziller.
Cram, R.A. 1966. Impressions of Japanese Architecture, New York: Dover publications INC.
Kazuo, N. and Kazuo, H. 1985. What Is Japanese Architecture? Tokyo: Kodansha International.
Okawa, N. 1975. Edo Architecture: Katsura and Nikko, New York: Weatherhill.
קוץ, א. אדריכלות יפנית, נלקח מהאינטרנט בתאריך 20.07.2004, http://www.japangeo.org.il/arts/index5.htm .
שילוני, ב. 2001. יפן המסורתית: תרבות והיסטוריה, ירושלים ותל-אביב: שוקן.

תגים:

אדו · ארכיטקטורה · טוקוגאווה · טושוגו · יפן · מאה · קאצורה · תקופת · יפני

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אדריכלות המעמדות", סמינריון אודות "אדריכלות המעמדות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.